Bränna bort livmoder slemhinna?

anna85.

Trådstartare
Har ni gjort sådan behandling där man bränner bort slemhinnan i livmodern?

Hamnar man i klimakteriet av denna behandling?

Har man fortfarande mens som vanligt?

Sker det alltid i narkos?

Om man är nedsövd, hur länge är man nedsövd?

Vore väldigt tacksam för er hjälp

Har gjort det för flera år sedan. Var sövd men kommer inte ihåg hur länge. Fick komma hem samma dag i varje fall. Tanken var att jag skulle slippa mens "för alltid" men det fungerade bara i 3-4 år. Kom inte i klimakteriet.

Har gjort det för flera år sedan. Var sövd men kommer inte ihåg hur länge. Fick komma hem samma dag i varje fall. Tanken var att jag skulle slippa mens "för alltid" men det fungerade bara i 3-4 år. Kom inte i klimakteriet.
Hade dt ingen mens överhuvudtaget under dom åren?

Jag gjorde en sådan operation i februari och har inte haft mens sedan dess. Jag var sövd men jag bor i USA och här söver de allmänt folk oftare än i Sverige (har hört av min mor i Sverige att hon kan få sitt nya knä under epidural istället för general anesthesia- helt otänkbart här). Har inte hamnat i klimakteriet vilket ingen förväntade sig heller. De har ju inte rört äggstockarna.

Det var helt klart värt det för mig (endometrios och hemsk mens) men man måste vara försiktig och använda preventivmedel eftersom man fortfarande är fertil men ett befruktat ägg bara har ett ställe kvar att sätta sig: äggledarna. Och då går det illa.

Jag gjorde min 2017. Jag hade mindre blödningar i kanske 6 månader sen bruna flytningar till och från under ytterligare en tid. Jag ångrar det inte.

Meningen med ingreppet är att minska blödning men det finns alltid en risk att de inte lyckas bränna bort allt utan att det finns rester kvar av slemhinna som fortfarande kan blöda.

Man gör det under sövning, det går snabbt och kändes tryggt.

När jag skulle göra den så påtalade de att man inte får bli gravid så de ville sterilisera mig samtidigt men då jag lever med en man som redan är knippsad så behövdes inte det.

Man hamnar inte i klimakteriet, däremot så lär det inte vara så mycket forskat på att bränna livmoderslemhinna och klimakteriet. Eftersom ett av kriterierna i klimakteriet är just hur mensen uppför sig så är det svårt att veta när man kommer dit så att säga, om man inte har vallningar/svettningar och torra slemhinnor förstås för då är man framme och "godkänd" att vara i klimakteriet O_o.

Jag hamnade i förklimakteriet troligen 2019 med bland annat smärta i kroppen och sökte för det i flera år. Men de hittade inget och ingen lyfte klimakteriet för jag var under 45. Sen när jag fick vallningar för 2 år sedan så var det legitimt och kunde förklara mycket men då jag ännu inte var 45 så skulle jag prova receptfritt. Sökte mig till en nätläkare som efter 5 min skrev ut östrogen och progesteron.

Med detta vill jag säga att vara uppmärksam då dagens läkare fokuserar bland annat på hur mensen beter sig och det kan då göra att det tar längre tid innan man får rätt hjälp.

Jag gjorde det för 3,5 år sedan (tror jag, eller är det 4,5 🤔). Blödde inget alls i flera år efteråt, men nu har jag börjat blöda igen. Ytterst lite dock.

Jag var sövd och tror man alltid är det. Vet inte hur länge. Hade noll ont efteråt.

Som flera redan skrivit så är det dåligt att råka bli gravid efteråt, så man behöver komplettera med bra preventivmedel. Jag steriliserade mig ett år senare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 902
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit