@GardenAngel + Sylvia Plaths The Bell Jar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag söker en riktigt bra, fängslande, inspirerande och välskriven bok, (eller flera...) skriven på engelska, till en 16-årig tjej som sommarlovsläsning. Jag VET att där finns böcker skrivna av kvinnor (...) som lämnat djupa, positiva avtryck i unga kvinnors själar och jag vill hitta en sådan. Ingen modernt tjafs a´la Divergent eller liknande senare filmatiserat skräp. Utan något BRA!
Något välskrivet, inspirerande, som väcker till eftertanke och också lyfter och stärker. Får innehålla sex, det är helt ok, men på ett bra sätt.
Jag borde känna till dem men det står still i hjärnkontoret. Själv älskade jag Anais Nin men då var jag lite äldre än 16.
Böckerna ska (helst) finnas på engelska. Jag kan leta efter engelska versioner, bara jag får några titlar/författare.
TACK på förhand!!!
OH ... My Sister's Keeper. (Jodi Picoult) About a girl that was "created" genetically to save her sister who has leukemia and how she breaks out to try to get power of her own body.
Om man gillar fantasyböcker tycker jag serien " The Deed of Paksenarrion" är bra.
En spännande, välskriven serie med bra handling. Sen är den bra för kvinnor och män är lika mycket värda etc. Det är inte bara EN stark kvinna i den.
Jag söker en riktigt bra, fängslande, inspirerande och välskriven bok, (eller flera...) skriven på engelska, till en 16-årig tjej som sommarlovsläsning. Jag VET att där finns böcker skrivna av kvinnor (...) som lämnat djupa, positiva avtryck i unga kvinnors själar och jag vill hitta en sådan. Ingen modernt tjafs a´la Divergent eller liknande senare filmatiserat skräp. Utan något BRA!
Något välskrivet, inspirerande, som väcker till eftertanke och också lyfter och stärker. Får innehålla sex, det är helt ok, men på ett bra sätt.
Jag borde känna till dem men det står still i hjärnkontoret. Själv älskade jag Anais Nin men då var jag lite äldre än 16.
Böckerna ska (helst) finnas på engelska. Jag kan leta efter engelska versioner, bara jag får några titlar/författare.
TACK på förhand!!!
Ropar lite på @Anna som jag vet har läst en del bra ungdomsböcker det senaste (väl?)
The Outsiders (Hult or maybe Hint?) Det ar ficktion men forfattaren skrev den som tonaring och handlar om tonaringar. Den ar valskriven och anvands ofta som "required reading". Jag ar inte sa fortjust i den, mest for att den ar 'narrated' i forsta person. lol