Bra ryttare = ramla av 100 ggr

H

Heimir

Jag har funderat kring det gamla uttrycket "När man ramlat av 100 gånger kan man kalla sig en bra ryttare", eller nått sånt där.

Jag förstår inte logiken i det alls. En bra ryttare är väl den som har bra balans, känner av hästen och kan förutse olika situationer? Den bättre ryttaren är väl den som lär sig snabbt av sina misstag och efter några avramlingar lär man sig sitta kvar, eller det bästa - att undvika situationer då man riskerar att ramla av?

Jag tycker att den som ramlar av stup i kvarten och tillslut nått summan 100, knappast kan kalla sig duktig. Det är väl inte bra att ramla av? Ridning handlar om samspel mellan häst och ryttare - ramlar man av är det brister i kommunikationen. Den bra ryttaren rider på ett sådant sätt att hästen inte missuppfattar en eller tar egna initiativ genom att studsa runt etc.

Vad säger ni om det här?

Sv: Bra ryttare = ramla av 100 ggr

d är väl mest ett lite skämtsamt uttryck... för ingen är ju så duktig att den aldrig ramlar av! Det syftar nog lite på att man after att ha ramlat av en massa gånger vet hur det är och blir säkrare av det lixom :idea:

Helt idiotiskt tycker jag!

Dessutom ju äldre man blir, destu större risk att faktiskt skada sig allvarligt. (jag)

Det låter konstigt, men jag har faktiskt bara "ramlat av " en enda gång på de 30 åren jag ridit, och då gick hela hästen omkull, och därmed jag också.

Det beror nog inte på nån särskild skicklighet, utan mer på fegridning, att jag aldrig hållit på med hoppning, utan dressyr, och att jag inte sitter upp på andras hästar, bara på mina egna, och att jag blir så skräckslagen när jag märker att det håller på att barka åt h-e att det infinner sig nån slags "kardborrefunktion", där jag klamrar mig fast vid hästen, (den ökar då följdaktligen tempot i skenandet ännu värre) :eek: och efteråt är det det tigerbalsam som gäller för alla värkande ryggmuskler och begynnande ryggskott...Hu
(och DET har hänt många gånger)

Men frågan är, om jag inte hade gjort mig ännu värre illa om jag verkligen hade hamnat i backen.
Peppar peppar för att klara mig i fortsättningen också.

Det är väl mest på skoj, ja... :) Och en tröst till den som trillat av och motivation att ge sig upp på ryggen igen.
När jag red ponny trillade jag av en del, p.g.a. av illvilliga ponnyer, hoppträning/tävling på en helt annan nivå än det blivit nu som vuxen och en helt del klant från min sida. En unghäst jag red in trillade jag också av stup i kvarten första månaden för hon var markskygg och skuttade lätt åt sidan, samtidigt som det var för tidigt i hennes utbildning att sitta ner och hålla om.
Det lärde mig att undvika dumheter som gör att man trillar av (som att galoppera för nära telefonstolpar och rida barbacka utan grimma eller träns i en hage med träd med lågt hängande grenar) men det jag nog har mest nytta av nu som vuxen är att jag inte är RÄDD för att trilla av.
Jag är inte rädd för att rida "hoppiga" hästar och jag är inte rädd för att rida in hästar. Dels ger det mig större möjligheter till spännade ridupplevelser (rädsla hämmar) och dels så blir jag inte spänd om hästen bråkar vilket i sin tur gör att hästen slappnar av och det dessutom är lättare att hålla sig kvar.

Så eftersom avfallningar är en del av ridningen - i alla fall om man vill ta ut svängarna lite grann - så har man nytta av att ha trillat av en del. Utan att slå sig allvarligt förstås, vilket jag har haft turen att slippa....

Giraff skrev:
d är väl mest ett lite skämtsamt uttryck... för ingen är ju så duktig att den aldrig ramlar av! Det syftar nog lite på att man after att ha ramlat av en massa gånger vet hur det är och blir säkrare av det lixom :idea:

Jag skulle bli extremt förvånad om jag ramlade av min häst numera. Jag har totalt ramlat av 7 ggr (några ggr från skritt och t.o.m. stillastående :smirk: ) i mitt liv, vilket räcker tycker jag. Jag behöver inte ramla av ytterligare 93 ggr för att känna mig duktig. Det var flera år sedan jag ramlade av sist och när vi nu har övergått till det akademiska, tror jag faktiskt inte att jag kommer ramla av igen.

Och jag tror att de finns dom som är så duktiga att dom aldrig ramlar av. Man kanske har gjort det ett par gånger - men för den duktige ryttaren är det allt som krävs för att lära sig av misstagen. Bara den klantige ramlar av ytterligare 95 gånger lixom. Eller?

Då borde jag vara en vääääldigt skicklig ryttare nu då!

Åkte av min första ponny var och varannan dag :angel:

Saknar det där som alla pratar om, att ha haft en "ponnytid".
Men hade jag haft en sån, hade jag också garanterat också stått på huvudet femtielva gånger :D
Nu har jag studsat runt på stora, hyfsat sansade individer, (inte alltid kanske), men oftast, sedan barnsben.
Kan tänka mig att det hade varit roligt att få rida barbacka, hoppa o annat skoj som ungar gör.
Barbacka-huvva...har jag inte tränat på det hittills, så börjar jag nog inte nu..men jag är avundsjuk på dom som är bra på det.
Barbackaridning är nog en potentiell avåkningsmöjlighet i sig själv.
Eller? Jämrans vilken bra balans man borde få!

Jag tror att de personer som har ramlat av många ggr har vågat mer i sin ridning (eller är j-ligt dåliga). T ex blir inte jag speciellt imponerad av att en person säger att h*n aldrig har ramlat av. Får en känsla då av att h*n fegrider alt inte har ridit så länge. I vissa situationer spelar det ju ingen roll om man heter Baryard i efternamn, av åker man ju ändå.

Jag uppfattar det uttrycket så här: Ramlar man av många ggr så vet man att det inte är farligt (förutsatt att man inte skadar sig), därav blir man en mer orädd ryttare, alltså man räds inte att ramla av istället för de som "fegrider" och är livrädda för att ramla av och därav inte rider hästen till dess fulla potential. (har sett detta hos många ryttare). Själv upplever jag avfallningar på detta sätt, jag blir mindre rädd för att ramla av eftersom jag inte slår mig när detta händer. Fick visserligen hjärnskakning en gång när jag åkte med huvudet före in i ridhusväggen, det gjorde dock inte ont. Jag tycker faktiskt att det är bra att ramla av då och då, för min egen skull, även om det inte händer så ofta. Detta är som sagt min egen uppfattning och teori, inget vetenskapligt bakom det hela. :smirk:

Bara skitsnack. Jag hade en envis shettis som barn och åkte av flera gånger om dan så då borde jag varit proffs innan jag var 7 år ju! ;)

Precis som många andra sagt... man lär sig av sina misstag.
jag har ramlat av en tre gånger kanske.
ridit barbacka i ett halvår nu, pg.a. att sadeln var för trång åt hästen. nu har jag äntligen fått tag på en ny sadel. men jag satt faktiskt kvar hela sommaren! helt otroligt.
och balansen har faktiskt blivit bättre. man blir som ett med hästen när balansen infinner sig :angel: som har varit nån helt annanstans förut.
kör efter mottot "om du är rädd för att ramla av, då ska du verkligen rida barbacka" :rofl:
jag tror inte att ramla av 100 gånger symboliserar något. även fast det nog kan vara bra att ha ramlat av någongång. först då känner man kraften av djuret man sitter på...

//Sanna

Lånar knapp.

Jag tror man blir en bättre ryttare av att rida många olika hästar, risken att man åker av en okänd häst är väl betydligt större än om man har en häst som man ridit i tio år. Tror även man lär sig en del på att utbilda unghästar vilket även det säkert leder till fler avramlingar.

Att börja rida tidigt kan säkert bidra både till att bli en bättre ryttare och att ramla av oftare än om man börjar som vuxen.

Har bara ridit stor häst och har enbart ett tiotal avramlingar på ungefär hälften så många hästar, det är väl ganska många med tanke på hur lite/sällan jag rider ;)

Jag har en känsla av att när man har ramlat av 100 ggr så har man ridit i såpass många år att man borde ha lärt sig en del... För det blir ju mer sällan allt eftersom åren har gått, eller hur?

Kan bero på dålig balans, val av hästar eller att du är en ovanligt tuff ryttare :D
Numera sitter jag stadigt på mina brada kallblod både med och utan sadel ;)

Har då hela mit liv älskad att göra om tvåfotade djur till fyrfotade djur :D . Så med andra ord tuggat grus har jag gjort många gånger :angel: . Pröva att rida in några travare eller ston med psyke som järn, så lär man sig dels att landa rätt, :banana: å när man har lärt sig det så har man ungeför samtidigt lärt sig att sitta kvar vilka rodeo försöker dom än prövar. :p
Så jag tycker att det finns lite sanning i det utrycket. Första avramlingen vara när snällatste ridskole hästen skaka hela kroppen föra att jaga bort flugor när vi stod uppställda på medellinjen och senaste var när jag red in ett sto i sommras och vi skulle galloper i paddocken själva för första gången, efter 3 varv i 150 så la hon på 25 bockar på rad och avsluta med en ett skutt som hon även bytt färdriktning i vilket inte jag gjorde så hon for bakåt å jag framåt. :D
Under min första år som ryttare skulle jag ha ramlat av el kastat mig :o av redan i gallopen. Men nu sitter jag oftas kvar när dom kör rodeo.
Så för min del så har alla avramlingar gjort mig till en bättre ryttare. :D

Heimir skrev:
Och jag tror att de finns dom som är så duktiga att dom aldrig ramlar av. Man kanske har gjort det ett par gånger - men för den duktige ryttaren är det allt som krävs för att lära sig av misstagen. Bara den klantige ramlar av ytterligare 95 gånger lixom. Eller?

Vaddå, så det finns de som är superduktiga första gångerna de sätter sig på hästryggen? Ridning är som alla andra sporter något som tar väldigt lång tid att lära sig, jag kan inte tänka mig att efter att man har trillat av hästen fem gånger kan man alla sätt det finns att trilla av på, så nu jävlar sitter man som limmad... :cool:

Själv tycker jag att det uttrucket att man ska ha trillat av 100 ggr för att bli en duktig ryttre stämmer till viss del. Börjar man rida när man är liten, trillar man väldigt lätt av, detta mkt pga busiga ponnyer, dålig balans och noll självbevarelsedrift... :D
Håller man då också på med hoppning, fälttävlan, är ute och busar i skogen, är det inte så konstigt att man flyger ibland, men dessa ryttare blir ju oftast de som är de duktigaste sen, när de har lärt sig.

Börjar man däremot rida när man är vuxen, då är man oftare mer försiktig av sig, man tar inte lika mycket risker utan är rädd för att trilla av. Visst, då klanske man bara trillar av fem gånger, men jag tror inte denna ryttare är duktigare än den förgående för det...

*lånar knapp*

Jag tror att antalet avtrillningar beror på i vilken ålder man börjar rida, hur många olika hästar man rider, vilken sorts hästar man rider (temperament, ålder osv) och vilken gren man ägnar sig åt.

Jag har ramlat av oändligt många gånger.

Delvis på min nordis som jag under första året hade en del problem med, hon bocka och hade sig och jag hade inte lärt mig hur hon funkar än. Nu ramlar jag inte av när hon bockar, om hon inte gör något rejält - upp, åt sidan ooo ivääg!! :)

Jag har utbildat unghästar på onämnd westernstad i småland under många många år. Det har gett mig en del dunkar i marken det också.

Har även vart med i anordnade småtävlingar i rodeo, och ja.. Det säger väl sig självt?

Jag har inte ramlat av för att jag är jävligt dålig, utan för att jag inte kännt hästarna tex. Eller att något drastiskt hänt.

Det har gjort mig till en ganska orädd ryttare, men som ändå har respekt. Framförallt för min nya pålle, som jag inte ramlat av.. än :angel:

Däremot vet jag ingen med så mycket "lim" i röva som jag har, särskilt på nordisen. Man vänjer sig vid hennes rörelse mönster, dock blir jag ibland överaskad. Som förra hopplektionen, då jag flög två gånger.. :o

Jag tror, precis som någon skrev tidigare, att det där talesättet "kommit till" ´som stöd och uppmuntran för någon som ramlat av, för att peppa dem att fortsätta och komma upp på hästryggen och där faktiskt göra nåt och inte bara sitta och trava runt lite försiktigt. Att liksom inte ändra sin ridning till det "fegare" utan fortsätta rida framåt och utvecklas, istället för att ta en steg tilllbaka.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 879
Senast: Lala
·
Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar