Bra proteinfodermedel till gammal häst

a1agnlju

Trådstartare
Jag trodde att min gammelponny hade fått regnskållor under magen (utslag, svullen och öm) men igår slog det mig att problemen började i samband med att jag börjat ge lucern för att öka proteinet i foderstaten. Detsmma hände förra gången jag tillsatte lucern för två år sedan, men jag har inte kopplat ihop problemen förrän nu. Därför funderar jag nu på något annat proteinfodermedel som jag kan introducera när utslagen har försvunnit. Det finns sojaolja i hästens färdigfoder (och det har han inte reagerat på men det kanske inte är så stora mängder i fodret?) Någon som har en idé? Soja eller vetekli?

Sv: Bra proteinfodermedel till gammal häst

Vi ger vetekli, det passar bra i vår foderstat. Vetekli har lika mycket protein och energi som i lucern, men mindre Ca.

Jag har för mig att jag läst att det finns en del hästar som är överkänsliga mot lucern (som ju är en ärtväxt) och då kanske det är likadant med soja (som väl är en böna och som många människor inte tål)?

Ja visst kan hästar vara överkänsliga mot lucern, min ena blir dålig i magen:crazy:

mina gammelgubbe fick också problem när jag gav honom lucern... men det var nacken som blev helt grotesk....någon viskade "fångnacke" och jag slutade genast med lucernet...

vet inte om det finns något annat preparat, men som sagt, soja och lucern borde väl vara ganska snarlika varandra..

Jag tror inte Lucern orsakar regnskållor:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Streptostrikos/
Lucern är ett "snällt" protein i jmf med soja.
Jag ger bryggerijäst o lucern för att få upp proteinvärdet, då mitt hö var ganska lågt i smpr i år.
Nej, det är ju inte regnskållor heller, det bara verkade som det förra gången han blev sjuk. Jag är 99% säker på att det är lucernet som är orsaken till utslagen. Något annat i fodret har jag inte ändrat och veterinären kunde bara konstatera att det var en diffus svullnad (som senare blivir till utslag). Som någon sade här så kan det ju handla om ärtväxter och problem med den typen av gröda. Vetekli är ju ett alternativ, hur mycket kan man ge av det? För att passa foderstaten blir det ganska stora mängder för att få en bra smrp/mj- kvot. Jäst är kanske en annan idé. Någon med erfarenhet av det?

Vetekli tycker jag är bra, men det kan endast ges i mindre mängder ( ca 100 g/100 kg kroppsmassa). Innehåller en hel de b-viatmin också på köpet, tillsätt alltid foderkalk pga högt fosforinnehåll. Sedan finns det ju krafft protein med potatisprotein i, men det kan betraktas som ett koncentrat och ska utfodras med försiktighet, och jag tycker man ska ha en analys på grovfodret då så man inte överutfodrar. Krafft rehab (kvot 11) brukar funka fint på seniorhästar. Är dock osäker på vart proteinet kommer ifrån i rehaben, någon som vet?

Hittade en länk om gamla hästar på Kraffts hemsida som befäster mina teorier om proteinöverkänslighet.

http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=20&contentItem=65

Jag tar dock gärna emot fler idéer om protein:)

Hur får du ihop det som står där med proteinöverkänslighet?
Jag tycker att det bara står att det är viktigt att de får protein från en bra proteinkälla inte att de skulle vara överkänsliga för det.

Ja, vår expert här på forumet, HelenaHandberg, säger alltid att det finns inget som heter "proteinöverkänslighet" eller "proteinallergi" - då skulle ju hästen/djuret vara överkänslig mot hela sig själv (vi består ju till stor del av proteiner).
Om jag förstått det rätt så handlar det om något annat som stör magfloran och därmed ger eventuella symtom på t ex huden. Och visst KAN det vara även protein OM det ges i en så stor mängd på en gång att hästen inte kan smälta det och det leder till störning i tarmfloran (exempelvis om man ger för stor mängd sojamjöl på en o samma gång, det är väldigt proteintätt!) ...
Men i just lusern finns inte sånna mängder protein. Det är ju "bara" som på bete och hur många hästar är överkänsliga mot DET? (gräset)
Nej det är något annat i så fall i lusernet som vissa hästar inte tål.

melassen då eller?
för de var ju melass i både hacket och pelletsen såg jag:(

Ja, vår expert här på forumet, HelenaHandberg, säger alltid att det finns inget som heter "proteinöverkänslighet" eller "proteinallergi" - då skulle ju hästen/djuret vara överkänslig mot hela sig själv (vi består ju till stor del av proteiner).
Om jag förstått det rätt så handlar det om något annat som stör magfloran och därmed ger eventuella symtom på t ex huden. Och visst KAN det vara även protein OM det ges i en så stor mängd på en gång att hästen inte kan smälta det och det leder till störning i tarmfloran (exempelvis om man ger för stor mängd sojamjöl på en o samma gång, det är väldigt proteintätt!) ...
Men i just lusern finns inte sånna mängder protein. Det är ju "bara" som på bete och hur många hästar är överkänsliga mot DET? (gräset)
Nej det är något annat i så fall i lusernet som vissa hästar inte tål.
Jo, jag förstår hur du tänker, men det står också att gamla hästar (min är 29) kan bli överkänsliga mot protein på grund av nedsatt leverfunktion. Proteinet som då egentligen skulle bli näringsämne i musklerna tas inte upp utan utsöndras istället. Och eftersom levern inte fungerar lika bra längre blir hästen "överkänslig" och det skulle då medföra allergisymptom. Jag har använt lucernhack (annat märke) för två år sedan och då blev han dålig och utan att tänka efter tillsatte jag det även i år och samma reaktion kom igen.

Jag missade på ngt sätt slutet av din länk när jag läste den tidigare. Men jag är lite skeptisk mot kraffts information. Jag får ändå inte ihop det som står där.
Det står ju även att vissa äldre hästar inte tål kalcium i större mängder. I så fall borde det inte vara bra att ge dem lusern.

Jag missade på ngt sätt slutet av din länk när jag läste den tidigare. Men jag är lite skeptisk mot kraffts information. Jag får ändå inte ihop det som står där.
Det står ju även att vissa äldre hästar inte tål kalcium i större mängder. I så fall borde det inte vara bra att ge dem lusern.
mmm, enligt min bok om äldre hästar (the older horse) som för övrigt är en bok som jag rekommenderar står det att man bör vara lite försiktig med övrdosering av kalk för att undvika artritis. Men krafft relaterar överdoseringen till njurfunktion? Kan ju ha något med varandra att göra. Ca/P-kvoten måste ju i alla fall uppnås, men man kanske inte ska hålla den för hög. Det är min teori i alla fall. Jag är också skeptisk till kraffts information, men när det gäller de här sakerna är de faktiskt inte fel ute. Fysiologin stämmer faktiskt om man tänker efter:D

Ja, och så ett litet tillägg till Millys inlägg. Det är sant att proteinöverkänslighet är ovanligt (till och med mycket ovanligt) men att hästen i så fall skulle vara allerisk mot sig själv är inte riktigt, då protein som bekant kommer i många olika former och animaliskt protein skiljer sig från vegetariskt protein.

mmm, enligt min bok om äldre hästar (the older horse) som för övrigt är en bok som jag rekommenderar står det att man bör vara lite försiktig med övrdosering av kalk för att undvika artritis. Men krafft relaterar överdoseringen till njurfunktion? Kan ju ha något med varandra att göra. Ca/P-kvoten måste ju i alla fall uppnås, men man kanske inte ska hålla den för hög. Det är min teori i alla fall. Jag är också skeptisk till kraffts information, men när det gäller de här sakerna är de faktiskt inte fel ute. Fysiologin stämmer faktiskt om man tänker efter:D

Ja, och så ett litet tillägg till Millys inlägg. Det är sant att proteinöverkänslighet är ovanligt (till och med mycket ovanligt) men att hästen i så fall skulle vara allerisk mot sig själv är inte riktigt, då protein som bekant kommer i många olika former och animaliskt protein skiljer sig från vegetariskt protein.

Detta med proteiner till äldre hästar har jag inte satt mig in i. Jag ger ganska mkt lusern och betfor till min gamling som har lätt för att få hosta. Han mår mkt bättre nu sedan jag började med det.

Jag har också läst HHs inlägg om proteinallergi. Det gällde bla de knutor som kallas proteinutslag och handlade om allergi mot proteiner i allmänhet. Min häst har sådana. Jag förstod det som att hon menade att en häst inte kan vara allmänt allergisk mot proteiner i sig dvs aminosyrorna (om jag nu ska försöka förklara vad ngn annan menar). I så fall blir den ju allergisk mot sig själv. Jag antar att du menar att den skulle kunna vara allergisk mot ett speciellt protein då vegetariskt? En del proteiner är gemensamma andra inte. Men jag antar att det är möjligt, kanske?

Senast ändrad:

Detta med proteiner till äldre hästar har jag inte satt mig in i. Jag ger ganska mkt lusern och betfor till min gamling som har lätt för att få hosta. Han mår mkt bättre nu sedan jag började med det.

Jag har också läst HHs inlägg om proteinallergi. Det gällde bla de knutor som kallas proteinutslag och handlade om allergi mot proteiner i allmänhet. Min häst har sådana. Jag förstod det som att hon menade att en häst inte kan vara allmänt allergisk mot proteiner i sig dvs aminosyrorna (om jag nu ska försöka förklara vad ngn annan menar). I så fall blir den ju allergisk mot sig själv. Jag antar att du menar att den skulle kunna vara allergisk mot ett speciellt protein då vegetariskt? En del proteiner är gemensamma andra inte. Men jag antar att det är möjligt, kanske?
Precis vad jag menar. Var glad för att din pålle fungerar bra på lucernet. Jag önskar att min också kunde göra det:( Lite småknölar eller så hade ju inte varit hela världen om de inte gjorde ont, men min bebis blir väldigt påverkad och svullnar rejält (hela undersidan av magen+skapet och nu också skorvig hud mellan frambenen:() Ena sidan av skapet hade dock svullnaden gått ner idag så förhoppningsvis tog jag bort lucernet "i tid" denna gång. Det är sannerligen en utmaning att få en bra foderstat till gamla hästar vill jag lova;)

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 146
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka