L
Lilla Lina
Kan man göra något för att få en häst att bredda bättre med bakbenen när den springer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lilla Lina skrev:Kan man göra något för att få en häst att bredda bättre med bakbenen när den springer?
Kan du vara säker på att hon verkligen rädd för att slå sig, eller är det du ser hennes sätt att röra kroppen i en "mellanfart" där svagheterna blir synliga på ett annat sätt än när det går fortare/långsammare?men i lägre blir hon ibland lite rädd att slå sig och då blir det "skuttburksmodellen".
Tänk vilken fördel, att kunna skylla orena rörelser på stammen. Tur att man inte gör det samma med Svenska/Norska kallblod...Ja, hon är franskstammad o har lite knepig aktion.
Tror du att det är framsteget som är för långsamt eller är det bakbenen som inte orkar skjuta undan snabbt nog, som gör att hon slår sig eller kan det beror annat?Vill att hon ska bredda mer för att hon inte ska slå sig, vilket hon kan göra annars. Rädd att hon ska bli rädd för att springa.
Rikkan skrev:Tänk vilken fördel, att kunna skylla orena rörelser på stammen. Tur att man inte gör det samma med Svenska/Norska kallblod...
Tror du att det är framsteget som är för långsamt eller är det bakbenen som inte orkar skjuta undan snabbt nog, som gör att hon slår sig eller kan det beror annat?
jari skrev:Korta käken kan vara bra om den är kort.
Läser du inte vad du själv skriver?Jag skyller inte orena rörelser på stammen.
Men det är ett känt faktum att franska hästar har lite knepigare aktion är amerikanska. Har du t ex sett Etain Royal? Min häst har samma tendenser (tar hjälpsteg i lägre farter). Och nej, hon är inte halt. Helt genomgången av veterinär så hjälpsteget beror inte på det. Franska hästar är ju kända som "skuttburkar".
Det finns många bra travare som har korta kroppar, korta ryggar.Jag tror att det beror på att hästen är för kort i kroppen och att hon inte får plats för aktionen.
Varför inte träna henne starkare fram och kolla ifall hon blir bättre? Att höja käken innebär ju att hon blir lättare fram, men inte starkare.Kanske är det så att hon inte hinner undan med framsteget riktigt.
EmmaSH skrev:*knapplån*
Förstår inte varför trådskaparen ska kritiseras och ifrågasättas, hon frågar ju efter tips och hjälp :smirk:
Jag kan i alla fall säga att du har tur att din häst "bara" tar hjälpsteg i lägre farter och att det stämmer i snabbare tempo. Det hade ju varit värre tvärtom...
Rikkan skrev:Kan du vara säker på att hon verkligen rädd för att slå sig, eller är det du ser hennes sätt att röra kroppen i en "mellanfart" där svagheterna blir synliga på ett annat sätt än när det går fortare/långsammare?
Va kul. Kan du på något sätt stärka frampartiet under denna normala träning, för att se ifall hon får lättare att bära sig i en travar balans även när du kör henne?Hästen har tidigare jobbat mycket med ryggen eftersom hon under normal träning "går på tygeln".
Jag har hört samma argument av en jag känner i 6 års tid. När hästens knackighet försvann så har han ändå fortsatt att tjata på att ryggen är för kort, trots att hästen sprungit in flera hundra tusen. Det är liksom principen.hon är för kort i ryggen och inte hinner undan med frambenen.
Ja, har jag menat annat?Hon travar bättre med högre käk, så det är väl bara positivt?
Det finnas alltid en anledning. Och det jag menar är att försöka fundera på var själva anledningen sitter och stärka hästen för att se ifall det blir bättre eller sämre.Annars har hon en tendens att vilja köra ner huvudet och bli lite hackigare i aktionen.
Förstår du varför hon gör det?Hon breddar inte speciellt mycket när hon går på tygeln utan bara när man sätter högre käk.
Det är du själv som tagit upp detta som ett argument. Jag har frågat och undrat.Sedan är det ju faktiskt så att en häst ser ut som den gör pga stammen, oavsett om den är kort/lång/skuttig/ren. Men det var ju inte det vi skulle diskutera i den här tråden eller hur?!
Spydig? Det är din egen tolkning. Inte min motivation.Jag nämnde det bara i förbigående och det är synd att du ska hänga upp dig så på det och vara spydig.
Jag har gett dig tips. Men jag klandrar dig inte, utan ställer frågor för att du ska kunna fundera själv. Hästen ger dig signaler. Tolka dom, kan du lära dig tolka dom så har du kommit över många hinder. Jag tror inte att det enbart handlar om skoning och kan därför inte svara dig att du ska sko si eller så. Det vore oärligt gjort.Jag ville ha tips på hur man får hästen att bredda bättre. Jag ville ha tips om skoning egentligen och det har jag fått.
Rikkan skrev:Tänk vilken fördel, att kunna skylla orena rörelser på stammen. Tur att man inte gör det samma med Svenska/Norska kallblod...