Bra tömkörningstömmar?

Martina_m

Trådstartare
Vad har ni för tömkörningstömmar?

Jag tänkte köpa ett par i läder.
De jag funderar mellan är
Globus 16 m 20 mm ca 700 kr,
Hansbo 16 m 15 mm ca 1000 kr,
Hööks 16 m 18 mm ca 700 kr.

Jag kommer inte att köra överdrivet mkt och vill därför ha ett par vettiga budgettömmar.

Kom gärna med råd och förslag på vad jag ska tänka på!

Tycker oftast att nytt läder är lite stelt. Köp vilken som helst och olja in flitigt så de blir mjuka och smidiga. Tror inte det skiljer så mycket i kvalitet.

Jag har Hansbotömmarna. Var ganska stela när de var nya, men la dem i olja över natten och nu är de jättesmidiga! Har haft dem och kört regelbundet de senaste 3 åren och de är fortfarande lika fina.

Jag har hansbotömmarna. Ganska stela när jag köpte dem.
Använde upp en burk prestige leather balsam på dem under en veckas tid, medan jag masserade och rullade dem mjuka över handryggen. De blev otroligt mjuka och fina.

Har tömkört 1-2 ggr/vecka sedan i höstas, och önskar mig nog en kvalitetstöm i framtiden.
Upplever att vissa skarvsömmar börjar ge upp lite granna, men har kanske fått ett måndagsexemplar?

När jag och sambon började tömköra köpte vi en "budget" gjord från Cheval och tömmar från tärnsjö, 14 meter långa, 18 mm breda och 3 mm tjocka. (typ 2000 kr för dem?). Det kändes som om det var värt att lägga mycket pengar på tömmarna (och sambon gillar lite lyx). De där tömmarna är så mysiga att jag skulle kunna ha dem som gosedjur:love: De är underbara att jobba med och dessutom vackra. Om ingen häst trampar sönder dem räknar jag med att ha dem en livstid.

Efter ett halvår sålde vi chevalgjorden och slog till på en AE från tärnsjö. Också den underbar tycker framförallt pålle. Den andra klämde honom.

Om pengarna inte finns så finns de inte men de här prylarna är värda sitt pris, det lovar jag.

Tömmarna har vi bara dragit av med lädertvål än så länge. Olja kan göra Tömmarna tunga, hala och svårare att jobba med.

Läder är helt klart det bästa valet! Jag föredrar smalare tömmar så jag kanske hade satsat på globus om läderkvaliten känns likvärdig på alla tre.. Men det tar ju ett bra tag innan dessa blir lite smidiga. Jag gjorde en liten snålvariant när jag ville ha körtömmar, en person som är bra på lädersömnad fick sy upp ett par helt enligt mina önskemål i tärnsjöläder. Det sparade jag ju in en hel del på.

• Gilla
Reactions: Ace
Läder är helt klart det bästa valet! Jag föredrar smalare tömmar så jag kanske hade satsat på globus om läderkvaliten känns likvärdig på alla tre.. Men det tar ju ett bra tag innan dessa blir lite smidiga. Jag gjorde en liten snålvariant när jag ville ha körtömmar, en person som är bra på lädersömnad fick sy upp ett par helt enligt mina önskemål i tärnsjöläder. Det sparade jag ju in en hel del på.
Men Globus är ju de bredaste?!
Hur mkt fick du betala för uppsydda tömmar av tärnsjöläder?

När jag och sambon började tömköra köpte vi en "budget" gjord från Cheval och tömmar från tärnsjö, 14 meter långa, 18 mm breda och 3 mm tjocka. (typ 2000 kr för dem?). Det kändes som om det var värt att lägga mycket pengar på tömmarna (och sambon gillar lite lyx). De där tömmarna är så mysiga att jag skulle kunna ha dem som gosedjur:love: De är underbara att jobba med och dessutom vackra. Om ingen häst trampar sönder dem räknar jag med att ha dem en livstid.

Efter ett halvår sålde vi chevalgjorden och slog till på en AE från tärnsjö. Också den underbar tycker framförallt pålle. Den andra klämde honom.

Om pengarna inte finns så finns de inte men de här prylarna är värda sitt pris, det lovar jag.

Tömmarna har vi bara dragit av med lädertvål än så länge. Olja kan göra Tömmarna tunga, hala och svårare att jobba med.

Jag studerar just nu, så pengarna finns väl inte där.
Känner att en Globus tömkörningsgjord får räcka för mig. Och visst hade jag velat ha en från Anders Eriksson, men ärligt så tror jag inte att jag kommer tömköra så mkt att det kommer vara värt det. Tycker redan 1.400 kr är mkt för en tömkörningsgjord. Och det samma med tömmar, helst så billigt som möjligt. Och om jag blir en inbiten tömkörare, så kanske jag kan byta upp mig när det finns en inkomst att ta av.
Men samtidigt vill jag ju inte vara dumsnål, speciellt inte med tömmarna.

Jag tänker som så - Köp aldrig nästan. Nästan blir dyrt eftersom att man hela tiden suktar efter det där som man ville ha...egentligen.
Min röst lägger jag på Tärnsjö-tömmar (o tillhörande däckel). Så smidigt, så enkelt o så himla sköna grejer att jobba med.

Jag rekommenderar både Globus däckel och tömmar! Jag tömkör ändå rätt ofta, minst på veckobasis, och de funkar fin-fint! :)
Globus tömmar tycker jag är väldigt mjuka, lätta (för att vara läder) och sköna att hålla i :)

Letat begagnat?
Jag kom över ett par nästan nya tärnsjöläder (12m, 16mm, 3.5mm) för ett par hundringar mer än de ovan. Mjuka, smidiga och lagom lätta till mina rätt små händer. Kräver bara ett drag med sadeltvål om det regnat.

• Gilla
Jag har Hansbotömmarna och trivs bra med dem. Som andra har sagt redan så var de lite stela i början men de mjukar snabbt upp sig. Hade Globustömmar innan men upplevde att de var alldeles för tjocka och breda för att bli smidiga att jobba med. Min tömkörningstränare kör också med Hansbo så är det gott nog för henne så duger det åt mig också. :D

Letat begagnat?
Jag kom över ett par nästan nya tärnsjöläder (12m, 16mm, 3.5mm) för ett par hundringar mer än de ovan. Mjuka, smidiga och lagom lätta till mina rätt små händer. Kräver bara ett drag med sadeltvål om det regnat.
Tyvärr finns det inte mkt (har inte hittat något) begagnat. Annars hade ju det absolut varit ett alternativ!

Säger också, leta begagnat på t.ex. körning på hästnet. Dyker upp tömmar ganska ofta. Själv har jag textiltömmar i ganska glansig mjuk textil med metallhake vid bettet. Det funkar ypperligt det med. :) Ursäktade mig på körkursen att jag inte hade lädertömmar men det tycker inte instruktören var något, bara de var tillräckligt långa vilket är viktigt för att kunna vara utanför slagavstånd med unghästar. Har använt mina flitigt i över 10 år och de ser fortfarande fina ut.

Jag har Hansbotömmarna och trivs bra med dem. Som andra har sagt redan så var de lite stela i början men de mjukar snabbt upp sig. Hade Globustömmar innan men upplevde att de var alldeles för tjocka och breda för att bli smidiga att jobba med. Min tömkörningstränare kör också med Hansbo så är det gott nog för henne så duger det åt mig också. :D
Jag var inne på Hansbo just för att de är ganska mkt smalare än Globus. Tänkte åka till butik och känna på globus prylar idag. Tyvärr har de inte Hansbos tömmar :down:. Men de går ju att beställa om jag tycker att Globus tömmar är för breda.

Jag har börjes syntet tömmar ^_^, tycker att de är tillräckligt trevliga för tömkörning. Smidigt att vara lätt på handen och tömmarna tynger inte ner i bettet när man kör på volt med ledande töm.
Kan vara svårt att slänga rätt tömmen över rumpan på hästen då det blåser bara.

Tömkör man sällan så blir det också att man inte behöver mötas av en bunte stelt och småmögligt läder :).
På tok för lätta för kör körning dock.

Jag hade syntettömmar i många år men efter en kurs för A.E. med hans tömmar var det bara att leta lädertömmar, stor skillnad:love:

På FB finns grupper för just körutrustning, lättare att hitta där tyckte jag.

• Gilla
Jag var inne på Hansbo just för att de är ganska mkt smalare än Globus. Tänkte åka till butik och känna på globus prylar idag. Tyvärr har de inte Hansbos tömmar :down:. Men de går ju att beställa om jag tycker att Globus tömmar är för breda.
Tror det är skillnad på tjockleken på Globus och Hansbo också, Globus är både bredare och tjockare. Just tjockleken har betydelse när man samlar ihop tömänden i handen - blir mycket att hålla i med för tjocka tömmar.

• Gilla
Jag har också tömmar av Tärnsjöläder, dock inte köpta från Tärnsjö. Jag har fått dem i present, men tror att de kostade runt 1200 kr. Så det kan löna sig att kolla efter tömmar hos andra sadelmakare. Jag hade också kunnat tänka mig tömmar i smal biothane, jag har långtyglar av smal biothane som sadelmakare sytt åt mig och det funkar toppen.
Jag hade vävribbstömmar innan, kruxet tyckte inte jag var tyngd eller så, det jobbiga var att hålla tömmarna när jag hade mycket töm i handen. Jag har små händer och kunde få riktigt ont av att hålla i de tjocka tömmarna. Så att ha lite töm i handen hade varit min prio.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 335
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V