Bra preparat till hosthäst.

F

Fayrus

Tänkte höra med er. Om någon har något bra tips på något medel till en hostande shettis..Som har en tendens till astma. Alg börje?? Nää ja vet inte främmande för mig.

Men har kanske du en häst som får något för din hosta. Ge mig gärna tips..

Tack:o

Sv: Bra preparat till hosthäst.

vi kokar en tinktur till bronkit hästen här, receptet har vi kommit över här på buke. tom. veterinären är imponerad av effekten det givit.

40 gram anis
30 gram timjan
1 msk. lakritsrot

koka 1.2 liter vatten och anis i ca 10 min, tag av kastrullen och lägg i timjan och lakritsrot.

låt dra minst 12 timmar, pressa ur frön och blad och avlägsna.

detta ska sedan kombineras med vitlök och äppelcidervinäger.

stor häst. 1 1/2 dl avkok, 1 dl äppelcidervinäger och 1 msk vitlökspulver/dag

OBS: GE EJ TIMJAN TILL DRÄCKTIGA STON.

Kl

Fungerar vitlök bra på hosthästar? Har en hosthäst som inte hostar lika mycket längre, men det händer ibland. Har någon erfarenhet av vitlök på just hosthästar?

Mitt sto hade kraftig kronisk hosta och var så dålig att vi var nära att få ta bort henne. Bytte ut höet mot hösilage och spånet mot torv. Efter bara någon vecka var hostan helt borta och hon har nu inte gjort så mycket som en harkling sedan dess...

Ring veterinär! Det är så krasst att du får använda veterinärmedicin och ändra din hästs livssituation istället för att koka kryddor.

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa är att som ngn annan skriver ändra på det som ger hosta. Ensilage i stället för hö, alternativt blötlägga höet, mkt utevistelse, bra ventilation, spån i stället för halm, mat ute så mkt som möjligt osv osv. Det finns bra mediciner mot detta som vet skriver ut.
En av våra hästar hostade för några år sedan. Det har i stort sett försvunnit nu. Jag kokade vissa perioder anis och timjan och gav honom. Det hjälpte honom en hel del.

Vitlök har jag slutat att ge till mina hästar. Det är inte bra i för stora mängder, finns maasor av trådar om det.

Oj är det så? Hur kan det komma sig, vet du varför? Finns ju så många som ger vitlök till sina hästar av olika skäl. Hade ingen aning om att det kan orsaka anemi :crazy:

Det första du bör göra är att kontakta veterinär. Det kan vara betydligt mera allvarligt än man tror.

Mitt sto fick hosta våren 2005, och vi åkte till djursjukhuset. Där konstaterades det att hon hade en allvarlig luftvägsinflammation och det gula som fanns i luftrören var något så otäckt som var. Trots att hon alltså bara hostat sporadiskt och inte hade feber.
Hon fick en penicillinkur, kombinerat med Fabrol (slemlösande). Samtidigt flyttade jag henne till ett ställe där hon kunde gå ute dygnet runt.
Vid återbesöket tre veckor senare var hon fortfarande inte bra, varför veterinären funderade på att skriva ut cortison. Alternativet var Ismovit, ett naturpreparat som kostade skjortan. Jag valde att offra skjortan för en åttaveckorskur.
Nästa återbesök nästan tre månader sedan: fortfarande lite slem i luftvägarna. Ny Ismovitkur.
Stoet gick ute från mitten av maj till mitten av november. Då flyttade vi till egen gård, och hon fick utebox och stora arealer att röra sig på ute. Detta kombinerat med att hon fick hösilage att äta och stod på torv, gjorde att hon varit symptomfri sedan dess.
Dock kommer jag alltid att betrakta henne (och våra andra tre) som hosthäst, och jag är extremt noga med mycket utevistelse, bra stallmiljö och förstklassigt foder.

Tack för era tips/förslag..

Hästen står på spån. Äter hösilage. Får det både inne och ute. Samt att jag även blöter detta lite mera med vatten. Han är ute hela dagarna.

Och får all mat blöt.

Deförra ägarna sa att han brukade hosta mera på höst /vinter halvåret. Då det var en aning fuktigt ute..

Ja ja får väl ta och åka i väg med lille man. Shettis på 18 år.

Någon som provat Alg börjes produkter..:rofl:

Tror det heter Bisolvon, köps receptfritt på Apoteket. Rekommenderas av vår vetr och flera i stallet har fått positiv respons på det. Dock osäker på hur stor dos de gett.

Veterinär ska ju alltid kontaktas om ett djur lider, men är det enbart hosta så finns det ett kanon tillskott som är SÅ effektivt att hästen blir bra snabbt och bibehåller sig frisk och stärker även sitt immunförsvar, oftas är en häst med hosta lite nedsatt och känslig och då måste man ge rätt tillskott för att få en balans och stärka upp insidan :-)

Min bronkit häst dömdes ut, men efter att ha letat och letat ringde en vän upp och rek. mig att prova detta tillskott jag är så tacksam att jag började med detta, min häst mår jätte bra och har fått en sån otrolig energi.

Du kan även ge detta fodertillskott till andra hästar som har någon annan form av bekymmer, detta innehåller allt en häst behöver, kända ryttare, kuskar använder sig av detta tillskott för att de har högt presterade hästar, jag och många andra " vanliga ryttare" drar fördelarna av att hästarna blir så otroligt friska och pigga, unga som äldre.

Hästar som människor kan bli känsligare när kylan kommer farandes.
Då gäller det att förebygga med rätt tillskott :-)
Finns även nåt liknande för människor.

PM om du vill veta produkten.

En häst med kronisk bronkit måste stå under veterinär kontroll. Vid behov är det viktigt att farmaka sätts in, t ex kortison, luftrörsvidgande och/eller slemlösande. Utöver detta krävs miljöåtgärder. Spånet skulle jag byta ut såvida det inte är det som marknadsförs som dammfritt? Förutom det du redan nämnt är det viktigt att man inte mockar eller sopar när hästen är inne, att man inte borstar hästen inne (eller borstar boxgrannen när hosthästen står bredvid) och att fodret är av god hygienisk kvalitet. Bra ventilation är a och o, är stallet rått och fuktigt kan man lika gärna avliva hästen direkt. Lösdrift är överlägset.

Örter mm tror jag säkert kan vara ett komplement, men inte en ersättning för "riktig" medicin när hästen verkligen har problem. Preparat som är generellt inflammationshämmande kan lindra (prova t ex Bayers Duralactin).

Behandla hästen som en människa i det här avseendet. Inte skulle du ge ett barn med astma en skopa alger till kvällsmat när det finns Bricanyl?

Håller med övriga, ta till klinik, ta prover på slemmet och ge ngt fr veterinär. Stall miljön är a till O. Nästan ändå till ä....
Vår shettis har trånga luftvägar och andas oftare. Han fick acetylcystein - torv och hösilage - stalldörrar öppna. Borsta den och övriga utomhus. Nu på hösten ser man riktigt vad dammigt det blir i stallet av leriga hästar så vi har köpt en grovisdammsugare och dammsuger hela stallet, väggar, tak mm en gång i veckan. Bra faktiskt ...:):)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka