Bra kritik?

miss_sofy

Trådstartare
För några veckor sedan var vi på vår första utställning och det gick både bra och mindre bra. Bilresan var på två timmar och lilla Kajsa kräktes tre gånger i bilen, vi kom fram en kvart innan första klassen startade så ni kan ju gissa hur stressad jag var. Kajsa deltog i andra klassen, valpar 6-9 månader. Det var 6 tikar i vår klass och vi kom 5:a... av den löjliga anledningen att jag sprang för sakta med henne i ringen. Det var min första utställning och ingen hade sagt hur man ska springa, inte ens uppfödaren som även fanns på plats den dagen. Kajsas kullsyster kom 4:a, och hon har en sned rygg! Så här stod det på Kajsas kritikkort:

Tik 6 månader.
Mycket bra helhet, bra huvud och uttryck. Något ljusa ögon, bra hals. Mycket välkroppad för åldern, välväxt fram och bak. Bra ben och tassar, rör sig med tillräcklig steglängd.

Vad jag förstod från uppfödaren så var det här en väldigt bra bedömning?
Jag har anmält mig till en ny utställning i Örebro 15 oktober, jag ska ta revansch! ;)
 
Sv: Bra kritik?

Det var en bra kritik, det enda lite negativa är dom ljusa ögonen (om det inte är tillåtet på din ras, vilket jag inte vet...)
Och steglängden kan ju du påverka, peppa upp hunden lite innan och så försök hitta det rätta tempot.
Lycka till
 
Sv: Bra kritik?

Kajsa är en levertecknad dalmatiner så hennes ögonfärg är gulorange, bärnstensfärg är önskvärd men det är ändå ljusare än tex de brunögda svarttecknade dalmatinerna. Hennes ögon har blivit lite mörkare när hon har växt och eftersom hon bara är 7 månader än så kanske färgen blir ännu mörkare i framtiden.

Jag har två bilder från utställningen men vet inte hur man lägger in bilder i tråden? Bilderna finns på min dator så jag kan ju inte länka dem, eller?
 
Sv: Bra kritik?

Det låter väl som en bra kritik, tycker jag. Domare kan ju tycka väldigt olika, och jag har varit med om att samma hund fått en 1:a ena veckan och en 3:a nästa för olika domare.... ;) Jag brukar kolla innan vem det är som dömer, eftersom jag har en ras som ofta döms lite märkligt av domare som inte kan så mycket om rasen. Det är ju roligare att få bra kritik av en domare som är riktigt duktig på rasen än en som måste ha rasboken uppslagen under bedömningen. (Jo, det har hänt.

Ibland ordnar SKK eller brukshundsklubben ringträning för utställning, det kanske finns någon i närheten av dig? Det brukar vara roligt och nyttigt både för hund och förare! Som du redan märkt kan den som visar påverka resultatet en hel del... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 362
Senast: Satis
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 013
Senast: squarepants
·
B
Hundavel & Ras Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev långt men jag är desperat och måste få hjälp att se på saken! Snälla läs och hjälp mig...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 093
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp