brännmärken på halsen..

sillys

Trådstartare
nu har jag snart haft min häst i 2 år, och ja har fortfarande stora frågetecken angående hennes brännmärken på halsen..

det sitter precis under mankammen, ja där man frysmärker en travare typ!

i passet står det att hon är från holland, men dock behöver det ju inte stämma, hon kmr från ett försäljnings stall utomlands och dem verkar inte ha vidare koll och är allmänt otrevliga när man pratar med dem..

så nu vänder jag mig till er mina kära bukare för ni har nästan svar på allt :D

nån som sett dess brännmärken tidigare?!? jag har iaf sett dem tidigare :p

vänster: 0440?
DSC00422.jpg

vänster igen
DSC00420.jpg

höger: 0585?
DSC00413.jpg

Sv: brännmärken på halsen..

Jag är inget expert på ämnet, men vad jag vet är att renrasiga halvblod alltid brännmärks i Holland och Tyskland. :)

De brännmärks på låret med stambokens symbol.

Jag vet att hästar från forna öststaterna brändes med stora klumpiga siffror på halsen men de jag sett har suttit närmare manken än de på TS bilder.

När vi ändå pratar om brännmärkningar.... Min travare hade sånt frysmärke-nummer i passet. Men han hade inget frysmärke under manen.
Eller det var som två stycken vita fläckar med ett halvstort mellanrum mellan varann.
Kan en frysmärkning försvinna? man såg att det hade varit någon typ av frysmärkning dock....

Det är inte helt ovanligt att frysmärkningar blir svåra att läsa och att siffrorna flyter ihop. På många hästar måste man raka dem över frysmärkningen för att siffrorna ens ska vara i närheten av läsliga.

men det är ju inte ens en rad med siffror. Det var bara två prickar som satt en bit ifrån varandra. Frysmärkningen var liksom borta.

Min kallblodstravare hade ingen frysmärkning.
Men då var hon den sista årgången som det inte gjordes med....
Jag förmodar att din häst är betydligt yngre.

Om du rakar hästen där, kan du inte med hjälp av registreringsnumret få till siffrorna?
Kan den ha varit så vild vid frystillfället att de halt enkelt inte lyckats frysmärka den? I så fall bör det väl finnas uppgifter om det hos STC?

Ring dem och fråga i vilket fall som helst.

Det kan bli missar när frysmärkning görs, verkar som att vissa hästar är tåligare än andra. Vet en som blev triangelmärkt (frysmärkning) brun häst så borde synas bra, syns absolut ingenting trots att det ändå var klart påverkat i området när det var nygjort. Så helt klart en ordentligt misslyckad frysmärkning på den hästen.

Hur gammal är hästen? Om den är tillräckligt gammal kommer den kanske från öst även om de brännmärkningarna vanligtsvis sitter vid manken som Görel säger.
Sen kanske det var en uppfödare med tonvis av hästar som brännmärkte dem för att hålla koll?

Min kallblodstravare hade ingen frysmärkning.
Men då var hon den sista årgången som det inte gjordes med....
Jag förmodar att din häst är betydligt yngre.

Om du rakar hästen där, kan du inte med hjälp av registreringsnumret få till siffrorna?
Kan den ha varit så vild vid frystillfället att de halt enkelt inte lyckats frysmärka den? I så fall bör det väl finnas uppgifter om det hos STC?

Ring dem och fråga i vilket fall som helst.

Min häst gick bort förra året..... men han var 6år när jag köpte han och gick inte direkt o raka han, var redan jättekorthårig. det var som tre vita prickar som satt med lite distans mellan varandra. Jag hade ju pass på hästen och där i stod en frysmärkningen.
Ägaren innan som jag köpte han utav hade ingen aning av vad som hänt med frysmärkningen sa hon.

Jätteskummt verkligen.

Sitter de på ungefär samma ställe som på denna hästen?
34455_408333441706_690201706_4987078_4321947_n.jpg

Han var ungrare och i hans fall var det födelseår på ena sidan och delar av reg nummer på andra. Så det ser ju ut som att din häst kommer från öst..

hon är född 2003, så så gammal är hon inte :)

Wingates: ja dem sitter typ på samma ställe :)

om det nu skulle va en uppfödare med så många hästar, varför har hon då en på var sin sida med olika nr? :P hehe skulle nog räkt med ett nr då :P

Hmm jag tycker det ser ut att stå 05 något tecken typ : och sen S på ena sidan. Att hon skulle vara född 03 behöver ju inte stämma om du inte säkert har historiken på henne, inte ovanligt att det prånglas ut unghästar som varande ett eller ett par år äldre då det ger bättre betalt att sälja en 5 åring än en 3 åring tex.
Känns ju som att din hästs märkning är mkt lik den ungerska hästens iom att den hade födelseår på en sidan och en del av regnr på andra sidan samt att de ser ut att vara placerade på samma ställe.
Vilket ju då skulle göra att din häst är märkt med födelse år 05 och reg nr 0440 (eller 0940 tycker inte första och andra siffran ser lika ut på bilden i alla fall ser det mer ut som en 9 än en 4 men kan ju vara bilden som luras). S efter födelseår kan ju vara en bokstav för en stambok borde ju gå att hitta fler bilder på ungerska hästar med märkning om du söker runt på internet nu när det finns en hint om att det kan vara en ungrare. Det finns ju naturligtvis någon anledning till att den tappat bort sina orginalpapper fusk med åldern är inte en ovanlig anledning till det.

tack ja det är ju något lurt.. men ålder verka stämma, dem är kollade av vet 2 gr och dem verka stämma överens med ålder i passet.. men ja 1 år hit o dit kan dem ju missa på med.. men mer än så kan dem nog inte ta fel iaf inte av vet hon kollades sist av!

men ska se om jag kan hitta något! kom gärna med fler tips på olika sidor med info om detta! :)

ja kan ju tilllägga att hon är med i The Irish Cob Society, " NL Paardensport" ??! och ja hon är iaf långt ifrån en irish cob..:confused:

ja passet är holländskt och "utagen" 06-08-2009.

försökt nå personen som "fixade passet" men utan resultat, är visst en hel historia bakom han! phu här kmr den.. tur man kan holländska ;)
han har vart med i bonde söker fru 2010 (hollänska versionen fröstås) och blev där efter anmäld som djurplågare av hans granne.. han misshandlade sina hästar, och hade alldeles för många på för liten yta.. han lurades mm enligt grannen!! han bor nu i belgien verkar det som och har fortsatt sitt "hästeri", det verka bara låta bra om han nu och har han har bättre hand om hästarna..
dock står det inte så himla mkt om just plågeriet och det, kankse bara en avundsjuk granne? och ja eftersom han är med i tv så blev det väll en stor grej av det hela.. men ja uppåt 200 hästar ska han ha..

dock kan jag inte hitta någon hemsida av han, även om han nu är sån stor hästhandlare.. :/
till o med letat på olika sidor på till salu hästar.. men inget hittat än. blir o leta vidare iaf! han måste ju sälja sina hästar på nåt vis :idea:

men ja nåt lurigt är det ju! här kmr iaf en bild på hela henne! ja visst är hon lite "grövre" men irish cob?! njaa.. :rofl:

jdka.jpg

90086.jpg

11049.jpg

oj läste lite fel, han har alltid bott i belgien men bara flyttat till en annan gård för ngr månader sen..

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 312
Senast: Linnea F
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 163
Senast: Nominous
·
Hästvård Har ett fullblod född 2007 som har haft otur sen jag köpte henne under våren 2011. Hade henne ett par månader innan hon flyttades till...
2
Svar
22
· Visningar
3 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat