Brandvägg - hur stänger man av?

F

Farouk

Nu är jag trött på att inte kunna skicka/ta emot filer på MSN, då min brandvägg gör det hela omöjligt :crazy:
Det segar ner totalt, samtidigt som det kommer upp en ruta där det står att det kan bero på ett min brandvägg är igång.

Jag har läst deras "hjälp", men man ska tydligen inte in o rota där ifall man inte är extremt erfaren av brandväggar eller vad det nu stod :confused:

På NÅGOT sätt måste ju en vanlig människa kunna stänga av den? ;) :confused:
Frågan är HUR?

Jättetacksam för svar!
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Detta beror helt på vad du har för brandvägg.. Börja där.. Är det en inne i din dator.. eller är det en dosa som står och delar ut din internet uppkoppling?
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Hmm, jadu.
Jag skulle tippa på det första; en I datorn. ;)
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Tippa på? hehe.. Alltså.. jag måste veta för att kunna hjälpa dig.. För är det en brandvägg i datorn.. så är det troligen inte den som stoppar..
Kan vara personen på andra sidan.. Om den har en brandväg.. eller rättare sagt en brandvägg som inte stödjer det som MSN säger till den..(Vilket inte är så konstigt ibland då den inte kör med standard)
Så blir det så att den typ ger upp och så skickar den filen via Microsofts server.. och då går det i snigelfart.. ett råd.. skicka filer via något annat program istället.. Skype brukar fundera aldeles utmärkt..
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Nej, det blir alltid så - oavsett vem jag skickar till/tar emot från.

Men vad menar du med dosa? Jag har ingen vad jag kan se iaf ;)
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Dosa.. ja.. Bredbands delare.. eller Router även kallat.. följs sladden från din dator.. vart slutar den.. Nätvärkssladden alltså.. =)
Har du modem.. eller bredband direkt i väggen eller whoooot lixom? =)
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Tja, bredband :p
En liten låda som blinkar bla bla.

Och jag som tkr jag är 'elit' på datorer, hoho :angel:
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Hehe.. Du måste tyvärr göra bättre än så.. ;)
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Men hur avancerat ÄR det, om vi säger att jag har en inbyggd brandvägg? :eek:
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Start/kontrollpanelen/säkerhetscenter, där ser du vilken brandvägg som är igång, om du har en mjukvarubrandvägg.

Där det står om brandväggen är på eller av finns en rullgardinspil, klicka på den så ser du vad den aktiva brandväggen heter (vilket program det är).

Har du en mjukvarubrandvägg utöver Windowsbrandväggen (den står det om lite längre ner i säkerhetscentret) så ska du se till att windowsbrandväggen är avstängd.
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Det verkar som om ditt säkerhetscenter inte är aktiverat.

Kolla i »Hjälp och support« hur du gör det.

Jag har lite krasch i mitt XP så jag kan inte köra några funktioner direkt från start (jo jag ska ominstallera) så just nu sitter jag på min w-98 burk och surfar.

Jag har ett litet nätverk hemma. 2 datorer, router och VCDL-modem. Har brandvägg i routern men kör med ZoneAlarm som mjukvarubrandvägg i bägge burkarna. Blev rekommenderad detta av nätverksteknikern på mitt förra jobb, det funkar bra.
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

AKN.. Du vet kanske inte men alla mjukvarubrandväggar frågar alltid om dom ska tillåta vissa program.. i99% av fallen ställer dom in sig för att fungera utan problem.. även brandväggen i windows ställer in sigsjälv till Messenger.. Man måste aktivt stänga ner Messenger för att få den att sluta fungera i windowsbrandväggen.
Detta problem är troligen för att andra i hennes omgivning inte har bra brandväggar.. Om jag inte minns helt fel. Så går MSN baklänges när den annsluter och skickar filer.. Om någon skickar dig en fil Så annsluter alltså DIN msn till sändaren och frågar om filen. (Vilket är vansinnigt) Men men.. Sen har vi ett till problem med att MSN inte kör standard UPnP.. En standard som microsoft själva har kommit på.. Kul när deras egna program inte följer deras egna standard.
Så det är MYCKET som kan bero på att MSN skickar filerna igenom servern istället.. Har man ingen hårdvarubrandvägg.. Så är det ungefär allt man kan göra.. Se är det personen på andra sidan som måste kolla sina inställningar helt enkelt...
 
Sv: Brandvägg - hur stänger man av?

Jodå, jag vet ;)

Men jag vet oxå nivån på kunskapen hos de som frågar här. Jag har ju ändå surfat runt på sidorna ända sedan Stallet.comtiden. Tror jag haft mitt användarnamn, som förresten är A_K_N, i närmare nio år :eek:

Ger du svar över basicnivå så fattar 98% noll och inget :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 394
Senast: Calmiche
·
T
Hästvård Augusti 06 fick jag hem en ponny, kat C, som var i ganska dåligt skick p.g.a olika anledningar. Efter igångsättning och korrigering...
Svar
16
· Visningar
1 468
Senast: Tangerine
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 450
Senast: Cämz
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 813
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp