Bra övningar för att "sakta ner"

Youmeoh

Trådstartare
Hittade inget bättre ord för det. Nu är det alltså inte avsaktningar jag menade, utan hur man får en häst att sakta ner i skallen.

Min grabb har alltid så bråttom när vi ska göra övningar i skritt (trav och galopp går jättebra), allt ska gå så fort som möjligt! Han känns inte ett dugg stressad, utan det är mer så att benen inte hänger med i hans tempo :p

Brukar lägga in korta pass av "samling" (samling i Snoddas bemärkelse än så länge, skulle väl klassas som normal skritt hos andra hästar) och lägga in volter, serpentiner o.s.v av varierande storlek då och då i "lååångsam" skritt (samma där, långsam i Snoddas beärkelse)
Märker på honom att det helt plötsligt blir väldigt jobbigt för honom när jag ber om lite långsammare tempo och kräver det bara korta stunder åt gången. Tror helt enkelt att han är lite för svag för att korta upp sig och därför tycker att det är mycket bekvämare att älga på i full fart med lååånga steg :p

Nån som har liknande bekymmer? Hur brukar ni göra?

Sv: Bra övningar för att "sakta ner"

Min häst lugnar ner sig när jag gör övningar där han får tänka lite, många små fram- och bakdelsvändningar. Det räcker att han flyttar ett par steg och så ger jag eftergift. Jag har alltid bommar liggandes i paddocken som jag kan skritta över, vända runt osv. Så fort jag känner att han ökar tempot så lägger jag in nån vändning eller bara flyttar lite i sidled så att han blir tvungen att bromsa upp sig själv.

Sv: Bra övningar för att "sakta ner"

Rider ibland en häst som också har den här "älgskritten", och som blev väldigt stressad när han inte förstod vad man ville. För honom gäller det att få tänka tänka tänka tänka hela tiden, håller man huvudet igång på honom så saktar kroppen av tillslut. Han har blivit mycket bättre den senaste tiden och nu kan man skritta på halvlång tygel utan att han älgar iväg, fast man får påminna honom ibland och bromsa upp så han kommer på sig själv.

Men vi red mycket övningar, la en volt så fort han stressade iväg, mycket tankearbete! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Z
Distans Hoppas detta ligger någorlunda rätt nu :) Jag tävlar inte distans och har faktiskt inga planer på det heller, men gissar vilt på att ni...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023