norpan85

Trådstartare
Eftersom jag är helt ny på det här med breeders undrar jag om någon
kan förklara för mig hur finalen för 5-åringarna går till? Jag har förstått kvalen men är inte riktigt 100 på hur finalen går till?
Tänkte att de finns säkert ngn här som kan hjälpa mig :)

När detta ändå är uppe, vilka har tänkt rida breeders?
Jag har tänkt försöka kvala med mitt halvblod som blir 5 i år,
e:Lancier-Blue Talk xx

Sv: Breeders?

Om det är samma regler som föregående år så är det så här:

Dressyren rids två och två och det gäller bara att visa upp hästen i alla gångarter på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. De enda instruktioner du får är vilken gångart de vill se just då. Typ Kvalitetsbedömningsstuket alltså. Så om din häst är duktig på att länga o korta sig så gör du många såna, om han är duktig på skänkelvikning eller förvänd galopp så visar du det osv osv.

Hoppning-Terräng går som ett moment dagen efter. Samma som när vi red huntingen i Borås alltså, du hoppar x-antal hinder och sen ut från banan ut på terrängen. River du ett hinder får du avdrag likaså om du stoppar. Hästen bedöms med poäng både på hoppbanan och på terrängbanan och terrängen räknas mest.

Den som fått högst sammanlagda poäng vinner. Ganska svårt med andra ord för det är faktiskt lättare i en vanlig fälttävlan tycker jag.

Okej tack för svaret.
Så det är alltså inget dressyrprogram alls utan man bara rider i den gångartn de ber om att få se? Och man bestämmer själv vilka rörelser osv?
Jag håller med, det låter krångligare än en vanlig FT faktiskt....
Brukar de vilja se skänkelvikningar osv? Eller vad gjorde du får ngt när du red? alltid bra att få tips då jag som sagt är helt ny på detta!

Förra året på Plönninge red 5-åringarna Dressyrprogram för 4-åriga hästar 2008. Domarna (tror det var 3 st) dömde gemensamt. Hoppning/terräng som Novali skrev innan.

Stämmer, det var tre domare som dömde gemensamt och gav muntlig kritik och poäng direkt efter ritten (medan ekipaget var kvar på banan). Även omdömena under hoppningen/terrängen gavs efterhand i högtalare.
Fyraåringarna däremot gjorde dressyren som som Novali beskriver ovan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 823
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
901
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 514
Senast: lizzie
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 549
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar