Brallar vid hoppning

S

_SunFloWer_

Min häst brallar så fort man ska hoppa, men inte i våran lilla paddock, där får man driva som bara den! Det är när man ställer ut några hinder på åkern (rider mest där eftersom paddocken är väldigt liten, kan knappt galoppera ordentligt) så brallar hon som en dåre innan hindren o mellan dom så rusar hon! Efter kan hon ge sig till o försöka sticka iväg ut på grusvägen, men det har bara hänt en gång, dom andra har jag lyckats hålla kontrollen :p
Ibland river hon även låga hinder bara för att det går så fort!
Har nån nåt tips på hur jag ska hålla mer koll på henne så hon inte rusar eller brallar?

Sv: Brallar vid hoppning

lydnadsövningar, gör halt efter hindret osv.

Jag måste bara fråga en sak som kanske hör lite till det ämnet. Min medryttarhäst blir stark och rusar mot och efter hinder och om jag skulle vara tvungen att göra halt efter ett hinder så skulle jag vara tvungen jag dra och slita i munnen på henne, för annars skulle hon inte lyssna! och det kan jag ju inte göra.. Någon som har ett bra råd att ge mig?

Nu kanske jag låter jätte hemsk men jag skulle sätta min häst på rumpan ett par ggr så den inte drar iväg om det inte fungerade att göra halt på ett mjukt sätt.
Eller kanske styra in i en vägg kan du göra?

Du kan även ta in hästen på en liten volt och försöka börja jobba den efter hindret. Fortsätta å lilla volten tills den går lugnt och balanserat

Skulle gjort halt både före å efter hindret... Varje gång man rider mot ett hinder behöver man inte hoppa de utan rider förbi... Ibland kanske du kan ställa upp hinder men inte hoppa... Bara "umgås" med hindrena...

Lycka till!

jag skulle också göra halter innan och efter hindrena. det behöver inte vara precis innan utan kanske tio meter ifrån och sedan lugnt trava på hindret i en ganska lagom samlad trav.

min häst brukade/ brukar också även hålla på och bocka innan hindren (dock inte rusa) då rider jag bara framåt och om jag hinner lägger jag kanske en volt innan hindret och hoppar det sedan.

när hästar bockar och brallar handlar det för det mesta om att dom har överskotts energi och inte vet riktigt hur dom ska göra för att bli av med den. då bockar dom. driv då bara framåt och stanna aldrig hästen då blir den bara spänd. (för det mesta)

Din häst bralar för att det är en större och mer fri yta, det känns som en hage.
Man ska försöka hägna in den med en eltråd el nåt så den ser att det är ett arbetsområde/ridbana.
Du kan även försöka rida mkt lydnad och använd då inte hela ängen/åkern när du rider. när du rider så kan du rida på volter, rid inte rakt fram för då får du framåtbjudning.

Jag skulle iofs aldrig rida emot ett hinder för att sen svänga bort. Då gör man hellre halt några meter inna hindret.
Annars lär man dom lätt olater.

kan bara säg vad jag gör med min häst för att få henne lite lugnare. det som fungerat bäst är att försöka få bort koncentratinen från hinderna, tex. att rida öppna, sluta eller hålla hästen ställd när man rider mot hindret. Detta börja göras på låga hinder, själv har jag aldrig ridit såhär mot ett hinder högre än 110. Försöker även arbeta hästen mycket mellan hinderna, lägga volter om hon blir för stark, göra halt efter hinderna och rygga något steg och på långa galoppsträckor kan jag lägga in öppna eller sluta även där. nu kan jag rida lite sluta och öppna mellan hinderna men ändå rakställa henne helt och hållet före hinderna. Dett har fungerat på min häst och hon har blivit mycket lugnare nu när jag lyckas få henne lite mer lösgjord och mer mellan hand och skänkel. Detta är kanske inte just hur man rider på tävling, men på träning fungerar det ok. :) Har fått detta tips av en tidigare landlagsryttare och väldigt skicklig och rätt så känd tränare.

Lycka till!

Rebecca_R skrev:
Jag skulle iofs aldrig rida emot ett hinder för att sen svänga bort. Då gör man hellre halt några meter inna hindret.
Annars lär man dom lätt olater.

jag menade givetvis inte rida en rak väg mot ett hinder och sedan svänga bort det borde du kanske förstå..,....:smirk: utan ha hästen lite ställd.

Prova att trava mot hindret och precis innan vänder du bort, precis som om du inte ska hoppa hindret!
Fortsätt så tills hon slutar springa mot hindret och när hon lugnat sig styr du henne över! Men det kommer ta en tid innan hon lär sig!
Min häst gör samma sak som din fast det är värst efteråt för då dra hon så in i norden!
Så fort jag landat försöker jag gå in på en volt så hon lär sig att hon inte ska sticka iväg!
Hon river oxå på låga hinder, men när hon river blir hon sur och bockar som en galning!

Tack för alla tips! :bow: Ska prova! Jag tävlade en clear round i söndags och det gick mycket bättre när det fanns väggar liksom! (hon vägrade 3 gånger men men..)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 574
Senast: Cs218
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka