Bra lösning för fånghäst?

_Runaway_

Trådstartare
Funderar på kommande sommar då pålle ska klara sig utan fånganfall. Kan det här vara en bra lösning?

Man låter först hästar beta av en hage så det inte är mycket kvar att äta. Sen får H gå där med inlånad ponny/häst som också ska gå på magert bete. På dagarna får båda gå och beta i hagen, sen på natten ställer man H i en utebox i hagen. Har hört att gräsets innehåll ändras från dag till natt.
Sen så är ju en avbetad hage inte tillräckligt med foder åt två hästar, så man kan ge torrhö som foder. Och självklart ev. Kraftfoder. Men tanken då är att han inte ska äta sig mätt på gräs, han ska inte behöva ha munkorg (det är totalt uteslutet), och han ska inte behöva stå inne i stallet eller så.

Sv: Bra lösning för fånghäst?

Magert bete, motion och inget kraftfoder, är vad som gäller för fånghästar. Man kan utfodra med hö om allt gräs är avbetat. Har haft 4 hästar varav 3 stycken fick fång varje sommar, det sliter otroligt mycket på hästens ben!!

Så gör en bekant till mig, hon har dock inte möjlighet till sällskap med denna ponny i hagen men den går intill de andra och hon tar in precis som du tänk för natten men mest för att omväxla lite.
Hästen mår kanon !

Det där med inget kraftfoder. Även en fånghäst ska ju ha sitt behov av energi/protein mm tillfredställt. Du kanske menade att juts under betet ska man inte ge kraftfoder?

Min fång häst får endast hö och mineraller på vintern.

Blir det för lite energi/protein så är det mer hö som gäller. Eller köp ett hö med bättre energi/protein och det egna höet har låga energi/protein värden.

_Runaway_ skrev:
Funderar på kommande sommar då pålle ska klara sig utan fånganfall. Kan det här vara en bra lösning?

Man låter först hästar beta av en hage så det inte är mycket kvar att äta. Sen får H gå där med inlånad ponny/häst som också ska gå på magert bete. På dagarna får båda gå och beta i hagen, sen på natten ställer man H i en utebox i hagen. Har hört att gräsets innehåll ändras från dag till natt.
Sen så är ju en avbetad hage inte tillräckligt med foder åt två hästar, så man kan ge torrhö som foder. Och självklart ev. Kraftfoder. Men tanken då är att han inte ska äta sig mätt på gräs, han ska inte behöva ha munkorg (det är totalt uteslutet), och han ska inte behöva stå inne i stallet eller så.

Det är inte självklart bättre med en avbetad hage ut fångsynpunkt därför att det uppväxande gräset är det som innehåller mest av de kolhydrater som förknippats med fång. Minst innehåller ett överblommat gräs. Men om en hage är så nerbetad att det inte går att försörja sig på att beta där borde mängden fruktaner (de olämpliga kolhydraterna) som hästen får i sig vara väldigt liten och risken låg. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka