bredd på stallgång

V

vickis-pajala

jag håller som bäst på med att rita och planera mitt stallbygge :D
har bläddrat i idehandboken att bygga häststall men hittar inge bra information om hur pass bred stallgången SKA eller måste vara så då tänkte jag fråga er :D

stallet är planerat att vara 6*8 stort och innehålla 4 boxar mitt i mot varandra

Sv: bredd på stallgång

www.djurskyddsmyndigheten.se är inte så mycket tydligare, de anger BÖR. Men om man följer dessa bör det ju vara betydligt lättare att få ett förhandsbesked...

Stallgångar bör vara
mellan två spiltrader 3,0
mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5
mellan två boxrader eller boxrad och vägg 2,5
mellan två boxrader i travstall 3,5
mellan spilt- och boxrad 3,0
mellan spiltrad och vägg 3,0

jag håller som bäst på med att rita och planera mitt stallbygge :D
har bläddrat i idehandboken att bygga häststall men hittar inge bra information om hur pass bred stallgången SKA eller måste vara så då tänkte jag fråga er :D

stallet är planerat att vara 6*8 stort och innehålla 4 boxar mitt i mot varandra

Vad spännande med stallbygge! Hur löser du förvaringsfrågan för hö/spån/.... som tillkommer när man har hästar? Bygger du för det samtidigt eller har du redan det? Tänk så härligt om man bara hade boxplats man behövde!!

Vad spännande med stallbygge! Hur löser du förvaringsfrågan för hö/spån/.... som tillkommer när man har hästar? Bygger du för det samtidigt eller har du redan det? Tänk så härligt om man bara hade boxplats man behövde!!

jag funderade på om man kunnde på något sätt kombinera sadel och foderkammare. men jag har räknat så jag i alla fall får plats med sadelkammre inne i själva stallet
sedan detta med hö i och med att det blir bal hö så får jag ta en till funderare och även skottkärror och grepar och grejor

kul att rita och planera

jag funderade på om man kunnde på något sätt kombinera sadel och foderkammare. men jag har räknat så jag i alla fall får plats med sadelkammre inne i själva stallet
sedan detta med hö i och med att det blir bal hö så får jag ta en till funderare och även skottkärror och grepar och grejor

kul att rita och planera

Jag är i tidigt plane-skede själv, därav mina frågor! Bygget blir så stort för framförallt höet *pust*

Jag är i tidigt plane-skede själv, därav mina frågor! Bygget blir så stort för framförallt höet *pust*

ja vi får väll ställa frågan ut i forumet om bra tips på förvaring av bal hö när vi nu ritar och planerar stallbyggnad:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar