Bredare lamellränder?

P

Ponnytroll

Kan det vara normalt att hästen har lite bredare lamellränder på bakhovarna än på framhovarna eller är det alltid ett sjukdomssymptom?

Min häst har sedan en månad tillbaka haft vissa lindriga fångsymtom, och hade nu vid verkningen perfekta lamellränder fram, och bredare men inte separerade bak (bad hovis kolla honom noga efter fångsymptom). Vad jag har förstått så syns inte lamellrandsförändringar förrän efter ett par månader, innebär det i så fall att han har haft fång utan att jag märkt det? Eller kan bredden vara normal eller bero på något annat än fång? Lite suddiga bilder, men om man vet vad man tittar efter kanske det ger vägledning ändå? Jag har aldrig studerat lamellränder förr så jag vet inget alls...

31286539.jpg

31286540.jpg

Sv: Bredare lamellränder?

Har hästen gått med för mycket belastning på hovväggen så kan lamellerna sträckas utan att det måste betyda fång. Den kanske haft för långa tår, eller blivit verkad för sällan.

Min häst såg ut så fast värre och runt hela hoven när jag fick honom pga. att han va verkad för sällan så lamellramden hade "bräckts" ut och separerat. Han har aldrig varit sjuk. Regelbunden verkning, något oftare i början, löste problemet o nu är fötterna fina.

Ang fång så efter 4 - 5 v sågs lamellrandsförändringar pga fång för min L. Bara angående tiden sådär.

Dock precis som skrivits kan de få lamellrandsförändringar av för långa tår etc med.Så ingen hjälp alls ang det, det brukar väl dock just 'bara' vara i tån då som jag fattat det? Medan vid fång påverkar det 'hela vägen'?

Min äldsta valack fick sträckta lameller runt om alltid när han skoddes. Ja, felskodd helt klart, men de kan sträckas runt om/på andra ställen än bara i tån, även utan fång.

Min hade hela vägen, som sagt var han har aldrig varit sjuk och det är ganska otroligt att han har haft fång som bara gått förbi totalt obemärkt.

Min äldsta valack fick sträckta lameller runt om alltid när han skoddes. Ja, felskodd helt klart, men de kan sträckas runt om/på andra ställen än bara i tån, även utan fång.

Breddad lamellrand kan ha många orsaker. En breddning i lamellranden kan enkelt förklaras med att att det området som uppvisar en breddning är överbelastad eller tidigare ytsatts för trauma. Ex, eftersatt hovvård, fång, hornpelare,hålvägg,hovböld,hornkräfta,sömtryck,sultryck,kronrands skada,belastningsskada,mm,mm.

En bredare lamellrand runt om genom hela hovens lamellager har jag dock aldrig sett, orsakad av skoning.

Vad är en normal bredd på en uppvisad frisk lamellrand??

Hm, det KAN vara så att tårna har varit för långa, fast hovis har inte kommenterat. Han blir bara verkad var 10:e vecka eftersom han sliter hovarna ganska jämnt (oskodd) och dom inte hinner bli så värst långa på den tiden. Tårna brukar dock verkas ner mer än trakterna, så även om jag inte tycker att dom ser så långa ut är dom kanske för långa ändå.
Byter intervall till var 6:e vecka ett tag och ser om det blir nån skillnad, sen kanske jag kan höja till var 8:e.

Men det kan ju ha med den troliga fången att göra också, speciellt som det syntes så snart på din häst, Alexandra.

Jag hittade en bild från ca en vecka innan han verkades nu sist (tagen för att försöka utröna om det är foderränder eller fångränder...)
Tycker ni att tån ser för lång ut? Något annat?

31289195.jpg

Här har det "bara" gått 7-8 veckor sen senaste verkningen, men han har å andra sidan vilat helt i totalt 5 av dessa veckor pga att jag varit bortrest och sedan dessa fångsymptom så han har ju slitit dom mindre än vanligt.

Breddad lamellrand kan ha många orsaker. En breddning i lamellranden kan enkelt förklaras med att att det området som uppvisar en breddning är överbelastad eller tidigare ytsatts för trauma. Ex, eftersatt hovvård, fång, hornpelare,hålvägg,hovböld,hornkräfta,sömtryck,sultryck,kronrands skada,belastningsskada,mm,mm.

En bredare lamellrand runt om genom hela hovens lamellager har jag dock aldrig sett, orsakad av skoning.

Vad är en normal bredd på en uppvisad frisk lamellrand??

Knappt 0,5 cm ungefär skulle jag gissa på, på den hästen. Jag jämförde med hur hans lameller såg ut när han gick barfota i perioder, då var de märkbart tightare runt om. När han gick skodd var han mest sträckt i tån, men även runt sidorna.

Om hovis tar mer på tån än på trakterna så KAN det ju göra att hovväggen i tån utsätts för felaktig belastning.
Spontant tycker jag att trakterna kanske ser lite höga ut, iaf om jag jämför med hur mina hästar "vill" ha trakten.
Om man tittar på hornrören ser det lite ut som att trakten kollapsat och blivit understucken lite. Då blir det liksom fel sorts belastning och fel sorts höjd på trakten..

Prata lite mer med hovis om det, studera hoven tillsammans och be att h*n förklarar hur det ska vara. Samt testa kortare intervall, sommartid måste mina tittas till var 4:e vecka om jag inte rider som en "vilde" på grusvägar :angel:

Då tar jag ut hovis om tre veckor igen och ber denne förklara och visa.

Jag tror att jag förstår vad du menar med understucken trakt när jag tittar på bilden, men vad är hornrören för nånting? Har försökt googlat men är nog inte tillräckligt skicklig :angel:

Hornrören är typ som fibrerna som utgör hovväggen, om man tänker sig att hovväggen är uppbyggd av ett gäng sugrör som ligger jämte varann och sträcker sig från kronranden ner till backen.
För att hornrören ska kunna belastas rätt, måste de vara raka, och de ser liksom vikta ut bakåt trakten på bilden.
Kikar man noga kan man se att hovarna liksom är lite randiga uppifrån och ner. :idea:

Hornrören är typ som fibrerna som utgör hovväggen, om man tänker sig att hovväggen är uppbyggd av ett gäng sugrör som ligger jämte varann och sträcker sig från kronranden ner till backen.
För att hornrören ska kunna belastas rätt, måste de vara raka, och de ser liksom vikta ut bakåt trakten på bilden.
Kikar man noga kan man se att hovarna liksom är lite randiga uppifrån och ner. :idea:

Aha, då förstår jag :) Herregud så mycket det är jag inte vet, märker jag nu när min häst (och jag) har fått problem. Han har alltid varit frisk som en nötkärna tidigare (bortsett från låsningar i korset och stelhet i bogen då och då, men det har ju ET fixat till direkt).

Jag har nu bokat in min häst hos klinikhovslagare (och röntgen av hovbenen) om knappt två veckor) för att vara säker på att ingenting viktigt missas. Han jobbar enligt Natural Balance, enligt det jag hittat när jag googlat tycker jag det låter bra. Så får jag se till att han förklarar ordentligt för mig så jag vet hur jag ska titta på hovarna i fortsättningen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
U
Hästvård bytte hovis som skodde första gången förra skoningen och bakhovarna är lika fina som förut, inte ens torra i denna värmen o ser hur fina...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: skuggi
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka