Breddningsfråga

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Lina
  • Startdatum Startdatum
L

Lilla Lina

Kan man göra något för att få en häst att bredda bättre med bakbenen när den springer?

Sv: Breddningsfråga

Det finns "breddarskor" att köpa.. Halvrund på insidan och fals på utsidan :idea:

Lilla Lina skrev:
Kan man göra något för att få en häst att bredda bättre med bakbenen när den springer?

Det finns lite olika knep att ta till. Speciellt vad gäller skoning. Du kan verka hästen så att den breddar mer, men det brukar vara bättre att komma underfund med varför hästen inte breddar. Den kanske helt enkelt är linjegångare och då är det ju bara så. Breddar den bara med ett ben? Min gjorde/gör det, och det berodde på att hans hälsena var längre på ena sidan. Nu är detta åtgärdat, men har blivit mer eller mindre inrotat i honom att springa så....
Trailersko är väl ganska föråldrat, men brukar hjälpa till för hästar man vill ska bredda mer.

Varför vill du att den ska bredda mer?

Jag skulle hellre träna hästen i långsammaste "breddar- fart" för att bygga styrkan i dom musklerna i just det läget, istället för att sko den med nya skor som tvingar den ut i ett läge där den inte har rätta stryrkan. Men det är som med allt annat; valfritt!

Yngre hästar som inte har tillräckligt med styrka brukar bredda, men när dom blir starkare så är det många som drar ihop något och går mer på linje. Om det beror på att dom inte är starka nog att hålla sig därute eller för att det är mer ekonomiskt att gå på linje vet jag inte.

Jag vill att hon ska bredda mer för att han är lite för kort i kroppen och får inte riktigt plats. Det är inget fel på styrkan (den är grundtränad i tre år) och breddar normalt sett bra i högre farter (20 - 25-tempo), men i lägre blir hon ibland lite rädd att slå sig och då blir det "skuttburksmodellen". Ja, hon är franskstammad o har lite knepig aktion... :crazy: Tidigare har hon "knackat" skor, men det har hon slutat med. Vill att hon ska bredda mer för att hon inte ska slå sig, vilket hon kan göra annars. Rädd att hon ska bli rädd för att springa.

Tack för tipsen om skoningen! Jag har provat bakvända framskor och då går det bättre av någon anledning. Allra bäst travar hon utan skor runt om.

Vad är trailersko? Är "breddarskorna" effektiva?

Anledningen till att det går bättre när du har öppen tå (bakåframvända framskor) är för att det hjälper hästen vända över fortare med frambenen. Detta gör ju i sin tur att hästen inte slår sig lika lätt. Det kanske är den bästa lösningen? Halvrunda och tvärtå brukar ha liknande effekt.
Trailer sko är en sko med en lite längre arm på ena sidan.
Tycker dock som Rikkan säger, att du inte ska försöka tvinga hästen bredda om den inte gör det naturligt. Bättre att hjälpa till med överrullningen fram då som du tydligen redan gjort.
Lycka till!

Kanske 3-års grundträning utan att trava rätt kan vara "felet"..

Bäst är nog att balansera om den så den travar rätt (el som du vill) och sen träna på igen.
Korta käken kan vara bra om den är kort.
Annars finns det en hel del tips i Nya Champion.

Bla står det om ngn som stack ett ben och var "hur bra som helst"

men i lägre blir hon ibland lite rädd att slå sig och då blir det "skuttburksmodellen".
Kan du vara säker på att hon verkligen rädd för att slå sig, eller är det du ser hennes sätt att röra kroppen i en "mellanfart" där svagheterna blir synliga på ett annat sätt än när det går fortare/långsammare?

Ja, hon är franskstammad o har lite knepig aktion.
Tänk vilken fördel, att kunna skylla orena rörelser på stammen. Tur att man inte gör det samma med Svenska/Norska kallblod...:D

Vill att hon ska bredda mer för att hon inte ska slå sig, vilket hon kan göra annars. Rädd att hon ska bli rädd för att springa.
Tror du att det är framsteget som är för långsamt eller är det bakbenen som inte orkar skjuta undan snabbt nog, som gör att hon slår sig eller kan det beror annat?

Rikkan skrev:
Tänk vilken fördel, att kunna skylla orena rörelser på stammen. Tur att man inte gör det samma med Svenska/Norska kallblod...:D

Eh?? Jag skyller inte orena rörelser på stammen. Men det är ett känt faktum att franska hästar har lite knepigare aktion är amerikanska. Har du t ex sett Etain Royal? Min häst har samma tendenser (tar hjälpsteg i lägre farter). Och nej, hon är inte halt. Helt genomgången av veterinär så hjälpsteget beror inte på det. Franska hästar är ju kända som "skuttburkar".

Tror du att det är framsteget som är för långsamt eller är det bakbenen som inte orkar skjuta undan snabbt nog, som gör att hon slår sig eller kan det beror annat?

Jag tror att det beror på att hästen är för kort i kroppen och att hon inte får plats för aktionen. Kanske är det så att hon inte hinner undan med framsteget riktigt. Det blir ju bättre med bakvända skor som sagt. Hon har alltså inga problem när hon går tempojobb (ner mot 20-tempo), men jag skulle gärna vilja att hon slutar ta hjälpsteg i lägre farter (typ jogging).

Dubois skulle ha kallat hästen för "dogfood", eftersom han skulle tycka att hästen inte duger som tar hjälpsteg. Men som glad amatör vill man ju inte ge upp så lätt.

Senast ändrad av en moderator:

jari skrev:
Korta käken kan vara bra om den är kort.

Tack för bra tips, Jari! Jag provade att korta käken sist och det blev mycket bättre!

Jag skyller inte orena rörelser på stammen.
Men det är ett känt faktum att franska hästar har lite knepigare aktion är amerikanska. Har du t ex sett Etain Royal? Min häst har samma tendenser (tar hjälpsteg i lägre farter). Och nej, hon är inte halt. Helt genomgången av veterinär så hjälpsteget beror inte på det. Franska hästar är ju kända som "skuttburkar".
Läser du inte vad du själv skriver? :D

Jag tror att det beror på att hästen är för kort i kroppen och att hon inte får plats för aktionen.
Det finns många bra travare som har korta kroppar, korta ryggar.

Kanske är det så att hon inte hinner undan med framsteget riktigt.
:idea: Varför inte träna henne starkare fram och kolla ifall hon blir bättre? Att höja käken innebär ju att hon blir lättare fram, men inte starkare.

Följd fråga:
Blir hästen svagare i ryggen av att gå med en hög käk?

*knapplån*

Förstår inte varför trådskaparen ska kritiseras och ifrågasättas, hon frågar ju efter tips och hjälp :smirk:

Jag kan i alla fall säga att du har tur att din häst "bara" tar hjälpsteg i lägre farter och att det stämmer i snabbare tempo. Det hade ju varit värre tvärtom...

EmmaSH skrev:
*knapplån*

Förstår inte varför trådskaparen ska kritiseras och ifrågasättas, hon frågar ju efter tips och hjälp :smirk:

Jag kan i alla fall säga att du har tur att din häst "bara" tar hjälpsteg i lägre farter och att det stämmer i snabbare tempo. Det hade ju varit värre tvärtom...

:bow: :bow:
Jo, egentligen spelar det ju ingen roll att hon inte breddar i lägre farter. Det är ju bättre att hon gör det i högre. :)

Rikkan: Läs tidigare inlägg som jag har gjort. Hästen är tillräckligt stark, så det är inte det som är problemet. Hästen har tidigare jobbat mycket med ryggen eftersom hon under normal träning "går på tygeln".

Jag vet också att det finns många bra travare som är korta i ryggen. Men det är ändå inget man föredrar. En del funkar inte alls. Och den här hästen funkar inte riktigt 100 % för att hon är för kort i ryggen och inte hinner undan med frambenen. Hon travar bättre med högre käk, så det är väl bara positivt? Annars har hon en tendens att vilja köra ner huvudet och bli lite hackigare i aktionen. Hon breddar inte speciellt mycket när hon går på tygeln utan bara när man sätter högre käk.

Sedan är det ju faktiskt så att en häst ser ut som den gör pga stammen, oavsett om den är kort/lång/skuttig/ren. Men det var ju inte det vi skulle diskutera i den här tråden eller hur?! Jag nämnde det bara i förbigående och det är synd att du ska hänga upp dig så på det och vara spydig.

Jag ville ha tips på hur man får hästen att bredda bättre. Jag ville ha tips om skoning egentligen och det har jag fått. Tack till er som kom med givande tips!:bow: :bow:

Jag tycker du bör rikta in dig på balanseringen om du är hundra på att hästen är helt fräsch.

Själv skulle jag vara tveksam till att använda käk i "halvfarter" för att fixa aktionen men jag kanske har en naiv inställning som vill att hästen ska kunna balansera sig själv då?

Är du såker på att hästen går riktigt fri i de farterna? Jag har en häst som om man har senskydd och gummiboots går på sig i glipan mittimellan i en viss fart.

Detta har vi löst genom att använda neoprenboots med kardborreband som går högre. :) Det syntes aldrig efter jobb utan upptäcktes av en slump. Tilläggas kan ju att den hästen är linjegångare och haft svårt att få plats.

Rikkan skrev:
Kan du vara säker på att hon verkligen rädd för att slå sig, eller är det du ser hennes sätt att röra kroppen i en "mellanfart" där svagheterna blir synliga på ett annat sätt än när det går fortare/långsammare?

Nej, det är klart att jag inte är säker. Jag har inte frågat henne. :smirk: Men eftersom jag ser att hon snuddar i bandagen och sedan tar hjälpsteg så antar jag att det är så, eftersom det bara händer när hon inte breddar i joggingtempo.

Det finns som sagt var spec skor annars kan du om du vill att bakbena ska röra sig mer utåt verka bakhovarna lite mer på innsidan, främst uppe vid tån.;)

Hästen har tidigare jobbat mycket med ryggen eftersom hon under normal träning "går på tygeln".
Va kul. Kan du på något sätt stärka frampartiet under denna normala träning, för att se ifall hon får lättare att bära sig i en travar balans även när du kör henne?

hon är för kort i ryggen och inte hinner undan med frambenen.
Jag har hört samma argument av en jag känner i 6 års tid. När hästens knackighet försvann så har han ändå fortsatt att tjata på att ryggen är för kort, trots att hästen sprungit in flera hundra tusen. Det är liksom principen.

Hon travar bättre med högre käk, så det är väl bara positivt?
Ja, har jag menat annat?

Annars har hon en tendens att vilja köra ner huvudet och bli lite hackigare i aktionen.
Det finnas alltid en anledning. Och det jag menar är att försöka fundera på var själva anledningen sitter och stärka hästen för att se ifall det blir bättre eller sämre.

Hon breddar inte speciellt mycket när hon går på tygeln utan bara när man sätter högre käk.
Förstår du varför hon gör det?

Sedan är det ju faktiskt så att en häst ser ut som den gör pga stammen, oavsett om den är kort/lång/skuttig/ren. Men det var ju inte det vi skulle diskutera i den här tråden eller hur?!
Det är du själv som tagit upp detta som ett argument. Jag har frågat och undrat.

Jag nämnde det bara i förbigående och det är synd att du ska hänga upp dig så på det och vara spydig.
Spydig? :crazy: Det är din egen tolkning. Inte min motivation.

Jag ville ha tips på hur man får hästen att bredda bättre. Jag ville ha tips om skoning egentligen och det har jag fått.
Jag har gett dig tips. Men jag klandrar dig inte, utan ställer frågor för att du ska kunna fundera själv. Hästen ger dig signaler. Tolka dom, kan du lära dig tolka dom så har du kommit över många hinder. Jag tror inte att det enbart handlar om skoning och kan därför inte svara dig att du ska sko si eller så. Det vore oärligt gjort.

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:

Vad skyller man på när det gäller kallbloden då? Eller menar du att kallblod (generellt sett) travar rent? :confused:

Hästen travar bäst utan skor runt om. Om hästen fungerar utan skor men inte med, har man inte då balanserat bort dess förmåga att trava "fri", utan att slå sig, genom att lägga på skor? Att sko är också att balansera enligt mitt sätt att se. Eller är järn runt om den naturliga balansen? Eller är det aluminium?

Du tycker hon ska träna hästens styrka istället för att få hästen att springa så lika den gör när den är barfota runt om. Varför inte göra den lite kvickare i framsteget så den "går fri" precis så som den gör när den springer som den är född? (utan skor alltså)

Jag tycker du har fått några bra tips på hur du kan ge din häst en bättre överrullning. Att ändra hästens breddning i ett visst tempo är svårt och medför en större påfrestning på hästens rörelsemekanik än att ändra överrullningen.

Var glad att din häst fungerar i höga tempo och prova dig fram till vilken balans som passar din häst. Det är svårt att ge något ytterligare råd än de du redan fått utan att se och köra hästen i fråga.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
888
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka