Breeders för ponny?

S

Spike

Jag har en ponny som fyller 5 nästa år och jag undrar hur det är med Breeders för ponny? Någon som vet hur man kvalar mm? Jag har tävlat ungponnyer i flera år men aldrig varit med i Breeders eller något championat alls... Nu har jag tänkt att satsa, men jag är helt okunnig om sånt här så jag är tacksam för all info jag kan få!

Sv: Breeders för ponny?

Ponnisar tävlar i 5 & 6års championat. SEn finns det olika championat för olika raser. Tror att när jag kvala så var det tre nollor man skulle ha men vet inte om det är samma nu.

Ponnisar tävlar i 5 & 6års championat. SEn finns det olika championat för olika raser. Tror att när jag kvala så var det tre nollor man skulle ha men vet inte om det är samma nu.

Okej, hon är en svensk ridponny :P Vilka klasser går det i när dom är 5 då? Och kvalar man på samma höjd som championatet går i? :)

Gå in på SPAF och läs om 5- och 6-årschampionat. Min dotter var med för några år sedan med sin ponny, det var roligt att ha ett mål med träningen. Hon blev placerad också, så det var kul både för henne, och för uppfödaren som hjälpt till med träningen!

Gå in på SPAF och läs om 5- och 6-årschampionat. Min dotter var med för några år sedan med sin ponny, det var roligt att ha ett mål med träningen. Hon blev placerad också, så det var kul både för henne, och för uppfödaren som hjälpt till med träningen!

Tack så mkt, det ska jag göra! Ja det känner jag också att jag skulle vilja ha som mål, det är bara att jag inte hittat någon info tills nu. Grattis grattis, det är alltid kul när det går bra, men kanske lite extra på en championat :D

Jag har nu varit inne på SPAF och det står ingenstans i vilka klasser det går i och hur man kvalar...

Jag hittar också bara resultat... men när dottern var med anmälde man sig på våren nån gång, fick ett "resultatkort" som skulle fyllas i av domaren på tävling. 5-åringar kvalade i LB, två felfria krävdes för att få vara med i finalen, 6-åringar följaktligen i LA. Men maila dem och fråga när propositionen kommer ut, och fråga det du vill veta.
Maria Andersson stod ju som ansvarig för Ungponnygruppen, så ta kontakt med henne.
Lycka till!

Jag hittar också bara resultat... men när dottern var med anmälde man sig på våren nån gång, fick ett "resultatkort" som skulle fyllas i av domaren på tävling. 5-åringar kvalade i LB, två felfria krävdes för att få vara med i finalen, 6-åringar följaktligen i LA. Men maila dem och fråga när propositionen kommer ut, och fråga det du vill veta.
Maria Andersson stod ju som ansvarig för Ungponnygruppen, så ta kontakt med henne.
Lycka till!

Ja det är ju lite dåligt att det inte finns en undersida där man kan läsa om kvalifikationer och hur det går till mm... Okej okej, då kanske jag skulle försöka med båda, jag har nämligen en 6-årig ridponny också :D Tack för hjälpen!

Saxat från www.asrp.se

Proposition för 5- & 6-årschampionat för ponnyer 2008.

-har utarbetats med syfte att utveckla och stärka den svenska ponnyaveln
-gör det attraktivt för uppfödarna att avla fram och utbilda prestationsponnyer
-startade 1998

STARTBERÄTTIGADE är alla svenskfödda ponnyer (dvs max 148 cm) av inom SPAF registrerade raser, raskod 30, 33-44, 87 och 93, med känd uppfödare, fallna efter vid svensk avelsvärdering godkänd och för ponnyaveln licensierad hingst undan mor införd i grundstamboken (=registrerad).Welsh Cob över 148 cm får starta men går i en egen klass vid finalen. Alla kategorier kan delta i både hoppning och dressyr. Kval rids på lokal, regional eller nationell tävling. Ponny får kvala i flera grenar med inte starta i final i mer än en gren. OBS att ett kvalkort per gren måste lösas.

Hoppning

5-åringar
Kval Två Lätt B felfritt genomförda grundomgångar
6-årigt sto som fått föl får starta i 5-årsklass.
Final LB (proppar ej fastställda ännu)

6-åringar Kval Två Lätt A felfritt genomförda grundomgångar
7-årigt sto som fått föl får starta i 6-årsklass.
Final LA (proppar ej fastställda ännu)

Dressyr 5-åringar Kval Två omgångar med minst 64% av maxpoäng i Lätt B för unga ponnyer
6-årigt sto som fölat som 5-åring får starta i 5-årsklass.
Final Lätt B för unga ponnyer

6-åringar Kval Två omgångar med minst 64% av maxpoäng i Lätt A för unga ponnyer
7-årigt sto som fölat som 6-åring får starta i 6-årsklass.
Final Lätt A för unga ponnyer

På dressyrtävling där program för unga ponnyer inte finns kan kval ske i ordinarie Lätt B resp. Lätt A dressyrprogram med minst 60% av maxpoäng.

I hoppning och dressyr ges åtta kvalförsök. Dessa kvalförsök bokförs på ett speciellt kvalkort av sekretariatet vid kvaltävlingen. Kvalkortet lämnas i samband med startanmälan ALLTSÅ FÖRE START och skall fyllas i av sekretariatet och signeras av domaren. Kvalkortet kan beställas från SPAF:s kansli till en kostnad av 300 kronor. Ett kvalkot per gren krävs. Avgiften fås inte tillbaka i de fall där det visar sig (vid anmälan till finalen) att de härstamningsmässiga kraven inte uppfyllts. OBS! Var ute i god tid. Korten skickas snarast betalning skett men tänk på att även spaf:s kanslist tar semester.

Ponnyer får ridas av överårig ryttare i kval och final, i övrigt enligt TR

Tack så mkt! Där stod allt jag ville veta :D

Så man får alltså inte vara med om ponnyn har en icke godkänd pappa? Finns det inte några andra championat för korsingsponnyer eller nåt? Jag har för mig att jag har sett det...

Om ponnyn är 5-år kvalar man i Lb.
Du behöver beställa kvalkort som du lämnar i seketariatet på tävlinar innan klassens start. Du har åtta försök på dig att få två nollor. Man behöver inte lämna kortet åtta tävlingar i rad, utan du får lämna det när du vill innan det ska vara inskickat (det är bara när kortet lämnas på tävlingar som resultatet räknas). Om man får två nollor vid de två första kvalen behöver man självklart inte kvala 6 ggr till för att fylla kortet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 419
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka