Bra proteinfodermedel till gammal häst

Sv: Bra proteinfodermedel till gammal häst

Jag haft flera hästar som inte tålt lucern. Det har visat sig i ödem lite varstans på kroppen, sårkrustor(har även haft foderrelataerade regnskållor pga oblans i magen), mjällighet, gallor, stelheter m.m. Inte allt på samma gång eller samma häst utan en del på olika hästar. Minst två symtom/häst.

Jag har dock aldrig relaterat det till att det är proteinet som ger dessa effekter utan nåt annat i lucernet.

Samtliga hästar har kunnat äta andra proteinsorter i högre dos än de fick av lucernet utan att få några symtom.
Så därför tror jag inte att det har med proteinet att göra utan nåt annat i lucernet gör att vissa hästar reagerar negativt.

Jag har gett soja, kli, fiskmjöl, linfrökaka och foderjäst istället som proteintillskott och ingen har reagerat negativt på ovanstående sorter som alla är snälla mot magen.

Senast ändrad:

Jag haft flera hästar som inte tålt lucern. Det har visat sig i ödem lite varstans på kroppen, sårkrustor(har även haft foderrelataerade regnskållor pga oblans i magen), mjällighet, gallor, stelheter m.m. Inte allt på samma gång eller samma häst utan en del på olika hästar. Minst två symtom/häst
.
Precis som min pålle har reagerat. Jag misstänkte lucernproteinet eftersom gamla hästar tydligen kan bli känsliga mot lättåtkomligt protein om/när deras leverfunktion blir sämre. Naturligtvis kan det ju vara något annat i lucernet som utlöser reaktionen. Jag tackar för informationen och du ska veta att det känns bra att veta att andra hästar har reagerat på liknande sätt på lucern. Så fort krustorna försvunnit ska jag sakta introducera annat proteinfodermedel för att få upp kvoten.

Hos hund o katt förbättras utslag som uppkommit av allergi med omega-3 och omega-6 fettsyrorna.
Dessa fettsyror i linfröolja.

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 146
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka