bra övningar för bärighet

timme

Trådstartare
bra övningar för bärighet önskas:D?
hur gjorde ni med era ridtravare jag har ägnat snart ett år till att bygga muskler och kondition efter att ha stått till o från ett år han är riden hos tidigare ägare men inte så seriöst.

Sv: bra övningar för bärighet

Tränar mycket dressyr, klättrar, studshoppar m.m. :) Jag har ridit Bellie i en lång och låg form i ungefär 1 år för att lägga en grund för henne, nu har vi kommit så pass att hon ska börja bära ännu mer vikt på bakbenen och därav ridas i en lite högre form.

okej:)men jag kan liksom inte känna när han höjer ryggen ens:o
han går bara o hänger på bettet och är framtung:confused:

kan det vara ett alternativ till skarpare bett(har länge haft problem med vem jag ska lyssna på)rider nu på vanligt tvådelat och ibland fullcheek i skogen,
han är ju extremt stark och jag har så svårt att få honomm att inte skena iväg jag får dte funkar ju men känner att jag drar för mkt och dte vill jag verkligen inte:confused::cry:

mja jag ahr en tränare men har inte blivit av att rida för henne o sen söker jag någon med mer ridtravarvana:p

En tränare är ju det bästa.. nästan ett måste. Jag har absolut inte klarat detta på egen hand, jag har en tränare värd GULD, och en dag bara släppte allt för mig och hästen, och nu har vi kommit en bra bit på vägen.
Travare som inte är omskolad till ridhäst ska ridas som vilken unghäst som helst, så en bra tränare ska ju kunna ta er an er ändå, även utan ridtravarvana.

okej :)
han är ju riden halva sitt liv och har även hoppat lite nån gång och ridits mest i skogen och lite i paddocken.han är riden på pessoa och har haft ont utav det som jag märkt jag har kommit så långt att han går mycket lugnare mot när jag fick honom blir mkt halvhalter oså jag får ihop honom bitvis men han orkar inte gå där hela tiden då han fortfarande såklart behöver musklas.jag klättrar en gång i veckan och massa offroads.

jag ser verkligen fram emot att utbilda oss tillsammans och längtar efter allt kul vi kommer att ha:)och vill så gärna göra helt rätt från första början och då vet man ju inte vem man ska lyssna på för alla har ju olika åsikter blir lite förvirrande:confused::crazy:

Att det känns bra både för dig och hästen, att ni utvecklas och känner att ni är på rätt väg.

Jag har två klara exempel, jag har ridit för 3 olika tränare.. Den som jag har nu helt underbar, hon är en av mina bästa vänner, tränare och även medryttare på min häst. Hon och jag tänker SÅ himla lika, hon är mjuk i all hantering av hästar, löser ingenting med våld, hon är lugn och harmonisk. Jag får aldrig nånsin dra i hästen, utan vi får lösa det på annat vis.

Den andra tränaren jag red för trivdes varken jag eller hästen med, det vart rätt hårdhänta tag, jag fick hålla rätt hårt i munnen på min häst osv. Vilket jag hatar! Så varken jag eller hästen trivdes, så vi red aldrig mer för den tränare.

Den tredje var ett mellanting, jag trivs att rida för henne, men hon har ändå inte riktigt samma syn på saker och ting som mig, men visst, det funkar helt ok och jag kan helt klart tänka mig att rida för henne fler ggr.

Skulle någon tränare te.x vilja sätta på min häst hjälptyglar, be mig såga med handen osv, då skulle jag sagt tack och hej. Mycket handlar om sunt förnuft också, bara för att det är en tränare har den inte alltid en bra syn på saker och ting.

okej men jag försöker att inte ta mkt alls i munnen på han men t ex ute i skogen då så blir han pigg och tar tag i bettet och drar iväg:oförsöker att inte dra men är jättesvårt:(

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur