Bra valpbok

Silver Girl

Trådstartare
Jag planerar hundvalp i höst (ska födas denna vecka, väntar med spänning på att uppfödaren ska höra av sig). Så nu vill jag ha tips på bra valpböcker.

Jag har köpt en som mest fokuserar på att skapa kontakt och bra relation med valpen. Tycker den är bra i den bemärkelsen, men saknar en hel del praktiska saker som jag som aldrig haft valp skulle vilja veta eller kunna slå upp vid behov. Som t ex hur det funkar när de tappar valptänderna, hur man valpsäkrar huset, vid vilken ålder man kan börja trappa upp till riktiga promenader och massa annat som jag säkert inte ens tänkt på.

Några bra tips?

Tack för tipset. Just nu är jag mest ute efter någon bok som tar upp det praktiska pysslet med att ha valp, men ska titta på den för framtiden.

I min stora hög hundböcker jag köpte inför Professorns ankomst gillade jag nog Stora boken om att skaffa och leva med hund bäst. Ganska grundläggande stuff, men upplagt bra och tydligt.
Gillade inte riktigt Från valp till stjärna som så många rekommenderar.
Söker man på nätet är det Valpen skriven av Mickie Gustafson som rekommenderas precis överallt. Tänkte försöka hinna till bibblan idag och låna den, så då kan jag ju säga vad jag tycker sen :up:

I min stora hög hundböcker jag köpte inför Professorns ankomst gillade jag nog Stora boken om att skaffa och leva med hund bäst. Ganska grundläggande stuff, men upplagt bra och tydligt.
Gillade inte riktigt Från valp till stjärna som så många rekommenderar.
Söker man på nätet är det Valpen skriven av Mickie Gustafson som rekommenderas precis överallt. Tänkte försöka hinna till bibblan idag och låna den, så då kan jag ju säga vad jag tycker sen :up:

Du får gärna komma med recension framöver :)

Kenth Svartbergs "Bra relation" är en väldigt läsvärd bok (enligt mig), oavsett ålder på hunden :D
Tänk vad olika det kan vara, jag hade för mitt liv aldrig rekommenderat den boken rakt av. Det finns absolut läsvärda bitar men tycker att det tyvärr överkuggas alltför mycket av bestraffningar och korrigeringar som beskrivs ingående i boken:cool:
För enkelhetens skull (och långsam uppkoppling) en copy + paste på vad jag tidigare skrivit om boken:

Bestämmanderollen, Kenth verkar menar att det är ok att rycka i kopplet, kasta saker på sin hund och på andra sätt utsätta sin hund för obehag för att få den att lyssna. Överlag känns det mer som att hans tanke är att jobba med problemen när de redan uppstått, släcka bränder, istället för att jobba förebyggande. Genom att välja vilka situationer jag hamnar i med min hund, speciellt i början av vår relation, kan jag undvika att problembeteenden uppstår. På flertal ställen beskrivs olika bestraffningar och teorier kring dessa ingående, visserligen ofta med en uppföljande mening om att det inte är något för den oerfarne att ge sig in på. Många som haft hund ett tag känner sig nog inte så oerfarna och skulle kanske därför inte dra sig för att kasta en nyckelknippa på sin hund när de går in i ”bestämmanderollen”.

Jag planerar hundvalp i höst (ska födas denna vecka, väntar med spänning på att uppfödaren ska höra av sig). Så nu vill jag ha tips på bra valpböcker.

Jag har köpt en som mest fokuserar på att skapa kontakt och bra relation med valpen. Tycker den är bra i den bemärkelsen, men saknar en hel del praktiska saker som jag som aldrig haft valp skulle vilja veta eller kunna slå upp vid behov. Som t ex hur det funkar när de tappar valptänderna, hur man valpsäkrar huset, vid vilken ålder man kan börja trappa upp till riktiga promenader och massa annat som jag säkert inte ens tänkt på.

Några bra tips?
Har tyvärr inget bra tips på en bok som tar upp just det, jag har använt mig av uppfödaren och internet när frågor uppstått. Men nyfiken på om du får svar om några bra böcker!
Lycka till ed valpen:up:
Med vänlig hälsning,
Inteallsfruktansvärtvalpsjukochskullegärnahämtaenlitengullegrisidag!

Tänk vad olika det kan vara, jag hade för mitt liv aldrig rekommenderat den boken rakt av. Det finns absolut läsvärda bitar men tycker att det tyvärr överkuggas alltför mycket av bestraffningar och korrigeringar som beskrivs ingående i boken:cool:
För enkelhetens skull (och långsam uppkoppling) en copy + paste på vad jag tidigare skrivit om boken:

Bestämmanderollen, Kenth verkar menar att det är ok att rycka i kopplet, kasta saker på sin hund och på andra sätt utsätta sin hund för obehag för att få den att lyssna. Överlag känns det mer som att hans tanke är att jobba med problemen när de redan uppstått, släcka bränder, istället för att jobba förebyggande. Genom att välja vilka situationer jag hamnar i med min hund, speciellt i början av vår relation, kan jag undvika att problembeteenden uppstår. På flertal ställen beskrivs olika bestraffningar och teorier kring dessa ingående, visserligen ofta med en uppföljande mening om att det inte är något för den oerfarne att ge sig in på. Många som haft hund ett tag känner sig nog inte så oerfarna och skulle kanske därför inte dra sig för att kasta en nyckelknippa på sin hund när de går in i ”bestämmanderollen”.
Att hitta en bok där man håller med till 100% är nog väldigt mycket av en önskedröm. Kapitlet med bestämmanderollen är ca 40 sidor av ca 290. Det är en ytterst liten del och han talar mycket tydligt om alla faror och risker med att använda sig av bestraffning. Han tar upp hur det kan förstöra tilliten och samarbetet, hur det kan orsaka fysiska skador, och hur kommunikationen kan bli helt beroende av dessa sk 'hjälpmedel'.

Jag läste lite snabbt igenom det kapitlet, för jag har inget intresse av att använda bestraffning.

Resten av boken tycker jag har många bra lärdomar och idéer. Han fokuserar väldigt mycket på glada belöningsmetoder, han skriver om många olika sorters belöningar och lekar.

Jag som dessutom har lite svårt för att läsa böcker tyckte att den var väldigt bra och lättförståelig.

Du får gärna komma med recension framöver :)
Har läst Mickies bok Valpen nu och förstår verkligen varför den rekommenderas så flitigt. Den handlar extremt mycket om att slappna av som valpägare och låta valpen göra detsamma. :up:
Kanske lite väl... ja jag vet inte hur jag ska förklara det. Det är som att den ibland nästan riktar sig till folk som inte vet vad en valp eller hund är öht, såna som aldrig heller skulle få för sig att läsa en bok om valpägande. Konstig målgrupp :grin:
Hur som helst var den ju bra och jag är glad att jag lånade den. Känner att den absolut kan vara värd att läsa för nån som aldrig haft valp.

Intressant! Verkligen inte hur boken ser ut för mig. (Inte heller min bild av vad Kenth står för generellt.) Istället läser jag en bok som är skriven för att få så många med sig som möjligt, han låtsas inte som att straff inte existerar/inte har någon effekt på beteende (något jag tycker vi klickertränare kan göra oss skyldiga till ibland...), utan han presenterar det sakligt samtidigt som han trycker på att det är ett verktyg man bör minimera. Jag skulle säga att det är ett vettigt förhållningssätt gentemot (den väldigt stora gruppen!) ickefrälsta, som faktiskt kommer att sluta lyssna direkt om man kommer dragandes med renodlat klickertänk. För mig är det en väldigt viktig bok, som jag tror bidragit till att ett stort antal hundar (och hundägare) har fått det bättre. De har kanske inte nått 100% av vad jag tycker är bra, men de har fått det mycket bättre - medan en bok som bara handlar om min syn på saker och ting aldrig hade ens fått en chans att nå fram.

Sen tror jag du kanske borde läsa om boken? I avsnittet om balans i rollerna nämner han tex en potentiell lägstanivå av "bestämmanderoll" som (till och med ;)) jag är hyfsat benägen att hålla med om: min kropp, min mat, min plats. Alltså att hunden inte kör över sin människa, mer eller mindre. Och visst, jag föredrar att nå dit på andra sätt (han föreslår själv att samarbetsrollen är ett alternativ till bestämmandet!) men jag har faktiskt inga problem med att sätta de sakerna under bestämmande också...

Jag är väldigt glad för den här boken (även om jag inte håller med om allt och tycker till viss del att hela modellen känns lite fånig ibland), och tycker absolut att den är något för så gott som alla att läsa. :)
(Hur nöjd som helst att SBK ska utgå från den, tyvärr är den inte helt accepterad/förstådd hos alla men som sagt jag upplever att den har en generellt positiv och långsiktig inverkan.)

Att hitta en bok där man håller med till 100% är nog väldigt mycket av en önskedröm. Kapitlet med bestämmanderollen är ca 40 sidor av ca 290. Det är en ytterst liten del och han talar mycket tydligt om alla faror och risker med att använda sig av bestraffning. Han tar upp hur det kan förstöra tilliten och samarbetet, hur det kan orsaka fysiska skador, och hur kommunikationen kan bli helt beroende av dessa sk 'hjälpmedel'.

Jag läste lite snabbt igenom det kapitlet, för jag har inget intresse av att använda bestraffning.

Resten av boken tycker jag har många bra lärdomar och idéer. Han fokuserar väldigt mycket på glada belöningsmetoder, han skriver om många olika sorters belöningar och lekar.

Jag som dessutom har lite svårt för att läsa böcker tyckte att den var väldigt bra och lättförståelig.
+ @Monstermom
Jag håller med om att det absolut finns bra delar i boken. Läser du den med "rätt" glasögon är den läsvärd. Men jag har fortfarande svårt att ta in tips från någon som beskriver metoder där det är ok att kasta saker på sin hund. Varför jag absolut inte kan rekommendera boken rakt av. Till någon som redan arbetar med schyssta metoder och kan sålla, så visst. Det är möjligt att den är "snällare" än andra metoder som används av många idag, men inget jag ställer mig bakom eller använder i min träning.

För övrigt är det samma sak med Kontraktkontraktet, i sina delar absolut läsvärd, men ingen bok jag kan ställa mig helt bakom. Alldeles för mycket bestraffning/korrigering i delar av den.
Men det är som sagt var mina tankar kring dessa böcker. Kan de få andra att jobba mer med positiv förstärkning och mindre bestraffning än innan så är ju det bra.

+ @Monstermom
Jag håller med om att det absolut finns bra delar i boken. Läser du den med "rätt" glasögon är den läsvärd. Men jag har fortfarande svårt att ta in tips från någon som beskriver metoder där det är ok att kasta saker på sin hund. Varför jag absolut inte kan rekommendera boken rakt av. Till någon som redan arbetar med schyssta metoder och kan sålla, så visst. Det är möjligt att den är "snällare" än andra metoder som används av många idag, men inget jag ställer mig bakom eller använder i min träning.

För övrigt är det samma sak med Kontraktkontraktet, i sina delar absolut läsvärd, men ingen bok jag kan ställa mig helt bakom. Alldeles för mycket bestraffning/korrigering i delar av den.
Men det är som sagt var mina tankar kring dessa böcker. Kan de få andra att jobba mer med positiv förstärkning och mindre bestraffning än innan så är ju det bra.

Okej, det du skrev om Kontaktkontraktet har jag faktiskt inte alls hört om. Tycker inte att Eva brukar vara den som använder sig av bestraffningar. Men jag får ha det i åtanken då, tack!:)

Den senaste kullen köpte jag med Nya första valpboken till mina valpköpare. Jag fick ett prov ex och valde att köpa och skicka med eftersom jag tyckte att den var så pass bra. Det är ganska enkel nivå men för någon som aldrig haft hund förut är den perfekt tycker jag.

Den senaste kullen köpte jag med Nya första valpboken till mina valpköpare. Jag fick ett prov ex och valde att köpa och skicka med eftersom jag tyckte att den var så pass bra. Det är ganska enkel nivå men för någon som aldrig haft hund förut är den perfekt tycker jag.

Den har jag funderat på, då hon som skrivit den håller till här i trakten och har bra rykte. Ska kolla lite närmare på den.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 818
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Vet inte ens i vilken ände jag ska börja.. Har skrivit några trådar om den här hösten och vintern tidigare, så vissa av er kanske har...
Svar
12
· Visningar
2 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka