Bra sele, HJÄLP!!!??

Splittan

Trådstartare
Ny behöver jag lite tips!!
Är inne på att köpa denna selen :http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=37&SKID=3
Är det en bra "allrund sele", dvs håller till fritidskörning och ev tävling i lättare klasser.

Eller bör jag sattsa på en lite dyrare typ: http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=38&SKID=3

Eller är kanse sele från Börjes typ MARATONSELE ca 5000 kr
eller finsele: Körsele de Luxe ca 5000 kr

Finns det någon av selarna ni rekomenderar??? Eller rekomenderar ni någon annan sele???

Sv: Bra sele, HJÄLP!!!??

Ideal Harness-selarna från Börjes i Tingsryd vet jag många som har, och de jag har pratat med är jättenöjda!

:banana:

Senast ändrad:

Jag har en tärnsjö ponnybröstsele som är aldeles utmärkt. Men den hör ju till den dyrare klassen...Räkna med 7000-8000. Men då är det ju också en kvalitetssele!

Eller jag tänkte priset för en A-B-ponny...för häst blir det ju ännu dyrare...

japp håller med om ideal harness, en bra sele till ett vettigt pris. tycker den ligger bra på min maxade a-ponny oxå.

Jag har "standard selen" till min shettis, och jag tycker den är helt OK till just ftiditskörning å kanske lättare tävling..tömmarna gillade jag inte,men de är jag personligen..tyckte dom var för stela och konstiga!!

JAg köpte en sele från börjes först..men den satt uselt på min..så den skickade jag tillbaks igen, kan dock vara så att jag bara fast ren otur!!

Hur passade din sele på din shettis????
Har du lixom jag fått göra femtielva extra hål och korta av draglinorna?? Huvudlaget är 3 nr för stort.

För övrigt gillar jag selen skarpt. Men jag har fått göra en hel del justeringar..........

Jag tackar för era svar, men hoppas att fler kan svara.
Tyvärr så gjorde inte era svar mig mkt klokare...
Det är inte lätt det här med att köpa sele!

Syntetsele då? skulle det vara nånting?

Nja, jag vet inte riktigt, det är det där med hållbarhet. Vill ha något som jag vet håller länge. Läder brukar ju hålla länge om de sköts rätt.

Hur pass bra hållbarhet är det på syntesele?? Har känt på syntet selar, och tycker att de känns väldigt mjuka och sköna!

Men läderselar är faktiskt snyggare.

ja, som du hör så ser jag ut så här just nu: :confused:

Senast ändrad:

Om jag skulle köpa en ny sele nu skulle det nog bli en tärnsjö eller ideal harness ifrån börjes. Men det skulle va smidigt med en syntet.. Inte lätt att bestämma sig.

Min erfarenhet är att equilexselarna har alldeles för smalt läder på både bröstan och bakselen. I körning är det ju extra viktigt att ha rejäla grejer. Tycker att du ska satsa på något lite dyrare tex selarna i börjes. Men ska man satsa lite mer på tävlandet så är nog tärnsjö och liknande att rekommendera.

Jag har hööks "finsele". Gillar den skarpt=)

Jag har en begagnad bröstsele tillsalu(inte giggsele), från stenbergsläder. Du kan ju PM om du är intresserad.

Jag har körsele de luxe från börjes och är jättenöjd! Den ligger bra, är mjuk och behaglig (extrafodrad vid brösta, baksele och gjord)
Tycker jag fick väldigt mycket för pengarna när jag köpte den. :)

Ideal harness , vilken strl ska man välja om man har en liten b ponny på 125, dessutom welsh. Är det någon skillnad på shetland och ponny size vad gäller bröstans storlek/tjocklek? Vill ju ha så bred som möjligt.
Några andra selar ni rekommenderar till b ponny?

Jag har ponnystorlek på min ideal harness sele och använder den till ett russ på 124cm mkh, jag tror att bröstan ska vara lika fodrad på alla storlekar. (Om du har något mått du vill ha reda på ang selen så kan jag mäta min ponnysele, så du ser vad det skiljer.)

jag har 2 st willab bröstselar. Är jättenöjd med lädret och utseendet samt passformen. MEN jag beställde från Tärnsjö maraton snabbkoppling att byta ut skackelöglan med. Känns tryggare så och så passar selen till maratonvagnen med. Ponnystorleken passar mina normalstora B-C ponnisar som är lite grövre. WM valacken kunde ha däckeln men bröstan var för lång liksom huvudlaget men så hade han minishettis i allt annat.
jag gav 4500 för mina selar med det var ett par år sedan........kan rekomendera brunt läder, snyggt och blir snyggare med åren. Tömmarn avar dock skräp men det tycker jag att alla tömmar är som medföljer selar. har köpt Tärnsjötömmar vid sidan av.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet nåt om den??? Är den lika bra som de gamla, passformsmässigt o så tro... Men den här ser ut att ha ett mjukt säte! :p...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: svea
·
O
Körning Jag skulle vilja ha lite hjälp av alla er som kan mycket om körning. Jag har en 6 årig shettis som jag har kört en del, men ny vill jag...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Goat lover
·
Körning Kan ni hjälpa mig med dessa frågor. Det är detta sele jag ska sälja. Precis denna storlek...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Goat lover
·
Körning Kollar runt på olika kompleta selar. Men har inte särskilt stor budget har typ 3000 kr :smirk: Kanske inte värst mycket men jag skulle...
Svar
8
· Visningar
1 223
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama