E

Ewa Maria

:confused: Hej alla! Jag står i begrepp att köpa häst. Jag behöver lite hjälp med att bedöma priset. en valack 13 år fullblod. För ryttare utan höga ambitioner snäll och lugn för träning, tävling i lättare klasser. Han kan : lätt fält, LA dressyr, 110 hopp. Jag undrar vad som är rimligt att betala för hästen. Är det nån som har någon uppfattning om prisläge? Är detta en dum fråga?

Sv: Bra köp?

Ewa Maria skrev:
45 000:- är begärt pris..

det tycker jag lät som mycket... jag fick betala 47 000:- för min och hon är tävlad MSV hopp och dressyr visseligen 16år men frisk som en nötkärna och jag tävlar henne i 110 nu... tanken är att hon ska gå 120 me mig på ryggen i sommar...
30 000- 40 000 tycker jag låter som mer lämpligt...

Det finns ju mer att ta hänsyn till än just det du skrev, har han bra gång? bra hoppteknik? Snygg exteriör (vilket många fullblod i Sverige inte har). 13 år är ingen ålder i sig men har han gått på banan och i hur många år, skador?? osv osv.

För mig hade hästen varit värd max 20 000 kr, men det är för att det går att få loss fullblod från banan väldigt billigt och jag kan göra resten själv. Den utbildningsgrad du nämner är inte särskilt märkvärdig, en ridtränad galoppis har det i sig direkt från banan om den är ridtränad någorlunda seriöst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 180
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama