Bra mineraler

V

vondutch

Vilka är de bästa mineralerna man kan ge en arab? Rätt så normaltpresterande? Vääldigt kinkig med maten dessutom.

Får nu:
8 kg hö om dagen
2 kg havre
1 kg betfor
½ kg krafft ponny (funderar på att byta till krafft sport)

Jag funderar på Krafft miner röd, är de bra eller finns det ngt bättre ? :)
 
Sv: Bra mineraler

Hmm, ingen aning, de vet nog mamma lr pappa :p
 
Sv: Bra mineraler

Eftersom grovfodret är basen för hästar så utgår man från dess värden, dvs man gör en hö/silageanalys där man får veta ts,smrp,mj och alla mineraler.
Därutöver så fodrar man med vad som behöver tillsättas.
Gör en analys av ditt grovfoder om du inte redan har en så ska du se att någon här hjälper dig med en bra foderstat.
 
Sv: Bra mineraler

Okej, men han funkar utmärkt på denna foderstat, inte jag som räknat ut den, utan den andra hästägaren i stallet (vuxen person). Men jag tkr han borde få mineraler också, lr är det onödigt?
 
Sv: Bra mineraler

Det beror på höt. Ibland är det tillräckligt med mineraler i höt+kraftfodret så att man inte behöver ge annat tillskott. Om någon i stallet har räknat ut en foderstat åt dig borde den personen utgått från en analys på höt. Kan du inte fråga den andra personen varför h*n inte räknat med några mineraler samt höra om det finns en analys?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 637
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 670
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp