Bra värden men faller ur ändå

Trissa

Trådstartare
Jag har fri tillgång på ett hösilage med 6,5 MJ och 120 smp rp per kg ts, (runt 60 i ts) och nu börjar en av de äldre hästarna falla ur lite, kanske i samband med fällning? Ska jag satsa på mer energi eller protein, eller bådadelar?

Sv: Bra värden men faller ur ändå

Har du nån aning om hur mycket hösilage hästen verkligen äter?
Hästen kanske inte orkar äta tillräckligt.

Jag hade kontaktat veterinär för råd.
Sen eventuellt gett nån form av krubbmat som innehåller så lite spannmål som möjligt. Kanske Hippo Grow Alfa, betfor, linfröolja.

Fällning har hästar inga prdoblem med, det är att sätta ny päls som tar på krafterna, och ny päls börjas sättas redan runt nyår. Det är främst proteinet man ska höja då. Gör man inte det, kan man få en häst som faller ur ungefär vid den här tidpunkten. Det behövs visserligen energi med, men inte i samma omfattning som protein. Du kan ju ge din häst lusern och se om han tar sig.

Det var ingen som läste att silaget innehöll 120 smb?

Jag skulle tillsätta olja.

Å andra sidan hade jag knölat med att ta bort en del silage och bytt mot
t ex halm och olja.
Speciellt som det är en äldre häst kanske den inte orkade att gå
på det stora proteinöverskottet mer än några månader.

Har den ätit samma silage hela vintern hade jag definitivt lagt
till olja. (Samt tagit bort/bytt ut en del av silaget)

Betfor var ett bra tips!

Senast ändrad:

Det var ingen som läste att silaget innehöll 120 smb?

Jag skulle tillsätta olja.

Å andra sidan hade jag knölat med att ta bort en del silage och bytt mot
t ex halm och olja.
Speciellt som det är en äldre häst kanske den inte orkade att gå
på det stora proteinöverskottet mer än några månader.

Har den ätit samma silage hela vintern hade jag definitivt lagt
till olja. (Samt tagit bort/bytt ut en del av silaget)

Betfor var ett bra tips!

Omvandlas inte proteinöverskott till energi?

Omvandlas inte proteinöverskott till energi?

Protein kan användas som energikälla, men det blir en massa slaggprodukter som måste tas om hand, så det är skonsammare med andra alternativ. Dessutom innehåller ett gram fett ungefär dubbelt så mycket energi som ett gram protein.

Olja är bland de energitätaste fodermedlen som finns, och dessutom lättätet även för gamla hästar som kanske börjar få lite slitna tänder.

Klart vi läste det..åtminstone jag. Men saken är denna: att när hästar börjar sätta sommarpäls som jag skrev så kan det krävas ev 2-3 ggr mer än behovet.

Sen så skrev ts per kg ts 120. Omräknat blir det väl ca 72 i protein per kg foder. Högt ja, men kanske inte har räckt ändå för hästen.

Jag har fri tillgång på ett hösilage med 6,5 MJ och 120 smp rp per kg ts, (runt 60 i ts) och nu börjar en av de äldre hästarna falla ur lite, kanske i samband med fällning? Ska jag satsa på mer energi eller protein, eller bådadelar?

SmRp = 120 g/kg ts motsvarar ca. 16% råprotein. Detta är extremt högt för ett svenskt grovfoder. Om analysvärdena är korrekta måste detta hösilage vara slaget väldigt tidigt och/eller innehålla en stor andel baljväxter och vallen måste ha gödslats kraftigt.

Det finns en risk med mycket gödning och tidigt slaget hö/hösilage och det är att hösilaget kan innehålla höga halter nitrat. Hästar kan t.o.m. dö av höga halter nitrat i fodret.

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(10)00057-2/abstract

Så höga proteinhalter är inte bra. Protein består av kedjor av aminosyror och aminosyror består i sin tur av en amingrupp som innehåller kväve och en karboxylgrupp. I de aminosyror som hästen inte använder frigörs amingruppen och omvandlas till ammoniak. Ammoniak är ett gift som levern måste ta hand om (karboxylgruppen omvandlas genom olika kemiska processer och kan användas som energikälla).

Det är omöjligt att veta varför din häst ”faller ur” när man inte har sett hästen eller känner till andra omständigheter. Äldre hästar har dock ofta lite svårt att tillgodogöra sig näringen i ett grovfoder. Även om tänderna ser bra ut så förändras vinkeln på tuggytorna med tiden vilket resulterar i mindre effektiv tuggning. Ett blötlagd foder med små partiklar är mycket lättare för en äldre häst att tillgodogöra sig. Du kan kanske komplettera med lite blötlagd betfiber och eventuellt klippa ner hösilaget till mindre bitar och blötlägga före utfodring men det är en hel del jobb med detta.

Tack för all input!

Detta är andraskörden, jag skulle kunna byta till förstaskörden som jag tror har något lägre värden. Tyvärr vet jag inte hur mycket hästen äter i exakt mängd, eftersom jag har flera stycken på lösdrift. Det är dock hackat, så det är i ganska små bitar redan. Jag ger betfor också, inte jättemycket, så det går ju att öka på, och tillsätta lite olja i.

Det är inte så att den fallit ur jättemycket, men jag ser att det börjar gå lite åt fel håll, och vill gärna mota olle i grind. :) De andra (yngre samt dräktiga) är i mycket gott hull. Jag försöker verkligen få sambon att hålla ner värdena i grovfodret, får nog lägga på ytterligare ett kol! :crazy:

Ibland kan det löna sig att ta ner kvoten lite, te x genom att ge något energirikt.

Jag tänkte mer åt andra hållet, att det på 10 kg enbart blir ca 40 MJ, och
om hästen förhoppningsvis petar i sig 15 kg knappt 60.
Proteinet torde för de flesta hästar vara mer än tillräckligt. (Snarare alldeles
för mycket)

Därav oljan.

Jag lånar tråden lite här, men det är i alla falla samma problem så kanske nån annan också har nytta av det:)

Mitt halvblod faller ur ganska lätt och har därför fått lusern i pelletsform, men nu får han istället ett hösilage med inslag av lusern i det och proteinhalten ligger därför på 115. Om detta skulle vara skadligt så är det ju så klart inget bra alternativ men skulle jag ge han bara hö eller hösilage med "vanliga" värden så skulle han nog inte klara sig på det. Hur ska man tänka då? Han tappar gärna lite över ryggen också vilket är lite konstigt eftersom vi gjort framsteg i vår ridning och han går i betydligt bättre form nu. Så han borde logiskt sätt snarare muskla sig än att tappa? :confused: Jag får inte alls ihop det, vad är det jag missar??

Ja det ska det vara enligt den uträknade foderstaten. Dock så stämmer väl inte den helt eftersom han får betydligt mer grovfoder än vad den säger.

MEN just dessa två lyser med sin frånvaro både i lucern och i grovfoder.

Jag var kanske lite otydlig. Förutom grovfoder äter han lite havre, mineraler, vitaminer och salt. Och just nu får han även extra B-vitamin "shots" eftersom han har sånt problem vid pälsbyte.
Men enligt analysen så ska han ha betydligt mindre antal kilo grovfoder per dygn för att uträkningen ska stämma.

Jag har inte haft häst särskilt länge (endast shettisar när jag var yngre, och de har ju oftast inte så lätt att falla ur;) ) så det är en hel del att ta in så här i början, och jag försöker läsa mig till en del, men alla har ju så olika åsikter. Jag själv är lite av den åsikten att har man ett bra grovfoder och bra hagar så borde man inte behöva ge 18 olika tillskott utöver basmineraler och vitaminer annat än kanske vid vissa speciella perioder, utan hästen borde i alla fall hålla hullet...

Fast om jag inte minns helt fel så har SLU gjort flertalet studier just på detta med hög proteinhalt på grovfodret och konstaterat att det inte är några problem så länge det är i just grovfodret? Och att det inte var några problem ens när det var uppe på dom nivåer med proteinöverskott som det blir för att täcka upp en travhäst i full tävlingskonditions energibehov.
Däremot om proteinet kommer från kraftfodret som smälts i tunntarmen(?) så var det inte bra.

TS: Jag hade lagt till exempelvis olja som någon sa, men tänk på att inte ge för stora mängder vid samma tillfälle. Och det hade även kunnat vara bra att ge någon typ av jäst för att hjälpa matsmältningen på vägen. Det fungerar bra med vanlig bakjäst, bland det billigaste och effektivaste.
Däremot hade jag inte ökat betforen eftersom det är så högt fiberinnehåll jämfört med energin i det.

/Camilla

Hade nästan önskat att det var det så hade problemet varit enkelt löst, men inga maskar :)
Däremot hängde det en mask ur rumpan på stallkatten för ett tag sen, yeak:grin:

Och jag fortsätter att envisas, E selen finns inte i något av de foder du nämner. Vad gäller din vitamin dos så måste du titta vad den innehåller och kolla så att just dessa täcks. Bristen på E och selen är oftast den största boven när hästen inte lägger på sig som den ska i muskelmassa och foder samt träck fö är ok.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
644
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar