Sv: Bråkig ponny??
Iris71 skrev:
Nån som har tips på vad jag ska göra med mitt russto? När min 7-åriga dotter rider så sätter hon ner huvudet ända tills dottern ramlar av. Det funkar ganska bra när jag har halsförlängare.....men ska jag ha det jämt alltså? Har sett att Hööks har nån rem att sätta på ponnyer som betar gräs, men hur går det om ponnyn snubblar?
Vidare sparkar hon bakut vid galoppfattning så dottern faller fram på sadeln.... och ramlar av.
När hon faller av står stoet snällt bredvid dottern och väntar på mig. För övrigt är det världens snällaste häst!!
Nån som har tips på vad jag kan göra??
NÄr min äldsta var 7 köpte vi en korsningsponny som var ett riktigt litget monster egentligen. Hade skrämt gamla matte från att rida fick vi veta efteråt
Problemet med duktiga ungar som ska rida, för at hjälpa till, är att små smarta ponnier alltid känner skillnad på barn och barn. Så ajg tror´det kanske är bra för ponnyn med mer motion men inte för barnet. Hennes självkäsnla i förhållande till ponnyn sjuknker om andra klarar den bättre. Ingen bra idé.
För henne är allt¨så sämre. Hon måste kunna tackla situationen själv.
1. Man måste alltid vara med, men det verkar du ju vara.
2. Ungen måste ha kul med ponnyn. Hon måste ha kompisar att rida med på nåogt sätt.
Vi köpte ponnyn i juni och i juli skickade vio dem på läger ihop en vecka. Efter det hade dottern lärt sej att injte vara rädd för ponnyn, och därmed kunde hon ta kontroll och inte åka av. Sen red hon med kompisar hemma och även om ponnyn var dum mot andra barn så hade min dotter ingen respekt längre och då bråkade inte ponnyn (så mycket).
3. Är ponnyn stark? Min yngsta red när hon var 7 ett inackorderat russ hos oss, som var expert på att sätta ner huvudet för att få av barn. I början satte vi på jaktbett. EN av de få gånger jag kan tänka mej att använda det är när det gäller barns säkerhet.
Han fick iknte ner huvudet och hon fick självförtroende i förhållade till honom och kunde rida. Senare kunde vi byta tillbaka till annat men inte förrän han slutat sätta ner huvudet och dra iväg, under lång tid.
4. Barn ska tycka att det ä'r kul. Kan du spänna in honom och longera henne så att hon får göra roliga balansövningar (körde det jämt med mina barn, de älskade det så jag fick hålla på med grannbarnen också) så att hon känner sig säker i sadeln coh kan parera inna han hinner få av henne? Mina barn är uppfostrade med balansridning och har haft enormt bra säker sits genom det. Du kan börja med att hon bara sitter och koncentrerar sig på det m,en sen låta henne göra "konster" som att ridan med händerna på huvudet, i sdan, bakom ryggen, med båda benen på en sida, snurra i sadeln, träna att peta på tårna i galopp, på motstående sidas tå, osv osv. allteftersom hon blir stadigare.
5. Låt henne inte åka av fler gånger genom att han gör så där. Gör något drastiskt, inte halvdant som gummisnodd eller ggrästyglar. Sätt på ett jaktbett tex (kimblewick) ett tag. Väck hennes lust att ta kontroll och bestämma sej för att det här ska hon vinna. Longera så att du ahr kontroll.