Bränner sig på mulen

Sv: Bränner sig på mulen

Helosan och solsken är ingen kombination som är tänkbar, åtmindstånde för mej...

Jag får riktigt stora blåsor som sen spricker och blir fula stora sår när jag får Helosan på mina händer...och dom är mycket tåligare än Lippans mule...
 
Sv: Bränner sig på mulen

Mitt sto är så känslig att solskyddskräm inte räcker. Tänk på att skyddsfaktorn går ner ganska snabbt när krämen sitter på över dagen.
Jag köpte huva med "mul-lapp". Huvan är i sig ganska stel i partiet över ögonen och ger därför "mycket luft" under sig och alla ytor som ligger an mot huvudet är mjuka. Hade inga problem med skav (eller bortnötta känselhår) och mulen blev inte bränd av solen (och inte heller hennes ljuskänsliga hud runt ögonen)
 
Sv: Bränner sig på mulen

jag hade en knabstrupper förut och han var alltid rosa om mulen och torr, jag började använda Eucerin med faktor 25 och den var superbra för honom. Den var mjukgörande också. Då jag använde Helosan Sol tyckte jag att han bara blev kladdig för den gick inte in i huden som Eucerinen.
 
Sv: Bränner sig på mulen

Jag har tyckt att Helosan hjälper dåligt mot solbrända mular. Jag köpte på apoteket den starkaste solskyddsfaktorn som finns ( används till barn och är vattenfast) och den hjälpte mycket bättre. Sedan fick min häst några tillfällen sår fast jag smörjt honom och då anände jag Idomin. Det är en supersalva mot såriga mular. Den innehåller Zink. Det läker jättesnabbt. Har läst att såriga mular kan hästarna få även av en viss sorts växt och den är svår att undvika.
 
Sv: Bränner sig på mulen

Zindy16 skrev:
Min häst bränner sig på mulen utav solen. Vad kan man smörja på?
kan man ta vanlig helaosan eller ska man ta solskyddskräm?

Än är det lugnt men i sommar så måste jag göra nåt för att han inte ska bli bränd. :crazy:


Hej. Vill bara berätta om ett lustigt solksydd jag såg på en ponny.

Såg en ponny i en hage som hade något konstigt som satt på nosremmen på grimman. Lockade till mig pållen då såg jag: De hade sytt fast en vanlig keps som hängde ner med skärmen över mulen! :)

Bak-kanten på kepsen (den delen som vi har i nacken) hade de liksom vikt över nosremmen och sytt fast om du fattar hur jag menar?

Såg lite lustigt ut men funkade säkert jättebra. Man slipper ju skavande huvor mm. :)
 
Sv: Bränner sig på mulen

Det bör också sägas att man ska inte smeta in lite på mulen. Vräk på så mulen blir helt vit. Egentligen är det samma på människor om det ska fungera. Vi har täckt hela mulen på vår foderponny. När vi gjort så räckte det dessutom att smeta varannan dag men det är säkert olika.
 
Sv: Bränner sig på mulen

*knapplån*

Enligt vår veterinär är helosan bannlyst att ha på mular i solsken, det gör större skada än nytta. :o

Det ända som fungerar på vår ponny plutt är solskyddsfaktor 30 både på mule och i karlederna.
 
Sv: Bränner sig på mulen

Ashira skrev:
Såg en ponny i en hage som hade något konstigt som satt på nosremmen på grimman. Lockade till mig pållen då såg jag: De hade sytt fast en vanlig keps som hängde ner med skärmen över mulen! :)

Bak-kanten på kepsen (den delen som vi har i nacken) hade de liksom vikt över nosremmen och sytt fast om du fattar hur jag menar?

WOW! Vad smart! Kepsar går ju liskom att få tag i var som helst! Det ska jag komma ihåg!

//Lillan
 
Sv: Bränner sig på mulen

Hej, detta funkar hur bra som helst! haft på många hästar och det har hjälpt dessa. Ta en fyrkantig tyg´bit av kraftigt material, sy på kardborrband på överkanten, fäst runt nosgrimman så lappen hänger över mulen, klipp till nederkanten så det blir tre "flärpar" (korta av de två yttersta så pållen inte andas in dom) Förstår du vad jag menar?? =) Hoppas det funkar om du provar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får knallröda kindknotor när det är kallt, när det är varmt och när jag dricker minsta mängd alkohol. Jag tror det började med att...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: fejko
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 045
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 787
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp