Bråttom hjälp!

Alva789

Trådstartare
hej!
Jag har precis börjat med trav och jag går kurser i det nu.
Imorgon har jag prov och jag behöver hjälp med några frågor!
1. Vad är skillnad på att borsta och rykta hästen?
2. Du ska hitta rätt häst bland flera andra som ser ganska lika ut i en hage.

Vad vill man ha för beskrivning av hästen för att vara säker på att du tar rätt häst!

Snälla SKYNDA HJÄLP MIG SNABBT!

Sv: Bråttom hjälp!

1. Borstar gör man med borste, ryktar med ryktborste och skrapar av stövet i en ryktskrapa

2. Ingen aning!!! Frysmärkningen är ju svår att se....

3. Innan avmaskning ska du ta ett träckprov

Lycka till!!!:)

Träckprov? Att man tar en analys av dyngan för att se om hästen har mask, om inte så avmaskar man inte...

Jag är rätt hopplös på det där med att skilja hästar åt som är lika. Kommer aldrig ihåg om en häst hade vita tecken i ansiktet, vit strumpa på vänster ben eller höger. Men har lärt mig att titta efter saker som små ärr och liknande. Sånt kommer jag ihåg. Annars är det som sagt inte lätt att hålla koll på vem som är vem i en hage med bara "rödingar". Brukar rikta in mig på att lära mig en häst, sen hästarna i boxarna på bägge sidor om den osv.

Men hästar ser ju helt olika ut? Det är ju som människor? Går ni och kollar efter ärr för att se vem som är vem av era vänner?

Om man känner hästarna ifråga så ser man såklart skillnad, oavsett om alla är helbruna ex vis. Som jag förstod frågan så handlade det om att man skulle få en beskrivning för att hämta ut en häst i en hage, dvs inte en häst man känner...

Tack för de svaren ni gav mig!
Jag fick alla rätt på provet och det är jätte roligt! :D

Om man känner hästarna ifråga så ser man såklart skillnad, oavsett om alla är helbruna ex vis. Som jag förstod frågan så handlade det om att man skulle få en beskrivning för att hämta ut en häst i en hage, dvs inte en häst man känner...

Skum fråga igentligen, vad menade läraren där?

Vem skickar ut en främmande i en hage med 12 bruna utan tecken för att hämta en specifik?

Antingen ska dom ha stuteribrickor eller namngivna grimmor.

Annars så blir det typ bingolotto ju

AM

Jo det var så jag tänkte med:p

När jag började jobba i det stall jag är nu, så var det namnbrickor alternativt färg på grimman som gjorde att jag kunde identifiera rätt häst.

Nu ser jag skillnad på dem, men det tog några veckor!

Eller som för Alf Jonsson och vem det nu var som hade två lika unghingstar och den som först hämtade hem tog fel. Ingen av dem tittade någonsin på frysmärkningen, och det hela upptäcktes väl vid premie.... Då var den ena kastrerad..... :(

Det komiska var ( fas hade ju kunnat slutat mindre roligt) att Alf hade kört in sin före bete, men det hade inte den andre. Så Alf slängde på grejjorna och körde en sväng när han fick hem sin. Men det fungerade de också ;)

Eller som för Alf Jonsson och vem det nu var som hade två lika unghingstar och den som först hämtade hem tog fel. Ingen av dem tittade någonsin på frysmärkningen, och det hela upptäcktes väl vid premie.... Då var den ena kastrerad..... :(

Det komiska var ( fas hade ju kunnat slutat mindre roligt) att Alf hade kört in sin före bete, men det hade inte den andre. Så Alf slängde på grejjorna och körde en sväng när han fick hem sin. Men det fungerade de också ;)

Äh det där var ingenting mot karln som kom och lämnade av sitt sto, skrev in allt själv och även vilken hingst. Vi betäckte, stoet dräktigt, fölade och så var det dags för frysmärkning och test.. Helt fel mamma... Han hade alltså lämnat fel sto hos oss, och vi trodde att han hade koll... Så efter det kollade vi alltid frysmärkningen oavsett hur säkra de som lämnade sina ston var... Innan kollade vi bara de som var lite osäkra. Men man räknar ju med att någon som har två hästar hemma borde veta vem som är vem av dem... :crazy:

Är ofta sånt som händer på stora stall med trav och galophästar. När man är ny på ett ställe ser man inte skillnad på hälften av hästarna. Det är som att möta en klass kinesiska femteklassare. Alla ser likadana ut.

Då får man leta efter andra kännetecken än de som är normala på en ridskola till exempel då hästarna där ofta har olika färger och är av olika storlek och raser. Även på ett dressyrstall med många hästar kan det ta ett tag innan man kan skilja hästana åt...

På trav och galoppstall med lösdrift har man inte gärna på grimmorna ute i hagen då hästarna kan fastna och skada sig. När man tar ut och in hästarna använder man oftast stigbett istället för grimmor. Det gör det svårt att skilja hästarna åt i början när man är ny på ett ställe. Men efter ett par veckor så har man lärt sig...

Äh det där var ingenting mot karln som kom och lämnade av sitt sto, skrev in allt själv och även vilken hingst. Vi betäckte, stoet dräktigt, fölade och så var det dags för frysmärkning och test.. Helt fel mamma... Han hade alltså lämnat fel sto hos oss, och vi trodde att han hade koll... Så efter det kollade vi alltid frysmärkningen oavsett hur säkra de som lämnade sina ston var... Innan kollade vi bara de som var lite osäkra. Men man räknar ju med att någon som har två hästar hemma borde veta vem som är vem av dem... :crazy:

:rofl::rofl::rofl:

Tänk om ingen kollat mammans id efter fölning? Förmodar att det då kanske aldrig blivit uppdagat vem som var fölets mamma?

Tänk om ingen kollat mammans id efter fölning? Förmodar att det då kanske aldrig blivit uppdagat vem som var fölets mamma?

Fast det är ju fördelen med typningen/DNA prov, även om det är tänkt för att veta om det är rätt hingst...
Fast jag läst just att man ska gå över till chipmärkning även på travhästar och jag kan tänka mig att det kommer att orsaka ett par fall av "fel unghäst hem från betet" fall... Kolla frysmärkningen på sommaren är ju relativt enkelt men det får väl bli rutin att ha med sig chipavläsaren ute på betet när unghästarna ska åka hem.
Men visst kan det vara svårt när man kommer ny till ett ställe och försöka reda ut vilken häst som är vilken när de går i stora flockar, men det brukar gå riktigt snabbt att lära sig kännetecken på varje häst och kunna hålla isär dem!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 132
Senast: KesoNeso
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama