Breeder´s Trophy FÄlttÄvlan

T

Tina Lundin

Information från tävlingsledaren: Startlistor och PM läggs ut på hemsidan måndag. Enbart de ryttare som betalt uppstallning garanteras plats på ridanläggningen. Några anmälda hästar har inte skickat in kvalpappren till SwedeHorse. Var vänliga ordna detta genast annars är hästen ej startberättigad. Välkomna. Tina Lundin

Sv: Breeder´s Trophy Fälttävlan

Ytterligare information gällande BT i fälttävlan:

Pga allt regn har vi fått beviljat av SwedeHorse att, om det krävs pga dåligt väder, få genomföra hoppmomentet för samtliga hästar under lördagen. Detta för att ha tillgång till grusbana vid ridanläggningen. Information om detta blir nödvändigt läggs in senast torsdag. Terrängbanan och gräs-hoppbanan är belägna 1,7 km från stallet så vi rekommenderar cyklar. Viss transportservice för hästskötare finns under söndagen. Vi hoppas på bra väder!!! Tina Lundin

Sv: Breeder´s Trophy Fälttävlan

YTTERLIGARE INFORMATION

Efter tävlingsmöte måndag kväll har tävlingssektionen beslutat att vår gräsbana inte håller måttet av säkerhetsskäl efter helgens ihållande regn.
Vi har idag beslutat, naturligtvis efter godkännande från SwedeHorse, att dressyr- gångartsprov och HOPPROV för samtliga årgångar genomförs under lördagen vid ridanläggningen. Nytt Ryttar-PM läggs in under tisdagen där alla tider finns angivna.
Dressyren och gångartsprovet går utomhus på grus, framridning på samma grusunderlag. Hopprovet går i ridhus 80 x 22 m, framridning i ridhus 40 x 20 m.
Vi hoppas och tror att ryttare och hästägare har förståelse för den situation som uppstått.
MVH Tina Lundin

Sv: Breeder´s Trophy FÄlttÄvlan

Va bra att du lägger ut info här :love: nu behöver vi ju inte titta på några andra sidor Novali0, Nisse o jag

Tack för det vänliga inlägget, det glädjer en stressad tävlingsledare.

Har fått ett antal samtal angående varför vi förlägger hoppningen inomhus. Detta är pga att sista hästen hoppar någon gång mellan 18-19. Varje 4- och 5-åring tar ca 5 min på gångartsbed. och 5 min på hoppbed. och det är rekordstora startfält i år. Vi har inte tillräcklig belysning på utebanan.

Vi anordnar en ryttarmiddag lördag kl 20. där vi delar ut en hel del fina priser för det som hänt på tävlingsbanorna under lördagen. Köp biljett i sekretariatet innan 12 under lördagen.

Uppfödarna kan hämta VIP-biljetter i sekretariatet under lördagen som medför något lite att äta och dricka under terrängdagen.

Väl mött! Tina.

Börjar bli gammal och glömsk - det går även bra att söka information på www.plonninge.se och på hemsideadressen till Plönningeryttarna som anges i proppen.

Det är väl jättebra att hoppningen går inomhus? Vädret är ju som det är och inte kul att försöka få till en bra hoppning i spöregn....

Jag sällar mig i klanen av beröm och tycker också att det är kanon att infon kommer ut här!

Vi ser fram emot festen på lördag...:bump::bump:

Och fio...glöm din dröm....jag ger ALDRIG bort en biljett som innehåller mat!:devil:

MYCKET TRÅKIGA NYHETER:
Tyvärr är tävlingen av säkerhetsskäl inställd. De tre senaste dagarnas regnande har gjort att stora delar av terrängbanan står under vatten. Enligt prognosen ska det regna kraftigt under torsdagen och söndagen.
Vi har idag försökt lösa problemet. Vi tackar Gärds RF och Hermanstorps RK som erbjudit oss att flytta tävlingen till dem. Tyvärr är det inte möjligt av praktiska och ekonomiska skäl att tre dagar innan flytta alla domare, funktionärer och annat.
Vi har idag kl. 14.30 tillsammans med respresentanter från SwedeHorse beslutat att ställa in.

Jag lovar att inga är mer förtvivlade än vi. Vi har arbetet med detta under sex månader och vi tänker framförallt på banbyggare Sören Cederqvist, som redan flyttat banan en gång.
Pengarna återbetalas snarast. Mer inf om tävl genomförande på hemsidorna. Tina.

Nä, vad är detta :confused: Det måste väl vara enklare att flytta funktionärer några mil än för alla att boka om. Hela hösten är inplanerad efter detta, har bl.a valt bort Åhus mm mm

MYCKET TRÅKIGA NYHETER:
Tyvärr är tävlingen av säkerhetsskäl inställd. De tre senaste dagarnas regnande har gjort att stora delar av terrängbanan står under vatten. Enligt prognosen ska det regna kraftigt under torsdagen och söndagen.
Vi har idag försökt lösa problemet. Vi tackar Gärds RF och Hermanstorps RK som erbjudit oss att flytta tävlingen till dem. Tyvärr är det inte möjligt av praktiska och ekonomiska skäl att tre dagar innan flytta alla domare, funktionärer och annat.
Vi har idag kl. 14.30 tillsammans med respresentanter från SwedeHorse beslutat att ställa in.

Jag lovar att inga är mer förtvivlade än vi. Vi har arbetet med detta under sex månader och vi tänker framförallt på banbyggare Sören Cederqvist, som redan flyttat banan en gång.
Pengarna återbetalas snarast. Mer inf om tävl genomförande på hemsidorna. Tina.

Va!? Är detta ett skämt? Hur ska man bedömma en 4åring när den blir 5 nästa år? Här i östergötland har vi inga problem med blöta marker. Visst är det jobb att flytta tävlingen men så många mil är det ju inte!? Det finns väl många banor som står klara för tävling!!??

Detta är helt fantastiskt! Hur i hela friden är det MÖJLIGT att Breeders i FT kan bli inställt? Det finns ju MÄNGDER av platser där det inte regnat så här på hela sommaren, varför fanns ingen reservplan?

Som uppfödare så känner jag mig enormt lurad. Nu finns det ju inte en chans att kvala till t ex hopp breeders. Alla pengar man plöjt ned i denna satsningen när man kunde lagt dem på andra tävlingar istället.

Att rida 5-års breeders som 6-åring på våren gynnar bara dom som tidigt kan komma till träning/tävling. Vi tillhör inte den gynnade delen av landet. På våren är ju dessutom en unghäst inte alls lika väl förberedd som den är nu efter en säsongs tävlande.

Hur är detta möjligt???? Det måste ju gå att flytta fram tävlingen ett par veckor till Hermanstorp eller Gärds? Det känns som ett väldigt förhastat beslut att inte ens överväga den möjligheten. Har vi inget att säga till om i detta???

Åhh jag kan inte sluta tänka på hur detta har kunnat hända!!! Skulle jag få gissa hur det ligger är det så att Plönninge inte vill gå miste om de pengar de får ihop på tävlingen, det är därför de inte vill ge bort" tävlingen till någon annan klubb. De bryr sig väl inte om hur mycket tid och pengar vi hästägare och uppfödare har lagt ner på våra hästar. Det handlar alltid om pengar. :mad:

Detta hade aldrig tillåtits hända dressyren eller hoppningen!!

Säger bara att detta skulle aldrig hända dressyr eller hoppnings breeders..!!! :mad: Inte en chans, Swede horse hade sett till att fixa det om det hade gällt de grenarna!!!

Jag tycker verkligen synd om er BT ryttare och hästar. Känns ju verkligen som att det borde lösas på ngt sätt. Hur kan man ens komma på tanken att helt ställa in BT????

Har egentligen ingen lust att bemöta de påhopp som görs, men eftersom tävlingssektiones medlemmar tagit mkt illa upp vill jag klargöra några saker:
I fredags var terrängbanan fullt ridbar. Vi har under hela tiden haft tre olika planer för att klara genomförandet. Prognoserna för vädret har varit regn en dag, men det har redan regnat tre och varning finns för yttertligare två-tre dagar.
Det är inga problem att flytta funktionärer. Däremot tex ambulans, som måste bokas minst en månad i förväg och som kostar 1500 kr/tim. Hela tävlingen, ni är välkomna att se budgeten, skulle ge ca 10.000 kr i vinst. Om ngn tror att vi missgynnar ngn annan arrangör detta så har ni ingen aning om hur många arbetstimmar som nu är förgäves för alla som FRIVILLIGT arbetat helt gratis.
Vår sport har redan problem med tanke på allt som hänt under året. Att kasta skit över en ny arrangör, som lagt ca 200 000 kr på att bygga en helt ny terrängbana gynnar inte sporten. Vi har redan svårt att få nya arrangörer.
Jag har i stallet fyra hästar, som kvalat i år, med alla kostnader det innebär. Tina Lundin

Ytterligare en kommentar -

Fälttävlan är en utomhussport. BT i dressyr och hoppning genomförs inomhus. Det finns knappast någon anledning för en arrangör att ställa in. Falsterbo hade med stor sannolikhet varit tvungna att ställa in i år om inte vädret hade vänt veckan innan! Vi har haft ett rekordår i Halland vad gäller nederbörd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka