Bra övningar för att "få bort" magen...

Twihard

Trådstartare
Har ni några tips på övningar jag kan göra för att få en mer slimmad mage? Har som en liten "kulmage"/jästmage som jag brukar säga. ;) Är inte tjock men den stör mig :( Jobbar i stall för jämnan så vardagsmotion har jag. Tänker mer typ sit-ups på kvällen och dylikt? :D

Och för att stärka magmusklerna :D
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Fett får man enbart bort genom att förbränna det, och du kan tyvärr inte välja vilket fett som ska försvinna.

Det finns däremot hur många övningar som helst för att stärka bålen, bäst är att du googla på t ex "magträninga" eller "bålträning" så får du både information och steg för steg bilder som visar hur övningarna ska utföras. Finns som sagt hur mycket som helst! Med eller utan redskap.
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Jag antar (utan något som helst belägg) att det är kombo mellan bränna fett och stärka bål som behövs. Precis som Lillkumpula säger så finns det ju massor med övningar vad gäller bålen, så det är väl bara till att googla och köra på övningar du trivs med och tycker är roliga. Jag hatar till exempel sit-ups så det gör jag aldrig men har hittat andra som jag trivs med istället.

När det kommer till bränna fett-delen så har jag för mig att det effektivaste är att träna kondition eller styrketräning av STORA muskelgrupper så som låren. Jag brukar köra på utfall och knäböj med passande extravikt. Du behöver ju faktiskt inte har "riktiga" vikter heller. Jag brukar köra på lillasyster a la 3 år :D
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Känner igen det, jag brukar köra med en 12 kg extra vikt (på 1,5 år då:p)
Tyvärr gör det vissa övningar svårare.
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

http://www.youtube.com/watch?v=AGVAR1m8gf8

:D

TS: det går inte att punktförbränna. Du kan träna upp din core (och det är bra - de flesta behöver göra det) men det betyder inte att magen automatiskt blir platt. Att få en platt mage innebär ofta ganska mycket jobb, men en kombination av konditionsträning och styrka är en bra början. + Maten, maten har en STOR betydelse. (Och nej, inte = äta så lite som möjligt, utan = äta bra mat)
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Haha! Jag avled lite när jag såg videon:rofl:

kl

Jag har platt mage av naturen. Den stannar liksom alltid nästan helt platt oavsett vad jag äter. Men när jag joggade + red barbacka i 4 veckor varenda dag fick jag ett riktigt 6-pack! :o Nu när jag inte rider försvann den dock, tack och lov!
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Det är många som har en liten kula vid naveln ungefär. Det är sånt som inte försvinner utan hur smal man än blir (inte svältsmal då) så försvinner den inte helt. Jag har alltid haft den och jag har lärt mig att vara stolt över det. Sägs att det är en förberedelse inför graviditet, att magen inte kommer töjas alltför mycket, därmed inga fula bristningar!

Sen är bukfettet det sista som försvinner vid träning. Så det tar tid! Ut och jogga långa distanser, ta paus på en gräsplätt och kör lite styrka. Situps, plankan, crunches rygglyft. Sen spring lite till.
Jag började springa men tycker det är något utav det tråkigaste som finns. Så jag valde att istället äta lite mindre mängder gottis, röra på mig mer i allmänhet. Cyklar varje dag till stallet ex. Dock så är det bara 2.5 km men ändå 5 km om dagen. När jag jobbar blir det 2 extra km. Sen plus ridning på en timme.

Hemma brukar jag använda mig av min lillebror på 27kg som extravikt på ryggen vid plankan/armhävningar. Sen varje dag 100situps och 100 crunches och rygglyft tills jag inte orkar mer. Benen har fått vila då jag haft problem med höften. Och jag håller mig i form, men lilla kulmagen är där trots rutor :)
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Det med kulmage och bristningar är med största sannolikhet bullshit, bristningar har att göra med anlag, hur mycket du går upp och hur lång tid det tar för dig med de kilona. Kommer de fort (jag gick upp 5 kg på 2 veckor) så har du bristningar sen då huden inte hänger med.

Puttmagen har snarare att göra med de nedre magmusklerna.
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Sant eller inte, bra motivation till att tycka om sin kropp iallafall :)
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Eftersom den lilla kulan inte går bort så är det väldigt bra.
Jag har alltid idrottat, spelat handboll, innebandy, åkt konståkning, fotboll. Alltid rört på mig och varit i form. Jag är inte tjock, men jag har en liten kula på magen som är där, och har alltid varit där, kommer alltid att vara där.

En lite udda motivation kanske. Men den har hjälpt mig, jag har även hjälp många utav mina vänner med det.
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Se vad som händer om du tränar de djupa magmusklerna, de kommer inte med även om man är i fin form annars.
Jag tror självklart inte att du är tjock, du är i 1000 gånger bättre form än mig lovar jag ;)

Men puttmage och bristningar är inte relaterat, skulle snarare bero på livmoderstorlek eller att vätska. Skulle tro att den ändrar sig var i menscykeln du är?
Jag känner en som vid mens ser gravid ut, eftersom magen svullnar så.


Men om jag svävar iväg kan man kanske dra paralleller till tråden om magfett på senior, som pratar om att efter klimakteriet får man lättare det pga östrogenbrist?
 
Senast ändrad:
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Putmagen försvinner vid svält eller 1 mil springtur om dagen :p
Lixom om jag gör som alla killar som tror att dom är något gör, alltså drar undan neråt så har jag även rutor där längst ner.

Nej jag vet inte varifrån utrycket kommer! Jag har bara hört det och använt det själv :) så alltså inte jag som kommit på det från första början.
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Tyvärr kan jag inte springa eller hårt konditionsträna då jag har problem med andningen och inte kan andas via näsan så som man ska och kan inte andas med magmuskulaturen än (svårt att förklara men drar upp axlarna och andas högt i bröstet. Jobbar på det med min läkare).

Grundkondis har jag eftersom jag jobbar i stall typ alla dagar i månaden utom två, med en hel del mockning och långa dagar. :)

Ska goggla lite tips och trix, tack för allas hjälp. Jag insåg att jag har världens fulaste mage när jag fick syn på mina fyra närmsta tjejvänners magar som var perfekta varav 2 av dem knappt rör sig samt äter lite dåligt. :/ Men jag gillar iof ingenting på mig själv. :)

Har för mig att jag på ponnyakuten såg en övning som ett barn fick göra med en kvast, det verkade bra för något. ;) :D Minns ej dock för vad eller hur man gör.
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Sen har det såklart med tillfälle att göra, när jag får min mens är jag svullen och av viss kost får jag "långt gången, gravidmage" men det finns alltid där. :( Min fula mage :(
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Jag lovar, det finns många med mycket fulare magar och din är säkert jättefin. Men det är svårt att se det själv.

Sök på blogilates på youtube, finns en där som har många övningar som du förhoppningsvis kan klara av med din andning. Det är mycket core träning som vilket är bra för ridningen.

Men sen tror jag inte att magen är problemet, utan din inställning till din kropp. Men den är oftare svårare att ändra...
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

Jag har också en sån putmage precis under naveln, det blir definitivt bättre när jag sträcker på mig, aktiverar ryggmusklerna och får bättre hållning. Fettkudden som ligger där försvinner såklart inte men den står inte ut på samma sätt och blir inte alls så iögonfallande.

Så det är nog både rätt och fel att det försvinner med träning, fettet samlas gärna där (det har funnits där även när jag varit riktigt smal fast i mindre mängd såklart) och när jag faller ihop lite i min hållning så blir det väldigt synligt. Så man kan få det att försvinna för ögat, men det finns där fortfarande om man klämmer :P
Nu är jag inte så vältränad längre, men när jag hade magrutor så var de nedre täckta av fettkudden, så det är ju inte bara en träningsfråga. Precis som att jag har lite extra fett på låren, självklart kan jag tona benen med träning eller minska med viktnedgång. Men faktum kvarstår att fettet trivs bättre på vissa ställen. Bara att gilla läget :)
 
Sv: Bra övningar för att "få bort" magen...

kl

Har hört att fettet (alltså inte då man har svullen mage vid t.ex. mens) som ligger precis under naveln finns där naturligt på kvinnor för att skydda fostret vid en graviditet. Hur som är det väääldigt många kvinnor som har det lilla fettet där. :)

Sen vet jag inte hur mycket fett du har, eller om det går att träna bort, men det är vad jag hört i alla fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 934
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp