Bråkig ponny??

Iris71

Trådstartare
Nån som har tips på vad jag ska göra med mitt russto? När min 7-åriga dotter rider så sätter hon ner huvudet ända tills dottern ramlar av. Det funkar ganska bra när jag har halsförlängare.....men ska jag ha det jämt alltså? Har sett att Hööks har nån rem att sätta på ponnyer som betar gräs, men hur går det om ponnyn snubblar?

Vidare sparkar hon bakut vid galoppfattning så dottern faller fram på sadeln.... och ramlar av.

När hon faller av står stoet snällt bredvid dottern och väntar på mig. För övrigt är det världens snällaste häst!!

Nån som har tips på vad jag kan göra??

Sv: Bråkig ponny??

Försök att hitta någon lite större ryttare som kan rida ponnyn ibland?

Vet inte hur det går om ponnyn snubblar, men kan tänka mig att det kan bli problem eftersom Grästygeln "håller upp huvudet" enligt vad jag har förstått och sett.

Halsförlängare tycker jag inte att du ska ha jämt, ibland kan du nog ha det, men inte alltid.

Försök att fråga någon ridlärare el. liknande som har sett ponnyn om hjälp och tips? :)

Vi har ett russ i stallet som också kan hitta på saker med sina små ägare , nu ska min dotter som är 14 ( väger 40kg)börja rida honom 1 dag /vecka ute i skogen . Så att han bara får vara häst och bli av med lite energi.
Vi hade nästan samma problem när vi köpte våran och dottern var 11,dock försökte han aldrig få av henne ,men hade andra dumheter för sig .Då önskade jag att vi hade haft ngn som kunnat rida honom som var lite större och erfaren , men då fanns ingen .
Så försök hitta ngn som kan hjälpa till och rida ngn dag /vecka .
Annars så ta hjälp av en instruktör ( så löste vi problemet )
Lycka till

Tack för svaren! :rofl: Jag har tänkt tanken många gånger, men det är svårt då vi bor en bit utanför samhället och det vimlar inte direkt av tjejer härikring som är intresserade av att rida. Kanske ska sätta upp lapp både här och på ridskolan. *Viskar* Jag brukar rida henne själv ibland då jag är liten och tunn, men det blir ju inte riktigt bra och det är en nödlösning.....:o

Vad ska denna ryttare som rider "till" ponnyn tänka på? Är det bara att "rida" eller ökningar, minskningar, gallopfattningar, öppna, sluta osv.....:confused:

Tacksam för tips :bump:

Haha, är du inte så stor så går det säkert bra! :rofl:
Hur pass lång är du?

Mycket övergångar och galoppfattningar, även lite mer grundläggande träning är nog bra för ponnyn. Variera ridvägarna på ridbanan och gör olika övningar.

Vet inte hur bra ditt barn rider, men skulle förmodligen tro att ponnyn behöver få "springa av sig" ute i skogen ibland också. ;)

Tror att det kan räcka med att hästen får komma ut i skogen , ingen hetsridning men ändå låta den få springa av sig i ett ganska samlat tempo.
Men även mjukgörande ridning ,små barn brukar som regel inte "komma åt" ponnyn ordentligt .Det brukar bli mycket goda resultat för barnen dagarna efter hästen blivit riden ordentligt.

Tack för svaren. När jag rider brukar jag gallopera en del och försöka rida mjukgörande. Men jag ÄR ju för stor .... :( och det blir inte riktigt bra. Ska försöka få tag på en liten men duktig ryttare......

Och dottern blir ju bättre och bättre hela tiden..... det största problemet är ju att hon blir rädd!:(

Köp en grästygel. Finns tex på hööks.
Har du provat med att longera hästen en stund innan din dotter rider?

Förstår precis , självklart blir dom rädda . Och som mamma funderar man på vad man gett sig in på .
Men eftersom du känner dig för stor för ponnyn så gör som månFare skriver : prova longera ett tag innan din dotter sitter upp .

Jag har sån där gräsätartygel till mitt ena russ som väldigt gärna tycker om att busa och bocka. Beror på hur hårt man spänner den beroende på hur långt ner du vill att den ska få ner huvudet. Jag skulle nog prova den om jag vore du.

Vill du inte köpa gräsätartygel så sätt två balsnören från bettet till sadelgjorden, en på varje sida. Gör dem så långa att de inte har kontakt med bettet när hästen går normalt, men ändå så korta att hästen bara kan köra ner huvudet till en viss gräns. Funkade jättebra på vår lilla ponny när hon stannade för att köra ner huvudet och äta gräs med små barn på ryggen.
Vill du jobba hästen lite mer är ett bra tips att tömköra (går även att göra med dottern på ryggen på ponnyn, om ponnyn försöker busa och inte respektera dottern!).

Iris71 skrev:
Nån som har tips på vad jag ska göra med mitt russto? När min 7-åriga dotter rider så sätter hon ner huvudet ända tills dottern ramlar av. Det funkar ganska bra när jag har halsförlängare.....men ska jag ha det jämt alltså? Har sett att Hööks har nån rem att sätta på ponnyer som betar gräs, men hur går det om ponnyn snubblar?

Vidare sparkar hon bakut vid galoppfattning så dottern faller fram på sadeln.... och ramlar av.

När hon faller av står stoet snällt bredvid dottern och väntar på mig. För övrigt är det världens snällaste häst!!

Nån som har tips på vad jag kan göra??

NÄr min äldsta var 7 köpte vi en korsningsponny som var ett riktigt litget monster egentligen. Hade skrämt gamla matte från att rida fick vi veta efteråt:devil:
Problemet med duktiga ungar som ska rida, för at hjälpa till, är att små smarta ponnier alltid känner skillnad på barn och barn. Så ajg tror´det kanske är bra för ponnyn med mer motion men inte för barnet. Hennes självkäsnla i förhållande till ponnyn sjuknker om andra klarar den bättre. Ingen bra idé.
För henne är allt¨så sämre. Hon måste kunna tackla situationen själv.
1. Man måste alltid vara med, men det verkar du ju vara.
2. Ungen måste ha kul med ponnyn. Hon måste ha kompisar att rida med på nåogt sätt.
Vi köpte ponnyn i juni och i juli skickade vio dem på läger ihop en vecka. Efter det hade dottern lärt sej att injte vara rädd för ponnyn, och därmed kunde hon ta kontroll och inte åka av. Sen red hon med kompisar hemma och även om ponnyn var dum mot andra barn så hade min dotter ingen respekt längre och då bråkade inte ponnyn (så mycket).
3. Är ponnyn stark? Min yngsta red när hon var 7 ett inackorderat russ hos oss, som var expert på att sätta ner huvudet för att få av barn. I början satte vi på jaktbett. EN av de få gånger jag kan tänka mej att använda det är när det gäller barns säkerhet.
Han fick iknte ner huvudet och hon fick självförtroende i förhållade till honom och kunde rida. Senare kunde vi byta tillbaka till annat men inte förrän han slutat sätta ner huvudet och dra iväg, under lång tid.
4. Barn ska tycka att det ä'r kul. Kan du spänna in honom och longera henne så att hon får göra roliga balansövningar (körde det jämt med mina barn, de älskade det så jag fick hålla på med grannbarnen också) så att hon känner sig säker i sadeln coh kan parera inna han hinner få av henne? Mina barn är uppfostrade med balansridning och har haft enormt bra säker sits genom det. Du kan börja med att hon bara sitter och koncentrerar sig på det m,en sen låta henne göra "konster" som att ridan med händerna på huvudet, i sdan, bakom ryggen, med båda benen på en sida, snurra i sadeln, träna att peta på tårna i galopp, på motstående sidas tå, osv osv. allteftersom hon blir stadigare.
5. Låt henne inte åka av fler gånger genom att han gör så där. Gör något drastiskt, inte halvdant som gummisnodd eller ggrästyglar. Sätt på ett jaktbett tex (kimblewick) ett tag. Väck hennes lust att ta kontroll och bestämma sej för att det här ska hon vinna. Longera så att du ahr kontroll.

Senast ändrad av en moderator:

Tack igen :bow: :bow:

Nu har vi ridit både igår och idag. Igår försökte stoet flera gånger, några av gångerna lyckades min dotter parera och sitta kvar!! :banana: Otroligt duktigt måste jag säga!!! Då hade jag longerat russet så att hon var trött.

Idag red jag först, tränade galloppfattningar och sa "nej" mycket kraftfullt varenda gång hon sparkade bakut. Sen när dottern red gick det hur bra som helst och hon gallopperde UTAN att russet sparkade bakut! Då berömde jag hela tiden de galloppperde coh direkt efter fick de sluta och dottern klappade om henne jättemycket!!!

Jag hoppas att russet förstod att det är fel att sparka bakut och min dotters självförtroende åkte i höjden rejält :banana:

Dessutom kom jag på att jag kunde använda gummisnodden som en gräsätartygel.....spände liksom tillbaka den, om ni förstår.......

Naturligtvis kommer hon försöka igen, men jag hoppas min dotter då är beredd..... det är bara på´t igen :p

Nu har jag kollat det där med jaktbett..... tycker det verkar lite läskigt. Kan inte barnet göra illa hästen i munnen? Kan man reglera skarpheten? Är det hävstångseffekt?

Har själv aldrig ridit med det..... men kanske vore det en bra ide, hon är ju väldans pigg.....

Ett jaktkandar skulle jag inte använda i detta fallet, och absolut inte i ett barns händer som inte ens har balans nog att sitta kvar vid bockserier (missuppfatta mig rätt nu, alltså ;)). Vad jag förstår är det inte en ponny som bara rusar, utan en som mest bara är lite hoppig? Jag tycker inte ni ska börja joxa med bettbyten..

Iris71 skrev:
Nu har jag kollat det där med jaktbett..... tycker det verkar lite läskigt. Kan inte barnet göra illa hästen i munnen? Kan man reglera skarpheten? Är det hävstångseffekt?

Har själv aldrig ridit med det..... men kanske vore det en bra ide, hon är ju väldans pigg.....

Naturligtvis måste barnet ha någotsånär balans och inte slita hur som helst men du är ju med och instruerar.
Jag har alltid satt barnets säkerhet och självförtroende före hästens åsikter. I vissa fall kan det vara motiverat för att undvika olyckor.
Det russ min 7-åring red hade jastat sej över diken och hinder ohejdad, med olika barn, bockat, ja, gjort allt för att få barn ur balans. Han skötte sej med jaktbettet och naturligtvis stod jag bredvid och höll koll på händerna och ponnyn. Det fungerade bra.
Barnets säkerhet måste alltid gå först kanske kan barnet göra hästen illa i värsta fall men inte värre än ponnyn kan göra ett barn.

Men du står bredvid och säger vad hon ska göra och då är risken liten. Jag har låtit barnen rida en mångd olika hästar men deras säkerhet har alltid gått före hästens är det konstigt?

Inte ett dugg konstigt, säkerheten går givetvis först! Men känner mig ändå osäker på det där med bett. Det verkar som om din ponny som du beskriver, var lite "värre" än min..... och jag bedömer nog att min dotters händer än så länge åker lite för mycket upp och ner..... men visst, tanken är född.......

Men frågan är ju vad som är skarpast egentligen? Ett "snällt" bett som man tar hårt i eller "skarpt" bett som man inte behöver ta i lika hårt.... men DET är en annan diskussion..... :p

Iris71 skrev:
Inte ett dugg konstigt, säkerheten går givetvis först! Men känner mig ändå osäker på det där med bett. Det verkar som om din ponny som du beskriver, var lite "värre" än min..... och jag bedömer nog att min dotters händer än så länge åker lite för mycket upp och ner..... men visst, tanken är född.......

Men frågan är ju vad som är skarpast egentligen? Ett "snällt" bett som man tar hårt i eller "skarpt" bett som man inte behöver ta i lika hårt.... men DET är en annan diskussion..... :p

Jag tror att under övervakning är det kanske bättre att ha skarpare ett tag än att barnet behöver slita och dra om ponnyn (som det aktuella russet för oss) har stor kraftig nacke och är väldigt stark.
Men oavsett det så är det vitkiga att få självförtroende och att känna att man har kontroll även för barn. Det är inte kul att vara rädd för sin häst.
Jag minns att vi hade rem runt halsen också som hon kunde hålla i för att inte dra i onödan i munnen. Bettet blev (under övervakade former) som en nödbroms medan hon lärde honom att det inte är okej att kasta sej och göra sej av med barn. De som ägde ponnyn var vuxna men hade barn som skulle rida, de vågade inte. (Den kördes mycket) Därför bad de oss om hjälp. Me´n jag hade förstås inte utsatt min dotter om jag inte tyckt att säkerheten gick att garantera, (nu var hon iofs nästan "född på hästryggen" och hade en egen ärvd ponny som inte heller var alltför snäll). Men barnen går ju alltid först så jag hade inte betänkligheter för bettet.

Balansridningen tycker jag dock är allra viktigast för barn. Och det bruakr de både gilla och bli väldigt stadiga av .

Nu har vi ridit varje dag och det går bättre och bättre. Idag var hon jättelugn och jag longerade henna medans mina barn fick göra balansövningar i skritt och trav.

Sen ville då den äldsta gallopppera..... jisses.... det såg ut som om ponnyn bar en guldklimp. Jag tror aldrig jag har sett henne fatta gallopp så lugnt och fint!!! Hon fick galloppera nåt varv mednas jag lät som en....ja jag vet inte....jag berömde henne i massor och dottern klappade henne hela tiden. Sen fick de sluta!!

Tänk att man kan bli så glad åt så lite.....:rofl:

Att det gick så bra beror nog på många saker, dels på att hon fått gå så pass mycket som hon gjort de sista dagarna. Sen att vi inte gett oss; min dotter har fått jobba hårt och fått ta mycket "stryk"; ramlat av kanske 2-3 gånger varje gång och upp direkt! Ponnyn har kanske förstått vilket beteende vi vill ha av henne.....

Glad är jag i alla fall :banana:

Tack för alla kloka tips... :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?