Bra värden?

Ganti

Trådstartare
Detta år har vi hästarna hemma och ska köpa hem hö eller hösilage.
Min fråga är då vilka värden man bör gå på när det är analyserat.

Det ska vara till 2 islandshästar som är lättfödda.

Sv: Bra värden?

Till lättfödda hästar ska du ha så lågt Mj så möjligt. 5 Mj är önskvärt men jag har aldrig hört talas om någon som har fått så låga värden även om det är mina önskevärden också. Det viktiga är att du kan ge så många kilo hö så möjligt och att kvoten smb rp/Mj blir minst 6. Till lättfödda hästar så är det ingen nackdel om kvoten blir högre men den bör inte vara lägre till snitthästen. Sedan finns det alltid de hästar som mår bäst på en kvot på 5 men riktvärdet är 6. Hur hög kvot ens egen häst behöver får man prova sig fram till.
Om man får en lägre kvot så kan man behöva ge tillskott för att få upp kvoten. Man bör då välja något koncentrat så att man inte får onödiga Mj ifrån tillskottet.
Ett överskott på Mj ger övervikt.

Enkelt räknat kan man säga att en häst på 400 kg har ett behöv på runt 40 Mj utan tillägg för ev. arbete. Sedan är det ju väldigt idividuellt. En häst på 400 kg kan ju behöva så lite som 30 Mj medans en annan behöver 45 men ändå räknas som lättfödd. Med ett hö med ett energi innehåll på 8 Mj så blir det ju 5 kg hö för att få 40 Mj.

Då borde detta hösilage funkar bra?

Analys
TS 63,1 %
Råprotein 77 g/kg TS
Smb. protein häst 26 g/kg vara
Energi till häst 6,3 mj/kg vara

Ja med lite tillägg av något protein koncentrat så blir det bra. Tänk på att välja något som innehåller mycket protein och lite Mj så att du inte behöver ta bort det viktiga grovfodret för att kompensera för de Mj som tillkommer med proteinet. Förslagsvis så kan du ge soja eller potatisprotein som tillägg.

Glöm inte att ta så små balar som möjligt så att balarna inte är öppna så länge (framförallt vid plusgrader)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?