Bråkig ponny??

Sv: Bråkig ponny??

Vår shettis har varit lite likadan. I början åkte barnen av MINST en gång varje ridpass.
Ett sätt att arbeta med honom är att tömköra för att träna lydnad. Vi fick hjälp av en tjej som kunde tömköra ordentligt (inte som jag som mest går och håller i tömmarna :smirk: ) och efter några sådana pass blev han mycket bättre. Vi kör honom även vanligt för att det ska vara någon vuxen som hanterar honom, men tömköra kan man ju göra utan så mycket extra utrustning!
//Kopia

Iris71 skrev:
Nu har vi ridit varje dag och det går bättre och bättre. Idag var hon jättelugn och jag longerade henna medans mina barn fick göra balansövningar i skritt och trav.

Sen ville då den äldsta gallopppera..... jisses.... det såg ut som om ponnyn bar en guldklimp. Jag tror aldrig jag har sett henne fatta gallopp så lugnt och fint!!! Hon fick galloppera nåt varv mednas jag lät som en....ja jag vet inte....jag berömde henne i massor och dottern klappade henne hela tiden. Sen fick de sluta!!

Tänk att man kan bli så glad åt så lite.....:rofl:

Att det gick så bra beror nog på många saker, dels på att hon fått gå så pass mycket som hon gjort de sista dagarna. Sen att vi inte gett oss; min dotter har fått jobba hårt och fått ta mycket "stryk"; ramlat av kanske 2-3 gånger varje gång och upp direkt! Ponnyn har kanske förstått vilket beteende vi vill ha av henne.....

Glad är jag i alla fall :banana:

Tack för alla kloka tips... :bow:

Vad roligt! Jag huvudsaken att dottern tycker det är kul för då blir hon ju självsäkrare vilket ponnyn känner och då repsekterar den henne mer osv. Låter som om ponnyn har "omdöme" efterom den gick lugnt i galopp och det är en stor fördel!
Om hon skulle bli ledsen och tycka det känns hopplöst så förklara att ponnyn förstår inte att hon är ledsen och därmed inte att den gjort fel, men blir hon arg och tänker att "nu är det jag som betämmer" så förstår ponnyn det. Hon ska känna som inför en kompis som försöker ta över och bestämma för mycket. :smirk: Trots allt måste hon sätta sig i respekt, vuxna kan inte göra det åt henne.
Det är ju meningen att hon ska kunna gå ner i stallet en dag coh ta ut sin ponny och rida på utflykt med matsäck med en kompis tex, utan vuxenhjälp, det är då det är roligt att ha häst om man är liten.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Hom har åkt av efter det.... men överlag tycker jag det blivit bättre. Hon har tvärnitat 2 gånger så dottern FLÖG. Men galloppen har blivit MYCKET bättre.

Jag har upptäckt att ponnyn tycker det är obehagligt att dottern inte kan hålla händerna stilla och därav rycker henne i munnen. Därför kör jag med att dottern måste hålla händerna mot sadeln i galloppen om hon inte behöver styra.....

Har förhoppningsvis hittat en duktig äldre tjej som vill rida....
får se vad det blir av det....

Försök få upp en lite mer erfaren ryttare på henne, som kanske kan hålla sig kvar eller sitta upp direkt och och fortsätta träningen fastän hon håller på, lär stoet att det inte lönar sig att få ryttaren att ramla av.

Hoppas du hittar en bra lösning..

Mel

det kan funka med en lite större och duktigare ryttare som rider "till" ponnyn lite då och då, men offtast är det så att det är ryttaren som just förtillfället som rider ponnyn/hästen måste ta sig över svårigheterna, nu förstår jag att det är svårt när man bara är barn och har lätt för att bli lite rä'dd, men det bästa är nog endå att ryttaren som rider ponnyn lär sig att kontrollera russset, när den börjar bråka/busa, bästa sättet är nog att driva ponnyn framåt, så fort ni ser elelr känner att den tänker, gå på den driv den framåt, i början kan man få vara rätt så hård, men till slut kommer ponnyn acceptera, gotlands russ är experter på att få av sina ryttare och dom är både smarta och envisa och då krävs det en ryttare som är lika smart och envis som inte ger sig. Min första ponny var ett russ då bar jag 8 år gammal, jag fick verkligen kämpa och till slut gick det, dock hade min ponny ett fel som gjorde att hon var argare och bråkigare vissa dagar en anndra. :) lycka till!

Om man är inom inhängnat område kan man sätta på en remontnosgrimma och fästa tyglarna med karbinhakar i ringarna. Som komplement kan behövas någon form av inspänning i bettet, vi har köpt flaggstångslina och fäst med karbinhakar i bett och sadel. När ponnyn går normalt hänger de, men han kan inte köra ner huvudet till marken. Ju högre upp på sadeln man kan fästa dem desto bättre effekt får man. Sedan är ett tips att lägga upp ridningen så att både häst och ryttare måste fokusera hela tiden, inga långa raksträckor alltså! Lägg upp ett mönster som kräver arbete hela tiden och rid det några gånger. Vi kör täta serpentiner i skritt på ena långsidan, halt i mitten på varje kortsida samt bommar i trav alt volt i skritt på andra långsidan. Så länge man kan få ryttaren att rida hela tiden är det faktiskt ingen nackdel att ponnyn lär sig vad den ska göra, ridningen blir jämnare då och det blir mindre ryck. Man kan dessutom lättare fokuser på just ryttaren. Efter 3-4 ridpass gör man en ny övning, men glöm inte bort halterna. Minst två per varv tycker jag man ska ha, det finns få saker som gör barn så säkra på sin egen förmåga som att få stopp på hästen (och hästen så lydig...). Lycka till med arbetet!

Vår förra ponny drog ibörjan ner huvudet ibland så att min dotter flög av. Vi tränade bort det genom att hon red med tyglar i grimma(skrittande)och när ponnyn drog ner huvudet så tog hon tag i tyglarna med båda händerna på ena sidan och drog snävt in huvudet. I början vände han runt på en volt, vartefter stannade han, efter en månad med detta hade han slutat dra ner huvudet. När dottern sedan började trava och galoppera igen så hade vi gräsätartygeln från Hööks på för säkerhetsskull. Den går från bettet via nackremmen till sadeln och vi ställde in den så lång att ponnyn kunde sträcka på huvudet i skritten men inte nå gräset, och alltså inte dra ner huvudet så pass att dottern flög av utan kunde vända in på en volt. Det hände dock bara ett par gånger att han försökte, i princip så var det borta efter skritt perioden. Min tanke var att det skulle jobbigt för ponnyn när han drog ner huvudet istället för att han lyckades bli av med ryttaren. Det fungerade och dotterns sjävförtroende växte, liksom hennes känsla av ledarskap utan våld.

Nu har jag haft 2 tjejer som varit här och "provridit". Den ena som klarade av stoet bra bor tyvärr inte här utan är här i byn bara på helger och lov. Den andra klarade inte alls av henne utan blev rädd! Stoet testade till max, vägrade gå framåt, backade och ville gallopera hela tiden. Tjejen blev rädd, lutade sig framåt, hängde i tyglarna. :eek: Min dotter klarar det MINST lika bra!!

Så nu struntar jag i detta, jag får rida henne ibland, sen ska en kompis dotter som är jätteduktig, komma och rida "till" henne lite då och då. Min dotter har faktiskt blivit jätteduktig sen jag skrev första inlä'gget; hon gallopperar själv och klarar av stoet när hon testar. Stoet har slutat att sparka bakut i gallopppen och drar dessutom inte ner huvudet lika ofta. Hon har kanske kommit underfund med att mamman slänger av lilla tjejen så fort hon åker av :angel: Jag har dessutom kommit på att ju oftare stoet går desto bättre blir det (smart slutsats va? :angel: )

Dessutom ska hon betcäkas nån gång i maj och då vet jag ju av erfarnehet att hon blir superlugn!!

Så; tack för alla råd jag fått här:bow: , nu kämpar vi vidare min döttrar och jag!!!

:devil:
Iris71 skrev:
Nu har jag haft 2 tjejer som varit här och "provridit". Den ena som klarade av stoet bra bor tyvärr inte här utan är här i byn bara på helger och lov. Den andra klarade inte alls av henne utan blev rädd! Stoet testade till max, vägrade gå framåt, backade och ville gallopera hela tiden. Tjejen blev rädd, lutade sig framåt, hängde i tyglarna. :eek: Min dotter klarar det MINST lika bra!!

Så nu struntar jag i detta, jag får rida henne ibland, sen ska en kompis dotter som är jätteduktig, komma och rida "till" henne lite då och då. Min dotter har faktiskt blivit jätteduktig sen jag skrev första inlä'gget; hon gallopperar själv och klarar av stoet när hon testar. Stoet har slutat att sparka bakut i gallopppen och drar dessutom inte ner huvudet lika ofta. Hon har kanske kommit underfund med att mamman slänger av lilla tjejen så fort hon åker av :angel: Jag har dessutom kommit på att ju oftare stoet går desto bättre blir det (smart slutsats va? :angel: )

Dessutom ska hon betcäkas nån gång i maj och då vet jag ju av erfarnehet att hon blir superlugn!!

Så; tack för alla råd jag fått här:bow: , nu kämpar vi vidare min döttrar och jag!!!

Ja det är kanske ett "straff" som går hem:angel: Varje gång ett barn åker av rider mamma en timme dressyr på volten

Ojdå....skrev lite fel. Naturligtvis slänger inte mamman AV den lilla tjejen *asg*:rofl: . Mamman slänger UPP den lilla tjejen varje gång hon ramlar av!! Så därför lönar det sig inte att busa.....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?