Bra repgrimmor

E

Egonson

Vart kan man hitta såna?
Har bara hittat i något plastigt, hårt material.
Jag vill ha en mjukare, mera följsam.

sörgården umeå, dom skickar mot förhands betalning. riktigt bra å fina grimmor

http://www.geocities.com/jorepgrimmaoj/ har jag beställt både repgrimma och grimskaft ifrån. Det är jätte fint och prisvärt! :) Har inte använt den så mycket på sista tiden, men den ser fortfarande ut som ny fastän att jag haft den över ett år.

Men tyvärr verkar sidan vara ur funktion. Står en länk till nya sidan på den nudvarande sidan, men den nya sidan verkar inte fungera alls?

jaana hanuuka tillverkar repgrimmot och grimskaft efter beställning. Humana priser oxå. sök på namnet.

Annars är ju själva iden med repgrimmor just att de ska vara hårdare och rejälare än en vanlig grimma... den är ju inte till för att ha i hagen eller i transporten utan just för att jobba i.

Jasså! En repgrimma kan användas som vilken annan grimma som helst ! Man kan givetvis använda dom som träningsredskap också!

jag skulle inte ha mina hästar i tex hagen med repgrimma, eller bara med den i transporten, eller typ sätta fast i stallgången..

Jasså! En repgrimma kan användas som vilken annan grimma som helst ! Man kan givetvis använda dom som träningsredskap också!
Nja, en repgrimma är ju framför allt ett träningredskap, och används inom NH just därför att den ger tydligare signaler till hästen, och hästen känner eftergifter mycket bättre. Använda den som en vanlig grimma skulle jag ALDRIG göra eftersom den är "skarpare" mot hästen. :mad: Rätta mig om jag har fel!

Vad jag har lärt mig så ska en repgrimma bara användas till träning, eftersom den är så mycket skarpare än en vanlig grimma och inte går sönder (särskilt lätt).

Repgrimman från Börjes är bra och väldigt billig. Ett lämpligt rep är enkelt att göra själv. Köp hamparep och splitsa fast en pistolhake. Då får du exakt den längd du vill ha också.
(Jag använder bara repgrimman när hästen arbetas eftersom den är gjort i nylon som bränner om hästen skulle fastna med den.)

Jag har fått lära mig att de ska vara mjuka och följsamma för att kunna förmedla signalerna från repet (som ju är tungt) tydligare.
Jag ska ha grimman till NH träning.

Flera repgrimmor från vanliga butiker (tex Börjes) är felknutna dvs knutarna sitter fel.
Skulle bara rek. att köpa repgrimma från proffsen - se till att få med ett riktigt grimskaft med tyngd också.

www.Atur.se

Ja, det är dags att rätta dej! En repgrimma kan användas precis som en "vanlig" grimma, den har inga magiska egenskaper som gör att den inte går att använda som grimma.
Sedan är det så att den med fördel kan användas vid utbildning av häst därför att den signalerar tydligare än en vanlig grimma , men det ena utesluter inte det andra. Det förekommer så många myter om dessa grimmor, t ex knutar som påverkar hästen mm men det är som sagt bara myter! En repgrimma är en grimma som är knuten av en lina, no more - no less! Själv äger jag inga andra grimmor än repgrimmor (hemknutna)och de fungerar utmärkt både i hagen (om man nu ska ha grimma i hagen), i transporten, ute på fjället och i skogen eller i utbildningen. Myter !

Jag har då alltid blivit intalad att man ALDRIG får t.ex. binda upp hästen i en repgrimma. Hästen går sönder före repgrimman... Så jag håller inte med om ditt påstående, en repgrimma bör inte användas som vilken annan grimma som helst... (Även om de är väldigt bra- jag använder alltid min när hästen inte skall bindas upp eller lämnas ensam.)

Min repgrimma har jag köpt från Börjes och för att vara säker på att den satt som den skulle tog jag hem en westerntjej (som tränar regelbundet för westerninstruktör och köper alla sina westernprylar genom honom.) Hon tyckte grimman satt lika bra som hennes egna, betydligt dyrare repgrimmor. Jag kan lugnt rekommendera den grimman.
Ett rep på 4,5 m av hamparep har bra tyngd och funkar alldeles utmärkt. (repen är annars ganska dyra att köpa.)

Ja, det är dags att rätta dej! En repgrimma kan användas precis som en "vanlig" grimma, den har inga magiska egenskaper som gör att den inte går att använda som grimma.
Sedan är det så att den med fördel kan användas vid utbildning av häst därför att den signalerar tydligare än en vanlig grimma , men det ena utesluter inte det andra. Det förekommer så många myter om dessa grimmor, t ex knutar som påverkar hästen mm men det är som sagt bara myter! En repgrimma är en grimma som är knuten av en lina, no more - no less! Själv äger jag inga andra grimmor än repgrimmor (hemknutna)och de fungerar utmärkt både i hagen (om man nu ska ha grimma i hagen), i transporten, ute på fjället och i skogen eller i utbildningen. Myter !

Ja, du verkar ju vara proffs på det där me repgrimmor... Jag går bara efter vad jag har hört av folk som tränar NH, och efter att ha tittat på en del repgrimmor kan jag lätt säga att det är något jag ALDRIG skulle använda till min pålle att binda upp i eller ha i hagen! Hellre en trasig grimma än en trasig häst! :mad:
Fast nu var det ju egentligen inte det här trådskrivaren ville veta och diskutera, utan var man kan få tag på en mjuk repgrimma (om jag inte missminner mig...), och eftersom du är proffs på repgrimmor kan du ju tipsa henne, eller helt enkelt skicka henne en som du har knutit! :smirk:

Lugn nu, det är skillnad på kvalitén.
Vissa är bra andra inte. Istället för att chansa att man får hem en rättknuten så tycker jag man istället kan beställa en grimma från proffsen som knyter grimman rätt + till rätt strl till din häst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
875
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025