Bred sadel..

Tussilago

Trådstartare
Smyger in på ert forum lite.. Finns det nån enda islandsadel som finns då bred som 125-130 grader? Finns inte bland "vanliga" sadlar iaf.. Tack på förhand!

Sv: Bred sadel..

Nej, det finns det inte. Bland alla typer av sadlar brukar den bredaste standardbomvidden vara ca 110-115, Griffins xxw är 120. Bredare än så måste måttbeställas - alltid...

Finns något som heter www.hastlagret.se som har sadlar upp till 40 i bomvidd.
Har inte provat själv, men snubblade över sidan då jag letade bred sadel.

Och då ska jag svara motsatsen, för den finns en sadel som kommer från England ev Irland. Minns nu inte märket, men sadeln är framtagen för hästar som är ovanligt breda. På Irland har de ju en viss erfarenhet av det, tror jag.;)

Den sadelmakare jag använder har denna sadel, om jag kommer ihåg så ska jag fråga honom eftersom jag har en dejt med honom idag.:o

Massimo ska gå att få i väldigt breda bomvidder. Men vad jag vet finns det ingen ÅF för dem i Sverige längre (vad jag förstått kan Kaupre ta in deras andra modeller, men det är köptvång)
Så frågan är ju om TS skulle våga köpa en sadel för över 10 000 som man inte kan prova och måste sälja med en stor förlust om den inte passar.
Duett finns ju också, men då är det också en specialsadel som inte går att sälja vidare bara sådär.
Då är det lättare att köpa en sadel som finns i Sverige, så man får någon garanti. Lättare att hitta nåt som man vet passar, och sen måttbeställa (brukar vara gratis) Beställer man från utlandet blir det betydligt krångligare om det är nåt fel på sadeln.

Om TS vill beställa eller inte lägger jag ingen energitanke åt, jag ger bara råd om vad som ev. kan finnas för det var ju det TS ville ha, sen gör TS va den vill med det.

Vet dock folk som beställt utifrån utan problem med öppet köp garanti så om det är krångligt eller inte är en smaksak.

Diabolical, du hittade mig visst här oxå! Hoppet är det sista som överger människan!!

Fick lite nya uppslag, tack för det!
Ska kika på som kommit upp här! Hästen är en shire, som oinriden o musklad har 125 grader. Är lite tveksam till att rida in bomlöst då jag är obalanserad själv.. Hästen har ju dessutom manke, det lär ju inte underlätta det här kan jag tänka..

Mailade o frågade om kallblodssadeln, men sett bild, och då såg den inte så himla jättebred ut, fast folk har ju den till ardenner..

Nu har jag dejtat sadelmakaren idag, dock ej den jag hade tid med utan det blev en annan. Jag har alltså inte lyckats få de uppgifter jag bad om, får försöka ringa någon dag och höra om han är där.
Vi fick till slut tag på en sadel som passade vår bäbis, men det var inte lätt eftersom kraken hade en mycket knepig rygg.
Han är vid, men eftersom det fattas muskler så bar han inte sadlarna på rätt sätt. Nu tror jag att vi hittat något som kan funka ett tag, och sen får vi se hur länge. Förhoppningsvis länge, med tanke på vad sadeln kostade.:eek:

Har han ett tacksamt sadelläge så du kan lägga sadeln bakom manken?
För en så bred rygg med en manke (som bara kommer bli bredare och bredare...) är.. ja.. vad ska jag säga... svårt. Väldigt svårt...

Men var bodde du nu igen? Var det Skåne? Du kan ju få prova min Exmoor om du vill och känna efter om det är nåt för er.

Det är inte Ideal/Crown Highland & Cob serien du tänker på? Framtagen för breda hästar och är ett engelskt märke, och finns i Sverige. Tror den bredaste bomvidden i standardsortimentet är ca 120-130 grader (jag fick höra det av Mustang, men kommer inte ihåg siffran exakt, kommer bara ihåg att det skulle vara alldeles för brett för min häst på den tiden han bara var 110 grader) Om det inte är det vet jag inte vilket märke det kan vara :p

Den här hade jag glömt bort, så det är ännu ett tips till TS! Crowns vanliga modeller slutar på 115 grader, men H&C serien är bredare. Går att fynda billigt i England också för ca 4-6000 i bra skick. Nypris för sadlarna i Sverige är ca 11-13 000 tror jag. De finns iaf på Mustang, det är jag säker på! Och de bör ha en inne att prova och om du bor långt från Sthlm så kan de skicka sadeln på öppet köp.

Inte helt otroligt att det är den serien, eftersom det är där jag dejtar.:o

HorseSaver Iceland är en billig syntetsadel med klen töjbar syntetbom. Den är ca 105-110 grader men töjer ut sig efter betydligt :angel: bredare hästar. Men den är ganska rak, har hästen bara lite svängd rygg kan man stoppa upp den med mellanlägg.

Mina har den som reservsadel när de har mycket... erhmmm... vinterpäls :cool: Teista ligger över 130 grader nu och den passar fortfarande.

Lillen fick sig en Jessica Crown MW, så får vi hoppas att den hänger med länge nu. Fast dessvärre tro inte jag det.

På den sidan jag tipsade om fanns det omdömen om några av de breda sadlarna just från ägare till breda, stora kallblod.

Jag ser hopp nånstans lång borta i horisonten! Tusen tack för er hjälp! Diabolical, jag bor strax utanför Jönköping!!
Till sommaren ska hästen o jag ev ti sthlm så då kan jag ju kika in på Mustang!

Kan gissa att manken ställer till det en liten aning..Blirnog som tipsat att lägga sadeln långt bak..

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka