Sv: Breddningsfråga
Jag ställde en enkel fråga och genast blir min uppfattning om franska hästar ifrågasatt och tråden spårar ut åt något annat håll. Man kan uppenbarligen inte skriva mer än en enda mening för att man blir ifrågasatt på en gång om man lägger till någon slags information.
Den risken får man ta. Detta är ett forum. Alla uppfattar saker och ting olika, oavsett vad man själv vill eller tycker.
Det du skrev kan tolkas som din förklaring till problemet, varför skulle du annars ta upp det här? Precis som du själv säger, om det du skrev inte hörde till din fråga så hade du väl tagit upp just det på Avel?
Jag hade inte det som något slags argument. Jag skrev det som en förklaring.
Det är för mig samma sak när det ingår i en beskivining av ett problem. Det är din förklaring till varför din häst rör sig på det sätt den gör. Och du säger att den skuttar på grund av att den är Fransk, och kommer med argument till detta.
Det är ju du själv som tillfört orden.
Vi är alla olika och har olika teorier. Om du kan accpetera detta, utan att ta det som personlig kritik, så blir tråden inte lika negativ i sin laddning.
Självklart kan man inte säga att alla franska hästar är likadana och det har inte jag heller gjort, så varför hänga upp sig på det?
För att det gällde just din häst och du menade själv att härstammningen var en anledning till din hästs problem.
Nu ser vi alla olika på saker och ting. Tur är väl det. Nu har du lärt dig något som förhoppningsvis gör att du använder ett annat synsätt nästa gång du förklarar dina teorier.
Att basera sig på generella förklaringar, som av mig uppfattas mest som fördommar, är inte alltid konstruktivt.
En intressant sak är att jag läste i en bok att proteinbrist, som lättare gör sig synlig på hårt tränade hästar, kan medföra att dom släpar ett ben eller blir skuttiga i sin rörelse, eftersom musklerna inte tillåts att utvecklas och kan stabilisera på det sätt som behövs. Därmed kan det bli för stora påfrestningar SI lederna och eftersom en sida är svagare så blir uppstår det automatiskt obalans -så det finns många förklairngar som inte har med härstammningen att göra. Det kan lika väl komma av att den fått felaktig kost under uppträningen.
Eller som Djurjouren och även jag själv varit inne på, kanske beror just hästen aktion på hur den är byggd, fram eller baktung?
Då har inte den korta ryggen så fruntansvärt mycket med det hela att göra, om det inte är att den är för svag för att orka hålla ihop hästen. Och det säger du själv att din häst inte är.
Min häst är för kort i ryggen för att få plats. Om det sedan finns andra hästar som är bra och som är korta i ryggen bryr jag mig inte om. Det hjälper ju inte mig och min häst.
Näe, det är alldeles riktigt. Så länge du inte ser hur din hästs fysik påverkar balansen i kroppen när den rör sig i olika tempo, så kommer du ingen vart.
Du hade kunna se samband genom att studera olika hästar som har korta ryggar och se var deras styrka ligger, för att på så sätt få ledtrådar om var du själv borde leta efter den svaga länken på din egen häst. Är dom framtunga, baktunga eller i balans?
Eller så kan du fortsätta att skylla på den korta ryggen. Det är valfritt.
Men även om du skulle sko om hästen och uppleva att problemet skiftar i karaktär har du då fortrande kvar tron om att det är den korta ryggen som ställer till allt bekymmer, fast det i själva verket kanske beror på att hästen är framtung och för svag i sin bakkärra?
Är det fortfarande helt ointressant?
Jag ville helt enkelt bara veta om någon visste vad man ska göra för att få en häst att bredda sig bättre.
Utan att undra vad det är som gör att hästen breddar eller inte breddar?
Att låsa sig i sin frågeställning betyder att du kan gå miste om information som för dig hade varit nyttig. Men det är valfritt.
Inte konstigt att man tröttnar på att göra inlägg/tar bort sitt nick (som t ex Prakas gjorde) när man bara får spydiga och otrevliga svar från en del (och även om du Rikkan inte tyckte att du var spydig, så uppfattade jag det som så i alla fall).
Mitt tips:Var tydlig med att du vill skapa en frågespalt, inte delta i ett diskussione forum, så kommer du säkert att respekteras för detta, hoppas jag.
Jag kan inte ansvara för hur du tolkar det du själv skriver och det andra skriver. Men jag får intyck av att du har ett stor behov att kontrollera, och vill av något konstig anledning på förhand bestämma vad andra ska svara.
Tänk vad mycket du kan lära om du tar din fråga ett steg längre, och forstätter diskutera. Det är väl ändå du som ska lära dig läsa din häst? Så att du själv lär dig hur du löser dina problem dvs lära dig se hästen.
Var glad att din tråd höll sig till exakt det du skrev om. Du hade kunnat bli utsatt för personangrepp, fula varianter har förekommit, när vissa deltagare inte anser att dom får dom svar som dom förväntar sig.
Kanske en spegling av sportens tävlingsmentalitet, vad vet jag?
En avslutande fråga: Bara för att du upplever någon som otrelivg, måste du då svara med samma mynt och vad uppnår du med det?
Om personangreppen upphör, så kan det väl tolkas som att det skett en pytte liten utveckling även inne på detta forum?
:smirk: