Jag hade Telia ADSL i några år här, det var verkligen ingen höjdare! Supporten förstod sällan vad man pratade om utan följde sitt manus om i vilken ordning saker ska startas om (jotack, det klarar jag utan att ringa support!
), och det slutade alltid med någon variant av "jag ser att vi har en kille på väg ut till ert område för att justera/kolla/ngt liknande, så det verkar som det är något fel utanför ditt system - vänta till han är klar (två-tre veckor) och se om det blir bättre då". Det blev det inte, och så var det till att börja om. Mitt problem var att hastigheten stadigt sjönk... Två år efter jag skaffat abonnemanget var jag nere i under hälften av den hastighet jag haft från början, och ett år senare var den ännu lägre.
Nu har jag mobilt internet, efter lite provande har 3s nät varit det som funkar bäst här - och
vilken skillnad! Det kändes ungefär som när man fick prova ADSL när man suttit med 56-modem. Men så är det datamängden istället, ja... Jag har 20 jag med, och så här dags på månaden är jag oftast helt utan (och får fila på telefonens kvot sista dagarna). Helt hopplöst! Snabbt internet som man inte kan använda istället.
Det jobbas på fiber i min by, men å andra sidan skulle de grävt in det
för ett år sedan nu!
Så hoppet att det faktiskt kommer att bli av är inte längre så stort. Men jag vet inte riktigt vad jag tar mig till om det inte blir något snart (de har lovat inom en månad, men det är exakt så det låtit under hela året - jajaja, vi har blivit lite försenade, men
nu är vi bokstavligen precis på väg och är strax hos er!
), för mig är det mobila en nödlösning. Jag tycker datamängdsbegränsningen är just väldigt begränsande. Samtidigt var ADSL en mardröm, segt som sirap och stadigt sämre.
Det
måste helt enkelt bli fiber!