Röstar också på Jane Austin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast just Divergent-serien är otroligt mycket bättre som böcker än som filmer! Handlar mycket om samhällets normer, att våga vara annorlunda och en spännande diskussion om hur samhället formar oss, vad som är okej och hur långt man kan gå. Hela den aspekten tyckte jag fattades i filmerna!Jag söker en riktigt bra, fängslande, inspirerande och välskriven bok, (eller flera...) skriven på engelska, till en 16-årig tjej som sommarlovsläsning. Jag VET att där finns böcker skrivna av kvinnor (...) som lämnat djupa, positiva avtryck i unga kvinnors själar och jag vill hitta en sådan. Ingen modernt tjafs a´la Divergent eller liknande senare filmatiserat skräp. Utan något BRA!
Något välskrivet, inspirerande, som väcker till eftertanke och också lyfter och stärker. Får innehålla sex, det är helt ok, men på ett bra sätt.
Jag borde känna till dem men det står still i hjärnkontoret. Själv älskade jag Anais Nin men då var jag lite äldre än 16.
Böckerna ska (helst) finnas på engelska. Jag kan leta efter engelska versioner, bara jag får några titlar/författare.
TACK på förhand!!!
Dem har vi redan! Så de är lästa och filmerna seddaFast just Divergent-serien är otroligt mycket bättre som böcker än som filmer! Handlar mycket om samhällets normer, att våga vara annorlunda och en spännande diskussion om hur samhället formar oss, vad som är okej och hur långt man kan gå. Hela den aspekten tyckte jag fattades i filmerna!
Den jag tänkte på direkt, som andra, är Joyce Carol Oates, flera bra titlar men min favorit är dödgrävarens dotter (googla engelsk titel)
och sedan har ju Doris Lessing skrivit mkt bra.
även Zadie Smith white teeth m.f. är ju helt fantastisk! otrroligt gripande berättelse.
Har hon läst Skuggan över stenbänken, Agnes Cecilia och liknande böcker? Visserligen på svenska, men bra.
Det är bra böcker, men de brukar man väl läsa när man är 8-10 år? Eller åtminstone gjorde jag och min syster det.
Pratchetts Tiffany Aching-serie? I första boken är hon för all del nio (men jag läser dem som vuxen med stor behållning), men i sista är hon... 19 tror jag. Handlar om att forma sig som person och se världen för vad den är.
Jag skulle vilja säga ALLA Pratchett![]()