bra skor/kängor!

Sv: bra skor/kängor!

graninge :idea: har tänkt så många gånger o köpa dem men de har alltid varit slut i min storlek när jag tagit mig tid för att åka o köpa.
köpte för ca 8 år sedan ett par, visserligen stövlar av modell dafna, inget dyrt märke i sig men tror jag gav 600:- de var termofodrade och nu börjar de bli slitna och de har ju verkligen varit prisvärda:)
min pappa har kängor av den modell haukur visar på foto, otroligt fula tycker jag men de har han haft i 20 år och kan säkert ha lika länge till...

nu har jag varit och provat lite mer. meindl vakuum lady var sjuuukt sköna, som att gå på moln. de andra meindlmodellerna och haglöfs kändes hårda och kräver nog att de gås in länge. lundhags scout var förvånansvärt smidiga och rätt sköna faktiskt. viking har jag inte hittat någonstans.

det är tänkt att kängorna ska leva till nästa hund också, och då vill jag träna bruks. ni som är mycket ute i skogen, är höga eller låga skaft att föredra? det är där jag tvekar mest.

OM nu skorna skulle visa sig läcka, eller ha dålig kvalitet på annat vis, hur lång tid efteråt får man reklamera? är det tre år som gäller?

Är det fler än jag som upplever Lundhags sula som extremt hal på vinterväglag?
:confused:

Jag har gått i mina Lundhags hela vintern och har inte halkat en enda gång! Tycker att jag får jättebra grepp och de är inte ens hala på glansis.

Mina är SNORHALA! Har de bytt sulan tro? Jag köpte mina nuvarande för minst 5 år sen.

Jag köpte mig ett par Lowa Combat Boot GTX i höstas efter att ha tröttnat på kassa, billiga kängor som läcker och är allmänt dåliga...
De är inte direkt varmfodrade, men jag föredrar det så eftersom jag då själv kan bestämma hur varma de ska vara med sulor, strumpor osv. Höga, stadiga skaft och sula som ger stadga på alla underlag!
Jag ÄLSKAR mina kängor och det var klart värt pengarna jag la på dem att kunna plaska genom skog och mark utan att behöva bli kall eller blöt. Dessutom är de så "fotriktiga" att de är riktigt sköna att gå många timmar i och till råga på allt lättskötta. Rekommenderas varmt!

Jag :love: mina JahtiJakt Camo Air-Tex Boots, som inte släppt in en droppe vatten på hela hösten, trots tjavande i rejält blöta marker och myrar :)

De sitter skönt och är lätta dessutom :D

Näpp, det tråkiga var att jag hade ett par av samma modell först, som jag ronderade i på jobbet i många år=kanonsköna och hållbara MEN livsfarliga på vinterväglag och vissa typer av golv. Jag köpte till slut ett par nya av samma modell men sulan var då modifierad en aning och jag tänkte jippie, nu har de förbättrat den detaljen. Ända tills vintern kom och jag återigen skvalpade omkring som Bambi på hal is!

Jag vet faktiskt inte, man kan ju tro att det är jag som är ovanligt klantig men faktum är att när jag byter till Salomondojorna så halkar jag inte ett dugg!

Ja ja, hur som helst är det f ö en kanonbra känga med den bästa hållbarheten jag har varit med om - mina tålde många års ronderande, ca 6 timmar till fots, 40 timmar i veckan PLUS ett antal fjällvandringar i stenig terräng. De är väl värda sitt pris.

Jag köpte ett par lätta och billiga Garmont och jag har haft de i 5 år. Jag har använt dem flitigt som skor när jag fjällvandrat, som vinterskor och sen som "hundskor" när jag lagt spår och tränat annat i skogen.

De är förhållandevis låga, lätta och mjuka. Jag vill kunna springa på ordentligt när jag tränar hund och därför valde jag dem mot hårdare och högre skor. När jag velat vada har jag haft på mig regnbyxor och dragit åt över skaften och det har hållt.

Skor som är hårda ska vara hårda. Ju hårdare terräng man går i ju hårdare sko vill man ha. Min sambo har haft sina hårda skor i säkert 7 år och de är fortfarande jättehårda i sulan. Men bra när man ska upp på Kebnekaise :p Men inte så roliga på plattmark.

Tror att de jag har är av samma märke som dina, och de har funkat super på myrarna under älgjakten. Snustorr och varm om fötterna trots att man står i ett surhål. :D

Har ett par Meindl också som har hängt med i snart 10 år. De är också helt ok, men håller inte helt varmt om fötterna om det är riktigt kallt (läs under -15). Stabilare skor får man leta efter.

tack för alla svar. efter massor med velande och provande blev det ett par lundhags scout till slut. det är ju sällan iskallt och snö i skåne, och kängorna känns ändå förhållandevis smidiga och lätta. provade med raggsockor idag och det blev avgörande. mjukt och skönt och med lagom stöd. blir det många minusgrader så blir det också torrt, och då funkar ju vilka varma skor som helst.

Bra val:D Som sagt så har jag kört scout hela vintern (även som ridkängor i brist på bättre) och har aldrig frusit om fötterna trots att det krupit neråt 18 minus ibland. Bra strumpor i ull klarar det mesta.

Det är ju så att man vill gråta!!

Fick hem ett par Graningekängor idag. Använda 4-5 dagar i snö och ser nya ut. Skitglad blir jag, sätter mig i bilen och river upp paketet. Sätter på en känga.. "Njaaa...kanske.. mjo..." <- Önsketänkande. Kommer hem och traskar två steg och känner att dom är för små!!!! :cry::cry:

Så nu blir det till att leta kängor igen då.. Och jag har fått massa bra tips här och får väl under tiden steppa omkring i mina låga hundtränarskor.. Spårade på fält igår, det blev blött...

fy så tradigt :(. lycka till i letandet. jag köpte en storlek för stora för säkerhets skull, och nu har jag läst att de gärna krymper en storlek?

har gått runt i kängorna lite nu och de är ju ganska stela (inte alls sköna att köra i!) men de sitter bra på foten. och de funkar bra att träna lydnad i. nästa helg ska vi ut i skogen och spåra. jag kan ju återokomma med rapport hur de klarar hjortdansen över stock och sten (min hjortdans alltså, inte alls olik friidrottsgrenen tresteg, när jag flyger som en vante efter Ångvälten).

jajjemen. man får dessutom fler poäng ju närmare huvudet skorna hamnar, samt stilpoäng för särskilt eleganta hopp.

Jag har tre par Meindl, ett par skor, ett par lättare sommarkängor och ett par vinterkängor. Så att jag gillar Meindl är väl rätt lätt att inse!

De har suveränt stöd, är otroligt sköna att gå i (redan från första stund), och jag som har artros orkar ändå gå långt i dem. Vinterkängorna jag jag 2 700 kr för, med det var några år sedan, har ingen aning om vad de kostar nu. Har köpt dem på Naturkompaniet.

Enda nackdelen (fast det har jag med alla skor) är att även dessa blir snedslitna så småningom - men de har i alla fall hållit längre än andra kängor jag haft.

Sonen gick en 16-milamarsch i sina i sommarvärme, och klarade sig förbluffande bra utan alltför farliga skoskav och så.

Liknande trådar

Fritid Denna vintern behöver jag riktiga vinterkängor. Förra vintern genomled jag i gummistövlar med dubbla ullstrumpor och det gick med nöd...
Svar
14
· Visningar
1 136
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med... 2 3
Svar
53
· Visningar
10 701
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Jag är ute efter ett par hundskor till hunden till påsken. Jag har ingen aning vilka skor som sitter bäst på en större hund? Har bara...
Svar
5
· Visningar
2 386
Senast: Nominous
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 583
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka