Sv: bra övningar för bärighet
Att det känns bra både för dig och hästen, att ni utvecklas och känner att ni är på rätt väg.
Jag har två klara exempel, jag har ridit för 3 olika tränare.. Den som jag har nu helt underbar, hon är en av mina bästa vänner, tränare och även medryttare på min häst. Hon och jag tänker SÅ himla lika, hon är mjuk i all hantering av hästar, löser ingenting med våld, hon är lugn och harmonisk. Jag får aldrig nånsin dra i hästen, utan vi får lösa det på annat vis.
Den andra tränaren jag red för trivdes varken jag eller hästen med, det vart rätt hårdhänta tag, jag fick hålla rätt hårt i munnen på min häst osv. Vilket jag hatar! Så varken jag eller hästen trivdes, så vi red aldrig mer för den tränare.
Den tredje var ett mellanting, jag trivs att rida för henne, men hon har ändå inte riktigt samma syn på saker och ting som mig, men visst, det funkar helt ok och jag kan helt klart tänka mig att rida för henne fler ggr.
Skulle någon tränare te.x vilja sätta på min häst hjälptyglar, be mig såga med handen osv, då skulle jag sagt tack och hej. Mycket handlar om sunt förnuft också, bara för att det är en tränare har den inte alltid en bra syn på saker och ting.