Breddningsfråga

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Lina
  • Startdatum Startdatum
Sv: Breddningsfråga

Om en häst inte hinner undan med frambenen beror det på att den är för framtung. Sett från sidan så står dens framben inet rakt ner utan de lutar inåt in under hästen.
Det finsn sen två varianter på hur bakbenen gör.
Är den bara framtung och slapp har den bakbenen bakom sig.
Är den spänd och med dålig aktion har den även bakbenen in under sig.
Hela undersidan dvs magmusklerna är då ihopdragna, bröstmuskulaturen spänd vilket gör det omöjligt för den att ta ut framsteget ordentligt.
din hästs symptom tyder på det.

solros skrev:
Vad skyller man på när det gäller kallbloden då? Eller menar du att kallblod (generellt sett) travar rent? :confused:
Varför inte ta upp det i en egen tråd och respektera trådskaparens vädjan om att enbart prata om det hon tycker är relevant?

solros skrev:
Jag tycker du har fått några bra tips på hur du kan ge din häst en bättre överrullning.
Blir hästen lättare fram eller starkare bak av en bättre överrullning?

Får hästen en bättre balans i sin kropp, dvs blir av skoningen automatiskt starkare bar och lättare fram utan att detta medför något extra slitage på leder och ligament?

Skulle finnas en tråd om balansering el kanske inte då det verkar finnas hur många olika uppfattningar som helst..Tåöppna skor gör inte framsteget lättare utan rulligare. En häst som har lätta skor el inga alls får ett flackt kortare steg än den som har lite tyngre skor. Tyngre skor medför ett större steg då hästen lyfter högre. Alltså längre stegkurva=mindre risk att slå emot bakfötterna.

Rikkan skrev:
Följd fråga:
Blir hästen svagare i ryggen av att gå med en hög käk?

Svar: Ja. Hästen får inte chansen att jobba normalt med ryggen om den är uppkäkad....(läs mig rätt :angel: )
Jag har fått hem en stackare som ALLTID gått uppkäkad, ända sen han var liten. På han finns inte en ryggmuskel ÄN..Detta har även gjort att hans bakknän tagit enormt mkt stryk. Vi jobbar och jobbbar för att få fina muskler, men det kommer ta tid. Det går att läsa mina andra trådar, men han såg hemsk ut när han kom, såååå mager...nu är han fin i hull, men kommer ändå se emlig ut tills han fått ryggmuskler som gör att han kan bli rundare,,,,

EmmaSH skrev:
Förstår inte varför trådskaparen ska kritiseras och ifrågasättas, hon frågar ju efter tips och hjälp
Är detta ett diskussionsforum eller en frågespalt?

Tycker du att det är helt ointressant att gå ett steg längre och fundera på vad en den bakomliggande orsaken är?
Jag tycker själv inte det. ;)

Tack i alla fall till er som gav mig bra råd. Jag kommer att prova en del av dem. Uppskattade era seriösa och givande svar. :bow: :bow:

För övrigt (för att avrunda den här tråden):

EmmaSH skrev:
Förstår inte varför trådskaparen ska kritiseras och ifrågasättas, hon frågar ju efter tips och hjälp :smirk:

Skönt att höra att det inte bara var jag som uppfattade det så.
Jag ställde en enkel fråga och genast blir min uppfattning om franska hästar ifrågasatt och tråden spårar ut åt något annat håll. Man kan uppenbarligen inte skriva mer än en enda mening för att man blir ifrågasatt på en gång om man lägger till någon slags information. Vill någon diskutera franska hästars nedärvning är det fritt fram att starta en egen tråd på avel. Jag hade inte det som något slags argument. Jag skrev det som en förklaring. Självklart kan man inte säga att alla franska hästar är likadana och det har inte jag heller gjort, så varför hänga upp sig på det?

Min häst är för kort i ryggen för att få plats. Om det sedan finns andra hästar som är bra och som är korta i ryggen bryr jag mig inte om. Det hjälper ju inte mig och min häst.

Jag ville helt enkelt bara veta om någon visste vad man ska göra för att få en häst att bredda sig bättre.

Inte konstigt att man tröttnar på att göra inlägg/tar bort sitt nick (som t ex Prakas gjorde) när man bara får spydiga och otrevliga svar från en del (och även om du Rikkan inte tyckte att du var spydig, så uppfattade jag det som så i alla fall).

Senast ändrad av en moderator:

solros skrev:
Det är svårt att ge något ytterligare råd än de du redan fått utan att se och köra hästen i fråga.

Det här håller jag helt med dig om Solros. Därför blir jag ledsen när jag läser Rikkans svar om att det minsann finns bra hästar med kort rygg, att jag skyller på härstamningen, att hästen inte är tillräckligt stark osv. Svårt att uttala sig om det utan att ha sett hästen tycker jag och det var inte det den här tråden handlade om från början.

Jag ställde en enkel fråga och genast blir min uppfattning om franska hästar ifrågasatt och tråden spårar ut åt något annat håll. Man kan uppenbarligen inte skriva mer än en enda mening för att man blir ifrågasatt på en gång om man lägger till någon slags information.
Den risken får man ta. Detta är ett forum. Alla uppfattar saker och ting olika, oavsett vad man själv vill eller tycker.
Det du skrev kan tolkas som din förklaring till problemet, varför skulle du annars ta upp det här? Precis som du själv säger, om det du skrev inte hörde till din fråga så hade du väl tagit upp just det på Avel?

Jag hade inte det som något slags argument. Jag skrev det som en förklaring.
Det är för mig samma sak när det ingår i en beskivining av ett problem. Det är din förklaring till varför din häst rör sig på det sätt den gör. Och du säger att den skuttar på grund av att den är Fransk, och kommer med argument till detta.
Det är ju du själv som tillfört orden.

Vi är alla olika och har olika teorier. Om du kan accpetera detta, utan att ta det som personlig kritik, så blir tråden inte lika negativ i sin laddning.

Självklart kan man inte säga att alla franska hästar är likadana och det har inte jag heller gjort, så varför hänga upp sig på det?
För att det gällde just din häst och du menade själv att härstammningen var en anledning till din hästs problem.

Nu ser vi alla olika på saker och ting. Tur är väl det. Nu har du lärt dig något som förhoppningsvis gör att du använder ett annat synsätt nästa gång du förklarar dina teorier.
Att basera sig på generella förklaringar, som av mig uppfattas mest som fördommar, är inte alltid konstruktivt.

En intressant sak är att jag läste i en bok att proteinbrist, som lättare gör sig synlig på hårt tränade hästar, kan medföra att dom släpar ett ben eller blir skuttiga i sin rörelse, eftersom musklerna inte tillåts att utvecklas och kan stabilisera på det sätt som behövs. Därmed kan det bli för stora påfrestningar SI lederna och eftersom en sida är svagare så blir uppstår det automatiskt obalans -så det finns många förklairngar som inte har med härstammningen att göra. Det kan lika väl komma av att den fått felaktig kost under uppträningen.
Eller som Djurjouren och även jag själv varit inne på, kanske beror just hästen aktion på hur den är byggd, fram eller baktung?
Då har inte den korta ryggen så fruntansvärt mycket med det hela att göra, om det inte är att den är för svag för att orka hålla ihop hästen. Och det säger du själv att din häst inte är.

Min häst är för kort i ryggen för att få plats. Om det sedan finns andra hästar som är bra och som är korta i ryggen bryr jag mig inte om. Det hjälper ju inte mig och min häst.
Näe, det är alldeles riktigt. Så länge du inte ser hur din hästs fysik påverkar balansen i kroppen när den rör sig i olika tempo, så kommer du ingen vart.
Du hade kunna se samband genom att studera olika hästar som har korta ryggar och se var deras styrka ligger, för att på så sätt få ledtrådar om var du själv borde leta efter den svaga länken på din egen häst. Är dom framtunga, baktunga eller i balans?
Eller så kan du fortsätta att skylla på den korta ryggen. Det är valfritt.

Men även om du skulle sko om hästen och uppleva att problemet skiftar i karaktär har du då fortrande kvar tron om att det är den korta ryggen som ställer till allt bekymmer, fast det i själva verket kanske beror på att hästen är framtung och för svag i sin bakkärra?
Är det fortfarande helt ointressant?

Jag ville helt enkelt bara veta om någon visste vad man ska göra för att få en häst att bredda sig bättre.
Utan att undra vad det är som gör att hästen breddar eller inte breddar?

Att låsa sig i sin frågeställning betyder att du kan gå miste om information som för dig hade varit nyttig. Men det är valfritt.

Inte konstigt att man tröttnar på att göra inlägg/tar bort sitt nick (som t ex Prakas gjorde) när man bara får spydiga och otrevliga svar från en del (och även om du Rikkan inte tyckte att du var spydig, så uppfattade jag det som så i alla fall).

Mitt tips:Var tydlig med att du vill skapa en frågespalt, inte delta i ett diskussione forum, så kommer du säkert att respekteras för detta, hoppas jag.

Jag kan inte ansvara för hur du tolkar det du själv skriver och det andra skriver. Men jag får intyck av att du har ett stor behov att kontrollera, och vill av något konstig anledning på förhand bestämma vad andra ska svara.
Tänk vad mycket du kan lära om du tar din fråga ett steg längre, och forstätter diskutera. Det är väl ändå du som ska lära dig läsa din häst? Så att du själv lär dig hur du löser dina problem dvs lära dig se hästen.

Var glad att din tråd höll sig till exakt det du skrev om. Du hade kunnat bli utsatt för personangrepp, fula varianter har förekommit, när vissa deltagare inte anser att dom får dom svar som dom förväntar sig.
Kanske en spegling av sportens tävlingsmentalitet, vad vet jag?

En avslutande fråga: Bara för att du upplever någon som otrelivg, måste du då svara med samma mynt och vad uppnår du med det?

Om personangreppen upphör, så kan det väl tolkas som att det skett en pytte liten utveckling även inne på detta forum?
:smirk:

Egentligen har jag blivit så trött att jag inte orkar svara, men det är svårt att låta bli.

Rikkan skrev:
En intressant sak är att jag läste i en bok att proteinbrist, som lättare gör sig synlig på hårt tränade hästar, kan medföra att dom släpar ett ben eller blir skuttiga i sin rörelse, eftersom musklerna inte tillåts att utvecklas och kan stabilisera på det sätt som behövs. Därmed kan det bli för stora påfrestningar SI lederna och eftersom en sida är svagare så blir uppstår det automatiskt obalans -så det finns många förklairngar som inte har med härstammningen att göra. Det kan lika väl komma av att den fått felaktig kost under uppträningen.

Varför hänger du upp dig på härstamningen hela tiden? Jag har inte gett det som huvudanledning till hästens problem. Huvudanledningen är fortfarande att hästen är för kort i kroppen och inte hinner undan med frambenen.

Eller som Djurjouren och även jag själv varit inne på, kanske beror just hästen aktion på hur den är byggd, fram eller baktung?
Då har inte den korta ryggen så fruntansvärt mycket med det hela att göra, om det inte är att den är för svag för att orka hålla ihop hästen. Och det säger du själv att din häst inte är.

Du har ju inte sett hästen, så hur sjutton kan du avgöra om det beror på ryggen eller inte??

Näe, det är alldeles riktigt. Så länge du inte ser hur din hästs fysik påverkar balansen i kroppen när den rör sig i olika tempo, så kommer du ingen vart.

Vad vet du om vad jag vet om hästens fysik?

Du hade kunna se samband genom att studera olika hästar som har korta ryggar och se var deras styrka ligger, för att på så sätt få ledtrådar om var du själv borde leta efter den svaga länken på din egen häst. Är dom framtunga, baktunga eller i balans?
Eller så kan du fortsätta att skylla på den korta ryggen. Det är valfritt.

Ja, eftersom det är min häst och det bara är jag som har sett den här inne på det här forumet, så får vi väl hoppas att jag kan avgöra om det beror på ryggen eller inte. När dessutom proffstränare som sett hästen säger det, så styrker det ju min uppfattning.

Men även om du skulle sko om hästen och uppleva att problemet skiftar i karaktär har du då fortrande kvar tron om att det är den korta ryggen som ställer till allt bekymmer, fast det i själva verket kanske beror på att hästen är framtung och för svag i sin bakkärra?
Är det fortfarande helt ointressant?

Jag har som sagt skrivit att hästen ÄR tillräckligt stark och tränad (vilket även proffstränarna har sagt). Du kan väl inte uttala dig om hästen om du inte sett den?

Utan att undra vad det är som gör att hästen breddar eller inte breddar?

Det är klart att jag undrar. Det är därför jag ville ha tips för att se om det hjälpte. Hjälper det inte så beror det ju på något annat.

Att låsa sig i sin frågeställning betyder att du kan gå miste om information som för dig hade varit nyttig. Men det är valfritt.

Som du, som inte har sett hästen ens, kan ge mig?

Mitt tips:Var tydlig med att du vill skapa en frågespalt, inte delta i ett diskussione forum, så kommer du säkert att respekteras för detta, hoppas jag.

Om du läser mitt första inlägg, så ser du att det är enbart en enda fråga. Det är rätt tydligt tycker jag.

Jag kan inte ansvara för hur du tolkar det du själv skriver och det andra skriver. Men jag får intyck av att du har ett stor behov att kontrollera, och vill av något konstig anledning på förhand bestämma vad andra ska svara.

Det där är personangrepp. Jag ville bara ha svar på en fråga. Inte höra en massa om att jag är "dum i huvudet" ungefär som tror att det beror på att hästen är kort i ryggen och att den är franskstammad, vilket dina spydiga svar tycks påskina.

Tänk vad mycket du kan lära om du tar din fråga ett steg längre, och forstätter diskutera. Det är väl ändå du som ska lära dig läsa din häst? Så att du själv lär dig hur du löser dina problem dvs lära dig se hästen.

Det där är rätt nedlåtande.

Var glad att din tråd höll sig till exakt det du skrev om.

Det gjorde den ju knappast.

Du hade kunnat bli utsatt för personangrepp, fula varianter har förekommit, när vissa deltagare inte anser att dom får dom svar som dom förväntar sig.
Kanske en spegling av sportens tävlingsmentalitet, vad vet jag?

Varför skulle jag ha blivit utsatt för personangrepp för att jag ställer en vanlig fråga? Vad har sportens tävlingsmentalitet med det hela att göra? Snacka om att spåra ut nu.

En avslutande fråga: Bara för att du upplever någon som otrelivg, måste du då svara med samma mynt och vad uppnår du med det?

Så som man behandlar andra, blir man själv behandlad. Har du tänkt på det?

Om personangreppen upphör, så kan det väl tolkas som att det skett en pytte liten utveckling även inne på detta forum?
:smirk:

Vem (förutom du själv i detta inlägg då kanske) har gjort personangrepp? Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag blev LEDSEN för att man uttalar sig om en häst som man inte ens har sett eller kört. Jag har inte tidigare sagt något om personangrepp.

Lilla Lina skrev:
Egentligen har jag blivit så trött att jag inte orkar svara, men det är svårt att låta bli.
Det förstår jag! För detta är en synnerligen utmattande och trist diskussion.
Detta är det sista jag skriver till dig:
"Huvudanledningen är fortfarande att hästen är för kort i kroppen och inte hinner undan med frambenen."
Jag behöver inte se hästen för att kunna diskutera dina uttalanden, för det är uttalandena i sig som diskuteras inte din häst, eftersom du inte hänvisar till någon bild. Precis som du säger.
"Du har ju inte sett hästen, så hur sjutton kan du avgöra om det beror på ryggen eller inte??" Jag har inte avgjort någonting! Jag lägger fram olika teorier. Det är en stor skillnad. Detta är ett forum inte en "frågespalt till gud" om hur just du ska hitta alla rätta svar för att få din häst att trava som ett orakel, eller hur?

"Vad vet du om vad jag vet om hästens fysik?"
Jag vet ingenting förrutom det du själv sagt. Det är inte det som är min poäng. Jag försöker förklara min syn, mina tankar. Det är så det funkar i ett forum. "Take it or leave it".

"Jag har som sagt skrivit att hästen ÄR tillräckligt stark och tränad (vilket även proffstränarna har sagt). Du kan väl inte uttala dig om hästen om du inte sett den?" Jag uttalar mig inte om hästen, utan om det du berättar om hästen. Och vad jag vet eller har läst om andra hästar. Det är skillnad. Ser du den skillnaden? Jag gör det.
Även fast hästen är stark och tränad så kan den forfarande vara framtung, eller hur? Även om du skor den med snabb överrullning så kan den fortfarande vara framtung, eller hur?
Det ena behöver väl inte utesluta det andra??

"Det där är personangrepp. Jag ville bara ha svar på en fråga. Inte höra en massa om att jag är "dum i huvudet" ungefär som tror att det beror på att hästen är kort i ryggen och att den är franskstammad, vilket dina spydiga svar tycks påskina."

Det tycker du, men jag hävdar att det är mitt sätt att tolka dina svar och påståenden. Som du själv säger, som man ropar får man svar.
Jag har inget emot dig som person, eftersom jag skiljer på det du skriver och den du är. Hade jag tyckt att du var dum i huvudet så hade jag inte svarat dig.
"Det där är rätt nedlåtande." Det var inte min hänsikt. Tänk hur olika vi tolkar en text. :angel: Hur stor del beror på din egen försomfulla inställning?

Ang. personangreppen: Jag menar hur det varit på detta forum tidigare. Jag har varit i blåsväder förut, och jag är inte ensam. Men det lustiga är att många av dom som på ett tidigt skede uppfattat mig som både det ena och det andra nu är goda vänner som faktiskt kommit till viss insikt och bett om ursäkt när dom förstått att det inte handlar om dom själva som personer utan deras sätt att uttrycka sig. Två helt skilda saker. :bow:
Jag hoppas det går bra för dig och din häst!! :)

.........(Punkt) vill jag sätta för Rikkan.
Till trådskaparen vill jag bara skriva att jag inte håller med Rikkan om att du skulle ha kontrollbehov osv .....rena rama personangreppen som så ofta när Rikkan är här.
Tråkigt att behöva läsa den typen av inlägg.

Tack för den kommentaren!
(Tänk på att det du skriver skickas till inkorgen eftersom jag prenumererar på tråden och där kan du inte radera, så jag såg vad du skrev.)

Vilken kommentar ???

Jag står för varje ord av det jag skriver.
Anledningen till att jag kortade ner mitt inlägg var att jag tyckte det blev för långt och ville egentligen bara skriva PUNKT.

Löshoppning och longering över bom lr lågt(30cm)hinder är bra träning för hästar som har svårt att bredda bak,ett + är att dom oxå(oftast) får bättre kroppskontroll. (Äger&har haft några "skuttisar" som passhäst...värsta pållen va som en centrifugerande tvättmaskin mellan skacklarna...Urk!)
Breddar skor är bra.

Det lät som ett jätteintressant förslag! Det ska jag prova. Det brukar ju de flesta hästarna tycka är roligt också. :)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
888
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka