Bredbent fram och lite stapplig - fång?

mirage

Trådstartare
Har en häst som gått på gräs tidigare år utan problem (varmblod, 20 år) och som inte är speciellt känslig av sig vad jag förstått (inte min häst).

Våra hästar har gått på bete i drygt 1 mån. Från början var det lite gräs som kom upp i vinterhagen. Så småningom fick de gå i gräshage på em där det inte kommit upp så mycket nytt gräs men det fanns en del och det växte ju samtidigt. Från den hagen till en annan med lite mer gräs där de fick gå på em först men sen hela dagarna. De har haft fri tillgång på silage hela tiden och ätit utav detta i minst 2 h innan betet varje dag.

Sen en vecka tillbaka ca har de fått gå hela dagarna i en hage med lite kraftigare gräs och då har de inte velat ha silage ute och knappt nåt inne heller.

Hästen det rör sig om har legat ner mer än vanligt den senaste veckan men varit oförändrad i övrigt, ridits regelbundet i skogen och varit pigg och glad då.

Igår vid ridning var han konstig och efter att ha snubblat en gång haltade han lite i traven och var allmänt seg. Hemgång och isbalsam på höger fram.

Igår kväll och imorse rapporterade stallägaren att han står och väger på fötterna, trampar liksom fast inte nervöst, och går bredbent fram.

Kan det vara fång? Eller är det något annat som detta är symptom på? Han har haft en fästing i år.

Veterinären ska givetvis ut så fort som möjligt men jag ville kolla med alla kunniga människor här på buke innan.

Tacksam för svar!

Mvh Linda

Sv: Bredbent fram och lite stapplig - fång?

Det skulle kunna vara fång, ja. När min förra häst fick sitt fånganfall på sommaren började det med allmän ovilja och seghet samt hälta på ena frambenet.

Aj då. Får hoppas att det inte är det. Ägaren har haft problem med hålvägg och spatt på hästen så ytterligare en sjukdom är nog inget hon ser fram emot direkt... :crazy:

Tack för svaren!

Igår kväll och imorse rapporterade stallägaren att han står och väger på fötterna, trampar liksom fast inte nervöst, och går bredbent fram.

Exakt så gjorde mitt sto första maj. Diagnos fång.

Immer

Kan definitivt vara fång! Bort med pållen från gräset omedelbums. Sätt pålle på vatten och halm. Ta ut veterinär, helst IDAG och hovslagare också.

Veterinär konsulterad men hon ville ha ut hovslagare först för att utesluta hovböld. När JAG sett hästen har det varit mest höger fram som han går konstigt med. Puls i båda kotorna igår kväll men jag tyckte det var mer på höger. Ingen aning om hur tydligt man brukar känna pulsen på den hästen. Pigg och glad iaf.

Hovis kommer ut idag. Hittar hon inget får veterinären komma ut och kolla efter fång.

Hästarna har gått i mindre kraftiga gräshagar utan problem innan. OM vi har hunnit stoppa anfallet tidigt, finns det då möjlighet att ha hästen på ett mindre kraftigt bete? Eller är det kört för all framtid när de haft fång, oavsett hur svår?

Givetvis går hästen inte på gräs i väntan på diagnos, vi behandlar honom som fånghäst för säkerhets skull.

Tack för svaren!

Senast ändrad:

Hästarna har gått i mindre kraftiga gräshagar utan problem innan. OM vi har hunnit stoppa anfallet tidigt, finns det då möjlighet att ha hästen på ett mindre kraftigt bete? Eller är det kört för all framtid när de haft fång, oavsett hur svår?

Den häst jag känner som en gång haft så kallad "fångkänning" livnär sig mestadels på gräs på somrarna. Det är däremot väldigt mycket koll på hur mycket gräs han får äta; han får aldrig bli fet och man håller koll på bajset (fång är ju en slags blodförgiftning som börjar med en störning i tarmen och de brukar vara lösa i magen när detta är på gång).

Man får framförallt vara mycket försiktig vid övergångar mellan foderslag. Dels från hö till gräs, men även om man byter kraftfoder eller höpartier så är försiktighet och låång invänjningstid en dygd. Detta gäller ju även hästar som aldrig haft ngn känning av fång, men vad jag förstått blir det extra viktigt på en häst som någon gång haft problem.

Vi får hoppas på en hovböld för er del!

Min var inte ett dugg lös i magen när han fick fång. Helt perfekt!

Uppdatering:

Hovis ute igår och trodde att det kommit in skit i ett hål i hoven där hästen haft hålvägg (som är borthuggen) = infektion. Han reagerade inte på visitertång eller när sömmarna spikades i samt var pigg och glad. Gick dock likadant som tidigare. Ägaren och hovslagaren bestämde sig tillsammans för att det inte var fång så nu går hästen på bete igen under uppsikt. Blir det inte bra eller värre ska veterinären komma ut.

Jag har läst att hästarna blir helt omöjliga att sko när de har fång men gäller det direkt eller först efter ett tag? Det här är väl mer vad man skulle kalla fångkänning antar jag, reagerar de verkligen på det då?

Mvh Linda

Men hade den inte puls i båda fram ?
För din info så sa en vet + en hovis att min
häst inte hade fång föra sommaren !
Men det hade han !
Hej från hambo

Jag har läst att hästarna blir helt omöjliga att sko när de har fång men gäller det direkt eller först efter ett tag? Det här är väl mer vad man skulle kalla fångkänning antar jag, reagerar de verkligen på det då?

Mvh Linda

Den hästen jag känner till reagerade inte alls på hovslagaren när han verkades pga fångkänning. Hovis kortade tån rejält och då såg man tydligt en blödning i hoven. Har fånget angripit rejält kan blodet formligen forsa ur hoven i detta skede så vår hovis tyckte att det såg ganska lugnt ut. Vi hade först tagit ut veterinär som fastställde diagnosen.

Såvitt ni har en bra och kunnig hovis så får ni väl lita på dennes bedömning. Men.... en hovböld eller början till sådan (skit i hålväggen) brukar ju snarast ge just hälta och ömhet i EN hov; inte kanske riktigt som du beskrivit: stapplig gång (på båda fram?) och bredbent hållning. Det där snubblandet vid ridturen och att han stått och vägt på hovarna låter i mina öron INTE som en hovböld eller problem från en hålvägg på ena hoven.
Problem i EN hov brukar ju ge hälta på just den hoven....

Tack för svaret!

Hovis kunde, vad jag förstod (var inte med själv), inte se något konstigt men kortade tån så mycket hon kunde.

Veterinären var ju den person som, via telefon, tyckte att vi skulle ta ut hovslagare först. Jag vet inte hur hästens ägare förklarade symptomen men det JAG sett är stapplig, långsam, gång samt ett uppenbart avlastande av höger fram. Även hälta hf i trav men inte några höga gradtal direkt. Syntes dock tydligt iaf.

Jag kände puls i båda kotorna, kanske lite mer i höger, svårt att avgöra. Den var tydlig iaf men jag vet inte hur den brukar kännas på den hästen.

Stallägaren säger att hästen går bredbent med båda benen på mornarna och det var även hon som föreslog fång då hon vet att gräset i den hagen de gick i då är kraftigt.

Vi får hålla koll helt enkelt. Dumt om han ska behöva bli sämre men det är ju inte jag som bestämmer. Tänker propsa på att ägaren köper magmedel iaf, det hjälper kanske lite.

Tänkte på en annan sak förresten, är fång verkligen en blodförgiftning? Jag har bara hört förgiftning som i magproblem och att det på något sätt tar sig till hovarna.

Mvh Linda

Mitt ena sto fick fång första maj, och jag tror vi upptäckte det i ett mycket tidigt skede. Hon visade ingenting när hon gick ut på morgonen 06.30, men gick med mycket korta steg när jag tog in henne strax efter klockan 11.
Hon hade mycket stark digitalpuls i båda frambenen, var mycket svullen och "svampig" och var rejält varm i både kotor och hovar.
Jag ringde veterinären som kom inom tre timmar och diagnosen blev fång. Hon trattade i hästen paraffinolja och skrev ut en femdagars kur butta.

Hovis kom strax efter att veterinären kört. Han tog av framskorna, kortade tårna och spikade sedan på skorna igen - utan problem.

Den 9:e var veterinären på återbesök. Hästen var fortfarande halt varför jag fick en remiss till röntgen.
I måndags, den 14, var vi så nere på kliniken och fick röntgat alla fyra hovarna. Hon har ingen hovbenssänkning/rotation och ska nu gå på Finadyne i tio dagar och ska förhoppningsvis bli frisk sedan.

Redan den 2:e maj släppte jag ut henne i hagen till de andra. Hon går med betesbegränsare av hinkmodell och verkar inte ledsen över det. Jag tror hon gått ner minst 50 kilo på de här två veckorna....

Immer

Här är en till med fånghäst :-(
Märkte i gårkväll när jag tog in henne (shettis sto 13år ALDRIG haft fång tidigare) att hon var stapplig och stel, tänkte direkt på fång. Ut med allt foder och sen ringde jag veterinären imorse. Så nu har både veterinären och hovslagaren varit här idag. Hon var mest öm i höger fram och höger bak ,med både varma hovar och puls. Blev tåklippt och satt på finadyn under 5 dagar. Om hon inte är bättre tills på måndag så ska hon få förlängd behandling av finadyn, och hovslagaren pratade om att ev. sko henne.
Jag upptäckte det i ett tidigt skede så de tror inte att det kommer bli så stora bekymmer för henne (om man nu får säga så- självklart har hon ju ont).
Veterinären tyckte även att jag skulle göra en liten "spilta" till henne i boxen som jag skulle grusa upp och sedan vattna. Men eftersom vi har endast sandmarker här tänker jag göra en sjukhage och vattna upp istället så hon står mjukt med ändå fast underlag som veterinären rådde oss till.
Och sen är det proteinfattig mat för hela slanten som gäller och efter en tid sakta invänjning på bete igen...

Ja det var min lilla historia om min fånghäst :-(

Tänkte på en annan sak förresten, är fång verkligen en blodförgiftning? Jag har bara hört förgiftning som i magproblem och att det på något sätt tar sig till hovarna.

Mvh Linda

Det finns säkert någon som är bättre på mig än detta. :o Men jag har fått det förklarat för mig att det börjar med en förgiftning i magen; en toxisk reaktion. Denna reaktion sprider sig ut i blodet och eftersom det i kötthoven (som sitter mellan skelettet och själva hoven) sitter jättemånga små blodkärl så påverkas denna del av kroppen av reaktionen. Kötthoven får blödningar och börjar "luckras upp" av förgiftningen. Själva skelettet kan därmed få möjlighet att börjar röra sig och "trycka igenom" kötthoven. Det är då smärtan uppstår.

Hoppas allt går bra med pållen!

Jag har dessutom läst rekommendationer i en islandshästbok att ge antibiotika vid fång. Görs det på island? Har aldrig hört talas om det i Sverige.

*knapplån*

En kompis häst hade lättare fång förra sommaren. Hon ger probimin i år, började ge innan gräset kom. Det verkar fungera väldigt bra. Hon höjde dosen när hon misstänkte att hästen reagerade på gräset och på två dagar så gick hästen bättre och hovarna var mer normaltempererade.

Svårt säga om det bara var ett sammanträffande att hästen blev bättre, men det är ju ett rätt billigt sätt att slippa sjuk häst om det är probiminet.

Jag har dessutom läst rekommendationer i en islandshästbok att ge antibiotika vid fång. Görs det på island? Har aldrig hört talas om det i Sverige.

Ingen aning hur man gör på Island. :confused:

Vi fick Finadyne till vår häst i det akuta stadiet.

Det finns en annons här på forumet om ett islandssto till salu, där det sägs att hästen haft fång men är numera är vaccinerad? Kan det verkligen stämma:confused: ? Eller fattade jag helt enkelt fel?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 803
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 158
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar