Braun örontermometer, olika i båda öron!

I

IslaBonita

I ena örat har min unge 38,1, i andra 37,3!

Vad tusan ska man tro egentligen, har hon feber eller inte?

Sv: Braun örontermometer, olika i båda öron!

Ta en rektaltemp så är du säker.

Hur gammalt är barnet?
på små barn är det svårt att ta exakt temp i örat då de har så små hörselgångar :).

Äger ingen sån! Barnet i fråga är fyra år.

kan inte svara på feberfrågan, men min braun beter sig precis likadant!:mad:

Jag kör på den gamla hederliga "puss i pannan" när jag ska avgöra om jag inte känner att jag kan lita på termometern....

:eek:Känns sisådär att en termometer för flera hundra lever sitt eget liv...

Har för mig att min termometer är en braun också (apotekets för ca 600 kr) och den beter sig likadant. Jag brukar mäta kanske 2 ggr i varje öra sen tar jag ett mellanting. Du vet väl kanske bäst själv hur ditt barn reagerar på feber, men om jag fick de graderna på min 2,5 årige son skulle jag inte trycka i honom någon supp. Men då är jag ju en sådan person som anser att feber är kroppens sätt att försvara sig mot och arbeta bort infektioner. Men är barnet väldigt påverkat skulle jag självklart gett febernedsättande. Jag skulle bedömma dina grader du fått på termometern som under 38 grader, vilket i mina öron inte är feber utan jag kallar det "lite övertemperatur". Men som andra skrivit innan, vill du veta exakt använd en rumptermometer.

Min termometer gör likadant (inte en braun), dock så är det så att man kan ha olika grader i "öronen" beroende på hur man ligger osv. Står tom i bruksanvisningen att man ska mäta i båda öronen för att sedan ta en medeltemp.
Därför så har ja (på mig själv) kollat under 1 v tid i båda öronen vad jag fått för temp och på det sättet kollat vilken som stämmer mest. då har man sett hur mycket det skiljer mellan öronen.

Men jag skulle inte ta det som feber, om hon normalt sett inte ligger väldigt lågt i temp.

Örontempar har man konstaterat att de är väldigt osäkra, det räcker att man vinklar termometern lite så får man ett helt annat värde.
Sjukvården har mer och mer övergivit denna modell.

Nollställer du ordentligt mellan mätningarna? Det tog tid innan jag fattade att man inte bara kan pipa direkt igen, då blir det alltid lägre.

Viktigt oxå att torka bort smuts, fett, vax.

Men det kan ändå skilja lite. Jag går alltid på högsta värdet. Jag resonerar så här: Det kan visa för lågt om man inte riktar tillräckligt långt in, men det kan aldrig visa högre än vad det har mätt upp. Om det är 38 grader nånstans i örat, då har man 38 grader.

örontermometrar i sig är inte det bästa sättet att mäta temp då de inte anger riktigt korrekt temperatur, men bland de snabbaste och mest lättagna ex vid olyckor ellker akut insjuknande.de tempar som vi använder i landstinget har samma problem, de visar inte 100% korrekt temp - men om man har feber så visar dem de.
apotekets vanliga temp är pålitligare, den kan du använda både oralt, rektalt och i armhålan för att mäta tempen, kostar 280kr.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
499
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka