Bredbent fram och lite stapplig - fång?

Sv: Bredbent fram och lite stapplig - fång?

Ja, det gjorde du. Tyvärr finns inga vaccinationer mot fång.

Tack för svaren!

Om det är blodförgiftning (som då måste vara det farligaste med fång), borde man inte kunna ge något som bara är för blodförgiftning? Eller finns det inte för hästar?

Tycker man klämmer i dem Butta och Finadyne oavsett vad det är för sjukdom men blir inte det lite som att ta en Ipren? Hjälper det verkligen mot blodförgiftning?

Vet man varför hästar blir så känsliga efter fånganfall, varför de inte kan gå på gräs? I många fall får ju hästarna fång efter ett antal levnadsår och har de gått i samma hage hela tiden borde det ju inte spela så stor roll, även om det är kraftigt gräs just det året. Kan det vara så att blodförgiftningen sitter kvar på något sätt tex?

Jag är inte så påläst vad gäller fång, som ni säkert märker, men vill gärna lära mig mer! :)

Mvh Linda

Hästen verkar för övrigt må bättre sen hovslagaren fixade hovarna. Han vankar inte fram och är fortfarande pigg och glad. De går på gräs nu igen och han har inte blivit sämre. Sprang lite i hagen idag när vi kom tillbaka med min häst och då såg han minsann inte halt ut. Vi får se i helgen, då ska han få gå på promenad.

/Linda

Hur har det gått?

Ingen fång, bakterierna i lamellranden (typ röta) var tillbaka och låg och tryckte på hoven = hälta. Nu är hoven uppskuren igen och pållens matte misströstar. Eventuellt går inte bakterierna att få bort helt då de verkar sitta ända upp i kronranden, där hoven produceras. :crazy: Just nu mår han dock bra men får inte ridas utan bara promeneras tills hoven vuxit ner lite mer. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 803
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 158
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar