Breeders Trophy

Sv: Breeders Trophy

Jag hoppar in i denna tråden för jag vill fråga alla kunniga här på forumet: Hur är det med grå papper? Får man ansluta ett föl som har godkänd pappa och en ej godkänd mamma?:confused:

Jag tror inte det, fast det logiska vore ju att alla avkommor till godkända hingstar år delta.
Försökte hitta info på ASVHs hemsida men jag lyckades inte men jag fattade så pass mycket att det är skillnad på om hästen har raskod 04, 54 eller 59.

jag kanske är lite trög men vad är Breeders egentligen?

Knapplån...

Detta gäller enligt Swede Horse:

Breeders Trophy anslutning
Hästar födda före 2003 efter hingstar anslutna till Breeders Trophy systemet är automatiskt anslutna till Breeders Trophy förutsatt att de är registrerade med grönt, vitt eller gult hästpass. För listor över anslutna hingstar se E. Swede Horse hemsida www.swedehorse.com.

Från och med betäckningsåret 2002 (fölårgång 2003) gäller nya regler för anslutning till Breeders Trophy.

Hingstanslutningsavgifterna har tagits bort Alla svenskfödda hästar införda på ASVH:s språngrulla får anslutas till Breeders Trophy under förutsättning att de registrerats hos ASVH med grönt, vitt eller gult hästpass. Hästar med grått hästpass kan inte anslutas.

Vid betäckning från och med 2002 är det uppfödaren/hästägaren som vid inregistrering av häst hos ASVH, via betäckningsrapport alt. registreringsansökan, anger om hästen ska anslutas till Breeders Trophy.
Att ansluta ett föl kostar 450 kr (inkl. moms 90 kr) före den 1/3 året efter födelseåret.

Häst som ej anslutits som föl kan efteranslutas mot förhöjd avgift enligt nedan

Ettåring, anslutning mellan 1/3 – 31/12 1250 kr (inkl. moms 250 kr)

Tvååring, anslutning senast 31/12 2500 kr (inkl. moms 500 kr)

Treåring, anslutning senast 31/12 3750 kr (inkl. moms 750 kr)

Fyraåring, anslutning senast 31/12 5000 kr (inkl. moms 1000 kr)

Fem- sexåring, anslutning före kvalstart 6250 kr (inkl. moms 1250 kr)

En bekräftelse på Breeders Trophy anslutningen sätts in på sidan 6 i hästens pass när anslutningsavgiften betalats.

Breeder´s Trophy är en tävling för 5-6-åriga hästar i dressyr, hoppning och fälttävlan. Det har något år också funnits i körning.

Uppfödarna (Breeders) ansluter sina föl, hingstägarna ansluter sina hingstar o s v. Vid finalerna - hoppning och dressyr går i Flyinge i oktober - erhåller uppfödare och hästägare prispengar.

Enligt Swede Horse är målen med tävlingarna följande:

– att utveckla en tävlingsform som tidigt medverkar till rätt grundutbildning av unga hästar
– att styra de unga hästarna att tävla i rätt svårighetsgrad genom att de tävlar tillsammans i samma åldersgrupp
– att vara en talangjakt på morgondagens elithästar
– att vara ett utökat samarbete sport - avel och en vägledning för uppfödarna
– att marknadsföra den svenska varmblodiga hästen som tävlingshäst.

3-åriga hästar som fått bra poäng vid 3-årstest deltar i 3-årschampionat vid Flyinge och 4-åringar med bra poäng från kvalitetsbedömning eller/och uttagningar i dressyr/hopptävlingar har också sina finaler på Flyinge.

5- och 6-åringarna i hoppning kvalar till finalen via vanliga hopptävlingar. Dressyrhästarna går speciella unhästprogram.
Mer om detta kan du läsa på Swede Horses hemsida.

Tror inte det...Men din häst kan däremot gå det sk Öppna championatet som 5 och 6-åring på Flyinge, går i samma klass som breeders hästarna. Hästarna som är anslutna till breeders kan placera sig både i Breeders och det öppna championatet, men din endast i det öppna Championatet.

Om du inte behöver kryssa i något då betala Flyinge din avgift för fölet som är fött i ÅR. Däremot föl som tillverkas i år och föds-09 måste alla stoägare betala in Breedersavgiften själva om jag kommer ihåg rätt vad som står i hingstkatalogen-08. Har inte använt Flyinge hingst i år eller förra året så jag är inte helt säker...

Det kanske är så att fölårgången -08 så måste stoägaren betala anslutningsavgiften själva...Kolla in på Flyinges hemsida, tror att där står alla villkor och avgifter som gäller vid seminerig/lev.föl etc. Står i hingstkatalogen vanligtvis oxå...Jag hade för mig att det gällde fölårgång födda-09, men jag kan ha fel...

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 567
Senast: axel
·
S
Avel Halloj :) Är ny här samt väldigt grön gällande avel. Men nu har jag funderat tillräckligt länge utan att hitta något svar så nu hoppas...
Svar
5
· Visningar
1 875
Senast: Sabalas
·
Avel Har funderat mycket på detta och undrar om andra tänker i samma banor. Prisläget är uruselt, fina föl och unghästar säljs för ingenting...
14 15 16
Svar
301
· Visningar
33 979
Senast: Fenestra
·
Ekonomi & Juridik Alltså en -08 nu då. Jag letar ju unghäst och har börjat fundera; om man ändå ska sälja fölet, och vill ha ekonomi i sin verksamhet...
2
Svar
24
· Visningar
2 824
Senast: ulle.j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2