Brännmärkning och Frysmärkning

Sv: Brännmärkning och Frysmärkning

*kl*

snor tråden lite, när blev det förbjudet med brännmärkning i sverige?

tror inte nån skulle göra det om det inte va tillåtet.

gammal tråd men jag hakar på här ändå. Var triangelmärks hästen, åker man till veterinär eller är det försäkringsbolaget som gör det? Kommer dom hem till en?

Veterinär gör det. Försäkringsbolaget lånar ut järn men jag gjorde ett själv för att slippa vänta. Ett problem är att få tag på flytande kväve.
PL

Behöver det vara den utdömande veterinären eller kan man ta vem som helst? Är det jag själv som ansvarar för att få tag på kväve och den där stämpeln?

Du får ta vem som helst men alla ställer inte upp. Kan du fixa kväve o järn så blir det säkert lättare.
PL

näör man frysmärker så ska dom stå stilla medan aparaten arbetar i ca 20 sikunder. har travare hemma som är frysmärkta och ingen av dom har visat obehag vid frysmärkingen

jag har läst att man int får tävla hästen när den är frysmärkt, varför?

Frysmärkt t.ex som travare får man tävla, men inte om de är triangelmärkta.

Jag fick själv fixa fram kväve när jag triangelmärkte en av mina hästar på klinik, järn hade de. Om jag minns rätt lokalbedövades hon innan märkning.

Har mkt svårt att tro att din travare är brännmärkt, jag har en travare född 91 hon är frysmärkt....

Har lite undringar kring frysmärkning och försöker därför borsta av den här gamla tråden lite. Frysmärkning av hästar som INTE behöver triangelmärkas, görs det idag ? Någon som vet ? När, var, varför, hur och hur mycket ?? :confused:

Man frysmärker travare på halsen med ett ID-nummer. Det är nog det enda som förekommer förutom T-märkning. Vissa travare som inte födda i Sverige har istället chip.

Behöver man triangelmärka en häst med frys-märknings-järn om den är chipmärkt?
Man borde ju kunna lägga in att det chipnumret är triangelmärkt och inte kan försäkras om??? eller??

Känns lite gammaldags med riktig märkning av hästen om den har chip ;-)

En tanke kanske är att det ska synas att den är triangelmärkt så den inte tävlas? Om man får fundera fritt alltså

Nja jag undrade mer över själva metoden att frysmärka hästen, om det alls görs, av vem och vad det kostar. (Om en häst är chippad och / eller triangelmärkt var inte det jag främst funderade över).

Ifall någon (dock inte jag) tex händelsevis har 20 helsvarta hästar av samma storlek och form och kön som är chippade, så kanske man ändå har svårt att skilja på individerna på två meters håll i en hage utan chipläsare... :D

Ja, kul, alla har väl en scanner i fickan :-)

Jag tänkte nog lite generellt så där med behovet av märkningen.
Det var så mina tankar gick......... när allt annat diskuterades....

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 257
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar