Breeder´s Trophy FÄlttÄvlan

Sv: Breeder´s Trophy FÄlttÄvlan

Kommentar igen -

Plönningeryttarna har beslutat att vi ej kan genomföra tävlingen av säkerhetsskäl efter söndagens och dagens spöregn över tävlings-platsen.

SwedeHorse har beslutat att flytta tävlingen till nästa år.

Vi har absolut ingenting emot att tävlingen genomförs av annan arrangör. Självklart hjälper vi till med det administrativa om detta skulle bli aktuellt.

Först och främst, har du tid och lust att sitta och registera dig som andvändare och skriva här på Bukefalos så måste du förbereda dig på att svara på frågor och synpunkter som folk givetvis har!

Precis som alla andra skriver så har det inte börjat regna ofantligt mycket dessa tre senaste dagar, det har varit en hemsk sommar och höst, med regn nästan varje dag. Detta måste ha gått att förutspå. Det finns platser där man har kunnat tävla på hela våren, sommaren och hösten, dels på grund av sandundelag (hermanstorp, gärds ex.) och dels på ställen i Sverige där det inte regnat lika mkt. Hur tror ni annars man hade kunnat kvala överhuvuvudtaget? Plan B borde ju vara att genomföra det på att annat ställe i Sverige där det inte regnat så mycket.

Du skriver om vinst ekonomiskt, men alla vet att fälttävlansfolket är generösa, hjälpsamma, tåligt och underbart folk. Vi alla hade säkert kunna hjälpas åt att kunna genomföra denna tävling, då jag tror att Gärds och Hermanstorp villigt hade lånat ut sina banor. Angående ambulansen, domare m.m hade det gått att lösa om man vill.

Ni vill så gärna prata/skylla på säkerthet för häst och ryttare, men hur jäkla säkert är det att flytta en final i fälttävlan till april? Då har snön knappt smält och man har inte kunnat förbereda hästarna på någon tävling/träning innan. Vissa har kanske tur att komma ut på en, men vad hjälper det? Det här med att förbereda unghästen för sin uppgift verkar plötsligt glömd...Vad finns säkerhetstänket i detta?

Ni pratar om all tid som lagts ner, inte ens en hemsida med information (startlistor/deltagare m.m) har funnits förrens 4 dagar innan finalen. Jag anser inte att man ska behöva få information om en FINAL på en chattsida.

Fälttävlan är redan en liten sport till antalet utövare, och det minskas tyvärr när något sånt här händer...

Börjar bli gammal och glömsk - det går även bra att söka information på www.plonninge.se och på hemsideadressen till Plönningeryttarna som anges i proppen.
Antingen är jag blind eller så är båda hemsidorna mycket dåligt uppdaterade! Jag tycker det är dåligt att det inte ens tre dagar innan tävlingen var tänkt att gå av stapeln, går det att hitta någon information om att det är inställt på era hemsidor.

Antingen är jag blind eller så är båda hemsidorna mycket dåligt uppdaterade! Jag tycker det är dåligt att det inte ens tre dagar innan tävlingen var tänkt att gå av stapeln, går det att hitta någon information om att det är inställt på era hemsidor.

Noterar att det står på förbundets sida.

Jag inser att det är svårt och jobbigt att flytta MEN har svårt att förstå hur man agerar och resonerar. Att flytta till tex Gärds borde kunna fungerat. Underlag ändras inte så "överraskande". Innebär att någon gått och hoppats.. :crazy:

Känns som ft gräver sin egen.. Hur seriöst känns det?

Antagligen är jag alldeles för naiv som tänker så här. Klart att arrangörerna tänkt själva. :o

Först och främst, har du tid och lust att sitta och registera dig som andvändare och skriva här på Bukefalos så måste du förbereda dig på att svara på frågor och synpunkter som folk givetvis har!

Precis som alla andra skriver så har det inte börjat regna ofantligt mycket dessa tre senaste dagar, det har varit en hemsk sommar och höst, med regn nästan varje dag. Detta måste ha gått att förutspå. Det finns platser där man har kunnat tävla på hela våren, sommaren och hösten, dels på grund av sandundelag (hermanstorp, gärds ex.) och dels på ställen i Sverige där det inte regnat lika mkt. Hur tror ni annars man hade kunnat kvala överhuvuvudtaget? Plan B borde ju vara att genomföra det på att annat ställe i Sverige där det inte regnat så mycket.

Du skriver om vinst ekonomiskt, men alla vet att fälttävlansfolket är generösa, hjälpsamma, tåligt och underbart folk. Vi alla hade säkert kunna hjälpas åt att kunna genomföra denna tävling, då jag tror att Gärds och Hermanstorp villigt hade lånat ut sina banor. Angående ambulansen, domare m.m hade det gått att lösa om man vill.

Ni vill så gärna prata/skylla på säkerthet för häst och ryttare, men hur jäkla säkert är det att flytta en final i fälttävlan till april? Då har snön knappt smält och man har inte kunnat förbereda hästarna på någon tävling/träning innan. Vissa har kanske tur att komma ut på en, men vad hjälper det? Det här med att förbereda unghästen för sin uppgift verkar plötsligt glömd...Vad finns säkerhetstänket i detta?

Ni pratar om all tid som lagts ner, inte ens en hemsida med information (startlistor/deltagare m.m) har funnits förrens 4 dagar innan finalen. Jag anser inte att man ska behöva få information om en FINAL på en chattsida.

Fälttävlan är redan en liten sport till antalet utövare, och det minskas tyvärr när något sånt här händer...

Det är just det...regnat har det gjort hela sommaren så det KAN inte komma som en överraskning. Att vi alla som kämpat för att kvala, plöjt ned 1000-tals kronor och timmar blir vansinnigt upprörda över en inställd final är väl för guds skull inte konstigt??

Om det bara hänger på ambulansen så vill nog flera än jag ha reda på att det VERKLIGEN inte gick att fixa en till Hermanstorps bana och varför fanns inte detta alternativ som en plan B? Att åka till Hermanstorp för att rida terrängen hade inte en ryttare protesterat mot. Om alternativet är att inte få ngn final alls så är beslutet lätt.

Och när det gäller att det aldrig skulle hänt på dressyr/hopp final så menar vi naturligtvis att det hade flyttats till annan plats omedelbart om finalerna hade hotats på något vis.

I vårt fall så finns det ju bevisligen platser som det gått att rida på uppåt landet hela året.

Men vi får nu ta diskussionen härifrån och vända oss till Swede Horse. Att rida en final på våren är ju löjligt med tanke på förberedelser mm som blir lika med noll om du inte bor i Skåne.

Om det bara hänger på ambulansen så vill nog flera än jag ha reda på att det VERKLIGEN inte gick att fixa en till Hermanstorps bana och varför fanns inte detta alternativ som en plan B? Att åka till Hermanstorp för att rida terrängen hade inte en ryttare protesterat mot. Om alternativet är att inte få ngn final alls så är beslutet lätt.

Både sundre fälttävlan ocg den fälttävlan som genomförs i "gropen" på gotland har lång transportsträcka mellan dressyr/hoppning till terräng som går dagen efter. Sundre ca 2 mil, gropen ca 4 mil. INGEN har klagat, alla är glada över att arrangörerna anstränger sig så alla får rida fälttävlan...

Nej, nu gör jag som Novali säger. Tar diskussionen vidare till swedehorse!

Gällande alla inbetalda avgifter till Plönninge:

Om inga juridiska problem uppstår kommer vi snarast att överföra inbetalda pengar till Gärds RF. De ekipage som önskar avanmäla från BT får naturligtvis hela summan tillbaka. De som ej önskar upp- stallning hos Gärds RF kan meddela mig per mail så betalas denna summan åter. Om några juridiska regler omöjliggör ett rent överflyttade kommer alla pengar att betalas tillbaka till inbetalaren snarast.

Tack Gärds RF och framförallt Anna Hassö för ett snabbt agerande. Vi får hoppas vi gemensamt kan genomföra tävlingen på ett riktigt bra sätt.

Tina L.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka