Brännmärkning och Frysmärkning

Man brännmärker inte numer, utan det är frys märkning som gäller. Det tidigare var naturligtvis smärtsamt för hästen, frysmärkning är inte smärtsamt.

Är det förbjudet i Sverige än? Med brännmärkning alltså. I Holland bla har de väl skrivit in det i lagen?

Undrar hur det skulle bli i tex Frankrike eller Tyskland där man ju har raser som man brännmärker häster av id-orsaker. Camarguehästar tex är ju vita (frysmärkning syns dåligt) och de går vilda på stora områden och man har 20-30 ston och kanske inte känner igen alla. Vad skulle alternativet vara? För man måste ju ändå ha koll på hästarna..

Jag tror inte att själva brännmärkningen är förbjuden, däremot faller den på sitt eget grepp sas genom djurvårdslagstiftningen. Där står att man inte får utsätta hästen för onödig smärta, och det är väl defentivt en brännmärkning.

Brännmärkning är förbjudet i sverige. Ang frysmärkning av ljusa hästar, om man vid triangelmärkning håller an järnet i ca 30 sek så får man en ganska tydlig upphöjd valk.
PL

Jag har faktiskt idag varit och frysmärkt 2 st ettåringar...det kan nog kännas lite grann , men det bedövas av kylan och troligtvis kan det svida liiite grann....stoet reagerade knappt alls, medans hingsten bråkade ganska mycket...å andra sidan bråkade han vid verkningen idag också och jag tror inte det gör så särskilt ont :angel:

men när man triangelmärker, gör man inte dte genom brännmärkning?

Har varit med och frysmärkt rätt många travare och min generella åsikt är att de brukar reagera på vaccin sprutor och dylikt mer än vad de gör frysmärkningen

Brännmärkning verkar inte göra särskilt ont.

Vi brännmärkte alla föl när jag jobbade i Tyskland och det väldigt få föl som överhuvudtaget reagerade.

Det är över oerhört fort och läker snabbt.

Tror det har att göra med vem som gör det också. Står man och trycker för länge är det klart det gör ont, men det är ju inte precis meningen att man ska.

:bow: Jag visste att man inte använde brännmärkning längre, men kände inte till att den var förbjuden. Men som jag skrev ovan, borde den falla på sitt eget grepp sas.

Sv: Brännmärkning och Frysmärkning

måste man åka till tyskland för att frysmärka en häst som blir registrerad där eller finns de folk i sverige?

Vad är det för ras? Det borde rimligen kunna finnas godkända EU-veterinärer om det handlr om en ras som måste vara frysmärkt som del av id-märkning (ex travare). Men om det är en ras som inte måste vara märkt enligt rasförbundet måste du nog åka ner med den. Den finns troligen inte rätt "järn" här i Sverige för att hästen ska få sin "förbundsmärkning".

hm ok jo det blir ett oldenburger föl till sommarn och ja har iofs inget emot att åka ner men de hade ju varit smidigt om man kunde göra det hemma. men man är väl inte ensam om det här så egentligen tycker ja de vore smidigare att ta hit en frysmärkare! ja vet folk som gör de i ungern ialf, där de betäcker mkt med tyska hingstar.

Sv: Re: Brännmärkning och Frysmärkning

Brännmärkning verkar inte göra särskilt ont.

Vi brännmärkte alla föl när jag jobbade i Tyskland och det väldigt få föl som överhuvudtaget reagerade.

Det är över oerhört fort och läker snabbt.

Tror det har att göra med vem som gör det också. Står man och trycker för länge är det klart det gör ont, men det är ju inte precis meningen att man ska.

Menar du allvar med det här inlägget??? Ta och brännmärk dig själv och känn efter!

har ett varmblodigt travsto f-03 brännmärkt,

Jag har varit med och brännmärkt 4 av våra hästar och det var ingen av dem som reagerade speciellt mkt på det. Tycker personligen att det är "bra" när hästar är brännmärkta, då ser man ju varifrån dom kommer och i vissa fall om dom är avelsgodkännda sen tycker jag att det är ganska snyggt!

*kl*

Hur är det i utlandet gällande brännmärkning? Har två hästar födda 1998 (född i Danmark) och 2000 (född i beligen) och båda är brännmärkta.

I Danmark vet jag att man får brännmärka, såg när man gjorde det förra året.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 257
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar