bra ridövningar i djupsnö?

Sv: bra ridövningar i djupsnö?

Det är ju sjukt jobbigt och påfrestande för hästen att gå i djupsnö, det måste man ju komma ihåg (som Centaur säger). Hästen måste få pauser på barmark - annars blir det som ett helt pass av konstant gymnastikhoppning liksom. Få hästar är alltså starka nog för att vara någon längre stund i djup snö.. så jag skulle se det som en stärkande övning att bara rida tio meter genom det innan man tar sig ut på bar mark igen, ungefär samma längd som en gymnastik-serie. Hur roligt det än är när de delfinar sig fram.. :D

Brukar ta med donnan som handhäst när jag åker skidor, jag glider uppepå snön och hon får pulsa! :devil: Jätteskönt som omväxling till ridningen och hon får arbeta utan belastning från mig. Brukar väl bli rundor på c:a 20 minuter, (hon visar tydligt när hon blir trött).
Annars är "ta fatt" också roligt i hagen, givetvis med skidor då också, annars blir det grymt jobbigt, men vill man ha motion så varför inte. Mycket uppskattat av våra hästar som älskar att få susa fram så snön ryker som om det kom en tornado. :p

Brukar ta med donnan som handhäst när jag åker skidor, jag glider uppepå snön och hon får pulsa! :devil: Jätteskönt som omväxling till ridningen och hon får arbeta utan belastning från mig. Brukar väl bli rundor på c:a 20 minuter, (hon visar tydligt när hon blir trött).
Annars är "ta fatt" också roligt i hagen, givetvis med skidor då också, annars blir det grymt jobbigt, men vill man ha motion så varför inte. Mycket uppskattat av våra hästar som älskar att få susa fram så snön ryker som om det kom en tornado. :p

:love: några bilder??

Hur mycket räknar ni som djupsnö?
I paddocken för några veckor sedan var det 3.5 dm. Då galloperade jag och travade runt på serpentiner i 20 min utan att han ens blev varm.
Mer snö har det inte varit men jag länktar!:rofl:

Inte bara för att det är kul att rida utan också när man ser hästen stutsa runt och rulla sig i hagen som en fölunge :love:

Djupsnö tänker jag typ minst 70 cm.

för mej är djupsnö runt 40-60 :smirk: om det är djupare räknar jag det som djup djup snö :D tänk på att min häst har korta ben :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hitta känslan, timingen och lydigheten i övergångarna mellan galopp och trav. I C-tränare Helena Rejes ridövning händer mycket, men det...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Även toppryttarna rider de allra enklaste övningar. Här berättar Erica Swartz Ryan att travbommar är en återkommande ridövning för...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 130
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024