Bra övningar för att stärka sin hoppsits?

H

hastkrafter

När jag hoppar står jag rätt rak över hinderna. Självklart står jag inte bara rakt upp men jag lutar inte fram tillräckligt mycket.
Ibland kan det bli lite si och så med eftergiften då jag hoppar en bana också, något jag tränar och tränar på då det är jätteviktigt.
Har ni några tips hur jag kan träna på att luta mig framåt mer och även kanske något om eftergiften?
Man ska ju inte hänga över hästen men jag är väldigt rak i ryggen då jag hoppar!

Sv: Bra övningar för att stärka sin hoppsits?

Sitsträning över serier är ett bra hjälpmedel.Både med och utan tyglar.Det gör att du får träna din balans.

En serie som är väldigt bra både för ryttare och häst är att börja i trav med en trav bom, sen ett räcke; stuts; oxer; ett galopp språng; räcke; två galoppsprång; oxer; tre galopp språng; räcke; fyra galopp språng; oxer.

Höj hindren efterhand i serien och efter hästens förmåga.Övningen är ganska jobbig så man ska inte hålla på för länge.

Din tränare ska titta på dig både framifrån/bakifrån och från sidan.Filma gärna och analysera efteråt.

Kanske hoppar hästen snett i serien?
Beror det i så fall på en svagare sida hos hästen eller på att du belastar snett i din sits?
Har du rätt längd på stiglädren?(Många som är för raka i sin sits har för långa läder)
Man kan analysera detta på flera plan och göra förbättringar.

Lycka till

Förutom ovanstående mycket bra tips från Zofus så är det också otroligt nyttigt att rida mycket i lättsits/2-punkts sits. Jag har varit med om ridpass
där vi har fått stå upp en hel lektion i alla gångarter. Man är bra mör efter ett sånt pass men det ger väldigt mycket.

Tack för tipsen!
Tack du under Zofus också.

För att jag ska få till min sits har jag fått tänka på att sträcka fram händerna. Bara sträcka fram händerna & ge eftergift ingenting annat. När man gör det kommer resten automatiskt :)

rida/hoppa utan stigbyglar, helt klart! mantag är att rekommendera om du inte vill dra hästen i munnen.

Var rädd om din raka rygg! ;)

Många ryttare kastar sig framåt alldeles för mycket i språnget och det ger ofta problem när hindrena blir större ; för mkt vikt på hästens framdel i elevationsfasen och en obalans i luften.
Eftergiften ska inta vara för stor, den ska vara vad hästen behöver.

Det viktigaste för en bra sits i luften är en bra anridning. Hästen ska bjuda fram emot hindret och vara i en så bra galopp att det du ska behöva göra mot hindret bara understödja galoppen med sitsen, sitta upp mot hindret och balansera och ta ett ordentligt mantag mitt på hästens hals. Sen kommer det av sig själv.
Det värsta du kan göra för din hästs hoppteknik är att bli hängande i munnen, håll kvar mantaget tills dess att du landaträta upp dig och balansera upp galoppen.
Börja riktigt lågt och arbeta diig upp allt efterssom det känns bra.
Hoppas du har en bra tränare som kan hjälpa dig och bolla funderingar mot.

Lycka till!

Oftast är det tvärt om som är problemet. Folk slänger sig fram som om dom tagit en oxer på 160. Främst på räcken så är det bättre att ha en mer rätt-upp-sits och bara lägga fram händerna till så pass mycket eftergift hästen behöver. Slänger du dig fram för mycket hinner inte hästen upp med sina framben och det resulterar i att du river, dessutom kommer du i obalans och är oftast för sen att få kontroll efter hindret. Speciellt när det gäller lite trixigare banor!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 333
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 945
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar