Bredband via telejacket

superstar

Trådstartare
Bor mitt ute på landet och bredband via telejacket verkar vara enda alternativet (hur vet man om det finns fler alternativ?) Har klarat mig på mobilt bredband hittills, men känner mig begränsad och nu när jag ska bli sambo här ute så finns det någon som har högre krav än mig ;)

Telia och Bredbandsbolaget är de två leverantörer jag hittar vid första sökningen. Telia känns som ett säkert kort, men dyrt. Vad har ni? Fler tips?

Först och främst behöver ni kolla om det öht går att få bredband via telejacket (kallas ADSL eller VDSL). Bor man för långt från sin telefonstation kan det vara svårt att få vettig överföringskapacitet. Även om man bor nära stationen kan det i vissa fall vara svårt eller omöjligt, om det är en liten station och den redan är fullt utbyggd med ADSL-abonnenter. Vi bor nära stationen och har mycket stabil uppkoppling med ca 30 Mbit/s ner och 10 Mbit/s upp (kan kallas 30/10).

Ett annat alternativ kan vara fiber. På många håll i landet, även i vår bygd, organiserar sig boende i föreningar för att bygga ut fiber utanför tätorterna. Där vi bor finns en sådan förening som just nu diskuterar med en av många aktörer/leverantörer för utbyggnad på ren landsbygd mellan hus och gårdar, medan det nyligen blivit klart att Telia/Skanova bygger i tätorten (liten by).

Kostnaden för fiber varierar beroende på markförhållanden, hushållens spridning, och antal anslutna. Typiskt brukar det kunna hamna i grova drag mellan 10 - 40 tkr, oftast mellan 15-25 tkr. I vårt fall (Telia) kostar det 20 tkr, ingen separat nätavgift tillkommer - den betalas via tjänsteleverantörerna. Det finns ett tiotal tjänsteleverantörer att välja mellan, det står i stort sett fritt för vilken leverantör som helst att förhandla med Telia och avtala om att verka i deras nät. Några av leverantörerna erbjuder alla tre huvudtjänsterna internet/telefoni/tv medan andra bara erbjuder en eller två av dem. Den leverantör som det lutar åt att vi väljer erbjuder hela klabbet, bandbredder från 10 till 1000 Mbit/s och några olika tv-paket. Har för mig att det landar runt 450 kr/mån med 100/10 Mbit/s att jämföras med ca 750-800 kr/mån idag för 30/10 Mbit/s och jämförbart paket med tv-kanaler.

Vi är tyvärr en av de som inte kan få bredband i jacket till andra huset. Tyvärr är det svårt att ens få mobil täckning för bredband den vägen.

Där vi bor har vi ADSL, men kommer inte över sugiga 8 mb. Helkass.

Har nu gått ihop i förening och planerar för installation av fiber. Kostnad c a 25000 kr/hushåll (ej möjlighet till efteranslutning). Jag hoppas det blir snart!

Vad har ni? Fler tips?

Har kört ADSL de senaste tio åren, numera uppgraderat till 8 mb/s. Inte mycket, men det snabbaste de kan erbjuda här ute... Vår station är överbelastad och det svajar ganska ofta. Fortfarande mycket bättre än trådlöst, som inte funkar alls här pga radioskugga.

Jag har haft Felia i alla år, men bytte i höstas till Tele2. Något lägre pris och peppar peppar än så länge jämnare prestanda.

Först och främst behöver ni kolla om det öht går att få bredband via telejacket (kallas ADSL eller VDSL). Bor man för långt från sin telefonstation kan det vara svårt att få vettig överföringskapacitet. Även om man bor nära stationen kan det i vissa fall vara svårt eller omöjligt, om det är en liten station och den redan är fullt utbyggd med ADSL-abonnenter. Vi bor nära stationen och har mycket stabil uppkoppling med ca 30 Mbit/s ner och 10 Mbit/s upp (kan kallas 30/10).

Ett annat alternativ kan vara fiber. På många håll i landet, även i vår bygd, organiserar sig boende i föreningar för att bygga ut fiber utanför tätorterna. Där vi bor finns en sådan förening som just nu diskuterar med en av många aktörer/leverantörer för utbyggnad på ren landsbygd mellan hus och gårdar, medan det nyligen blivit klart att Telia/Skanova bygger i tätorten (liten by).

Kostnaden för fiber varierar beroende på markförhållanden, hushållens spridning, och antal anslutna. Typiskt brukar det kunna hamna i grova drag mellan 10 - 40 tkr, oftast mellan 15-25 tkr. I vårt fall (Telia) kostar det 20 tkr, ingen separat nätavgift tillkommer - den betalas via tjänsteleverantörerna. Det finns ett tiotal tjänsteleverantörer att välja mellan, det står i stort sett fritt för vilken leverantör som helst att förhandla med Telia och avtala om att verka i deras nät. Några av leverantörerna erbjuder alla tre huvudtjänsterna internet/telefoni/tv medan andra bara erbjuder en eller två av dem. Den leverantör som det lutar åt att vi väljer erbjuder hela klabbet, bandbredder från 10 till 1000 Mbit/s och några olika tv-paket. Har för mig att det landar runt 450 kr/mån med 100/10 Mbit/s att jämföras med ca 750-800 kr/mån idag för 30/10 Mbit/s och jämförbart paket med tv-kanaler.

Hm... bredband via telejacket trodde jag verkligen att alla kunde få "nuförtiden". Jag har verkligen noll koll! Insåg efter att jag skrivit att jag ju egentligen vet att alternativet är fiber och att det inte finns här (än). Vi hyr bostaden så det är inte aktuellt för oss att påverka.

Nu när jag surfar mobilt fungerar det egentligen kalasbra, full 4G-täckning och kan utan problem ladda upp/ner, streama tv osv. Men det blir svindyrt eftersom alla operatörer har begränsad mängd data numer.

Ska höra med grannen i morrn om dom har via jacket och hur det isf funkar. Deras hus ligger ca 150 meter ifrån så kan dom så kan vi, antar jag.

När jag sökte på Bredbandsbolagets hemsida stod det att jag kan få "4G 5-50 MB" så det säger kanske inte så mycket antar jag? Om jag ringer dem, kan jag då lita på att dem avråder om de ser att jag bor dumt till, eller kommer de bara vilja sälja på mig?

När jag söker på Telias hemsida står det ist att jag inte kan få annat än mobilt bredband för att installationsavgiften ej är betald? Vad betyder det? Jag vet att tidigare hyresgäst hade fast telefon så det låter lite skumt.

Har kört ADSL de senaste tio åren, numera uppgraderat till 8 mb/s. Inte mycket, men det snabbaste de kan erbjuda här ute... Vår station är överbelastad och det svajar ganska ofta. Fortfarande mycket bättre än trådlöst, som inte funkar alls här pga radioskugga.

Jag har haft Felia i alla år, men bytte i höstas till Tele2. Något lägre pris och peppar peppar än så länge jämnare prestanda.
Så Tele2 erbjuder också, det var bra att veta... Fler att välja på.

Här är det bara telia och tele 2 som erbjuder ADSL. Alla bolag hävdar dock att deras mobila bredband fungerar utmärkt som alternativ (vilket det INTE gör - jag har testat!) så var lite kritisk...

Här är det bara telia och tele 2 som erbjuder ADSL. Alla bolag hävdar dock att deras mobila bredband fungerar utmärkt som alternativ (vilket det INTE gör - jag har testat!) så var lite kritisk...

Som sagt, här funkar mobilt bredband egentligen bra (iaf 3 och Telia) men ger för liten datamängd.

Förra huset kunde inte få annat än det vi hade då - uppringt bredband. Vi bodde för långt från stationen med usla kopparledningar.

Där jag bor nu funkade 6-8 med Bredbandsbolaget riktigt bra. Man kunde inte ta hem några stora mängder och play funkade ...sisådär. Men de var trevliga och serviceminded! Det var sällan några bekymmer om man behövde kontakta dem.

Vi bildade en fiberförening och jag har sedan i höstas 100 och föreningen har valt Comhem som leverantör. Vilket nerköp!! De är urkrångliga, och det märks ytterligt väl att bredband inte är något de hållit på med förr. Kass hemsida, uselt webmail ( otympligt och fult och fattigt på funktioner) plus att deras kundtjänst inte har en susning om vad de håller på med.

Bekymret på landet nu är att telia lägger ner ADSL-stationerna i delar av vår kommun! Det har lagt press på kommunen att dra fiber till de stationer som finns. Därifrån kommer byarna att gräva ut till tomtgränserna.

Med tele 2 kan man få mobilt bredband med 100GB för 399.....Är det verkligen dyrt?
Det var inte dyrt, jämfört med vad jag betalar idag. Dock funkar inte Tele2 här, tyvärr. Total skugga verkar det som, 3 och Telia funkar kanon. Dessutom vet man ju inte hur länge den daramängden ingår, känns osäkert med begränsning. Och hur dyrt blir det om det tar slut? Idag gör jag på egen hand av med över 20 GB per månad då tittar jag ändå inte på i närheten av allt jag skulle vilja (Netflix).

Bekymret på landet nu är att telia lägger ner ADSL-stationerna i delar av vår kommun! Det har lagt press på kommunen att dra fiber till de stationer som finns. Därifrån kommer byarna att gräva ut till tomtgränserna.

Precis. Det är den info vi fått också, och jag har lite svårt att förstå de som väljer att inte ansluta till fiber.

För mig är det lite som att tacka nej när de kom och frågade om att dra el till stugorna. "Nej, det behövs inte sådana moderniteter, vi har talgljus".

Det ökar kanske inte värdet på huset, men det behåller värdet.

Precis. Det är den info vi fått också, och jag har lite svårt att förstå de som väljer att inte ansluta till fiber.

För mig är det lite som att tacka nej när de kom och frågade om att dra el till stugorna. "Nej, det behövs inte sådana moderniteter, vi har talgljus".

Det ökar kanske inte värdet på huset, men det behåller värdet.
Ja jag hoppas ju verkligen att det är på gång här och att min hyresvärd då kommer att nappa... Det byggs väldigt mycket här så det borde ju vara på gång. En sv Sveriges snabbast växande kommuner.

Jag hade Telia ADSL i några år här, det var verkligen ingen höjdare! Supporten förstod sällan vad man pratade om utan följde sitt manus om i vilken ordning saker ska startas om (jotack, det klarar jag utan att ringa support! :banghead:), och det slutade alltid med någon variant av "jag ser att vi har en kille på väg ut till ert område för att justera/kolla/ngt liknande, så det verkar som det är något fel utanför ditt system - vänta till han är klar (två-tre veckor) och se om det blir bättre då". Det blev det inte, och så var det till att börja om. Mitt problem var att hastigheten stadigt sjönk... Två år efter jag skaffat abonnemanget var jag nere i under hälften av den hastighet jag haft från början, och ett år senare var den ännu lägre. O_o
Nu har jag mobilt internet, efter lite provande har 3s nät varit det som funkar bäst här - och vilken skillnad! Det kändes ungefär som när man fick prova ADSL när man suttit med 56-modem. Men så är det datamängden istället, ja... Jag har 20 jag med, och så här dags på månaden är jag oftast helt utan (och får fila på telefonens kvot sista dagarna). Helt hopplöst! Snabbt internet som man inte kan använda istället. :laugh:
Det jobbas på fiber i min by, men å andra sidan skulle de grävt in det för ett år sedan nu! :banghead: :banghead: :banghead:
Så hoppet att det faktiskt kommer att bli av är inte längre så stort. Men jag vet inte riktigt vad jag tar mig till om det inte blir något snart (de har lovat inom en månad, men det är exakt så det låtit under hela året - jajaja, vi har blivit lite försenade, men nu är vi bokstavligen precis på väg och är strax hos er! :up: :banghead::rage:), för mig är det mobila en nödlösning. Jag tycker datamängdsbegränsningen är just väldigt begränsande. Samtidigt var ADSL en mardröm, segt som sirap och stadigt sämre. :cautious:
Det måste helt enkelt bli fiber!

Jag hade Telia ADSL i några år här, det var verkligen ingen höjdare! Supporten förstod sällan vad man pratade om utan följde sitt manus om i vilken ordning saker ska startas om (jotack, det klarar jag utan att ringa support! :banghead:), och det slutade alltid med någon variant av "jag ser att vi har en kille på väg ut till ert område för att justera/kolla/ngt liknande, så det verkar som det är något fel utanför ditt system - vänta till han är klar (två-tre veckor) och se om det blir bättre då". Det blev det inte, och så var det till att börja om. Mitt problem var att hastigheten stadigt sjönk... Två år efter jag skaffat abonnemanget var jag nere i under hälften av den hastighet jag haft från början, och ett år senare var den ännu lägre. O_o
Nu har jag mobilt internet, efter lite provande har 3s nät varit det som funkar bäst här - och vilken skillnad! Det kändes ungefär som när man fick prova ADSL när man suttit med 56-modem. Men så är det datamängden istället, ja... Jag har 20 jag med, och så här dags på månaden är jag oftast helt utan (och får fila på telefonens kvot sista dagarna). Helt hopplöst! Snabbt internet som man inte kan använda istället. :laugh:
Det jobbas på fiber i min by, men å andra sidan skulle de grävt in det för ett år sedan nu! :banghead: :banghead: :banghead:
Så hoppet att det faktiskt kommer att bli av är inte längre så stort. Men jag vet inte riktigt vad jag tar mig till om det inte blir något snart (de har lovat inom en månad, men det är exakt så det låtit under hela året - jajaja, vi har blivit lite försenade, men nu är vi bokstavligen precis på väg och är strax hos er! :up: :banghead::rage:), för mig är det mobila en nödlösning. Jag tycker datamängdsbegränsningen är just väldigt begränsande. Samtidigt var ADSL en mardröm, segt som sirap och stadigt sämre. :cautious:
Det måste helt enkelt bli fiber!
Usch, vilken mardröm :crazy: Jag ska höra med grannen idag och sen ringa ringa och höra med leverantörerna. Viktigast är ju att inte bli uppbunden lång tid med nåt som inte fungerar, så länge man slipper lång bindningstid är det väl bara att pröva sig fram...

Usch, vilken mardröm :crazy: Jag ska höra med grannen idag och sen ringa ringa och höra med leverantörerna. Viktigast är ju att inte bli uppbunden lång tid med nåt som inte fungerar, så länge man slipper lång bindningstid är det väl bara att pröva sig fram...

Ja det tror jag absolut är viktigast! Två år med lågt pris tex är ju värdelöst om det man betalar för suger...

Det brukar ju vara möjligt att skriva in sin adress hos en leverantör och se vad de kan leverera.
Jag valde bredbandsbolaget eftersomjag hade dem i lägenheten och var nöjd. FRAMFÖRALLT var jag nöjd med suporten. Trevliga och serviceinriktade. Telia har hos flera bekanta varit rena träbockarna. Stelbent och krångligt.

Men jag vill åter höja ett varningens finger mot Comhem som jag tvingas ha nu. Vilket mörker....

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
400
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Mim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp