Bra kombination, vad tror ni?

Juzzzen

Trådstartare
Sitter och kollar valpar, är ju så sugen på att skaffa en liten vovve:p

Nu har jag hittat en kombination jag tycker verkar bra.

Jag vill ha en vovve som jag kan ta med i stallet, ut på promenader och gärna träna agility med senare, då jag gjort det med vår förra vovve, en eng.cockerspaniel. Klickerträning kommer vara mitt träningsätt. Såklart en mysig kompis oxå.

Då hittade jag en kombination där mamman till valparna är blandning mellan jack russel/sheltie och dv.pudel. Hon ska nu få valpar med en cocker/pudel.

Vad tror ni om denna kombintion? tror ni att den skulle bli bra, och till det jag vill "ha" hunden till?

Sv: Bra kombination, vad tror ni?

Eftersom de bästa hundarna hälsomässigt och resultatmässigt sällan offras till blandrasaveln så blir jag inte direkt positiv till att hunden skulle bli bra mentalt och hälsomässigt.

Okej. Kan du utveckla det lite? Intressant, vill höra allas åsikter! Är det för det är så många olika inblandade, eller är det speciellt den kombinationen du tänker på?

jack russel/jakt`=råtthund Sheltie /vallhund Pudel /egentligen fågelhund från början men numera ganska så krävande sällskaps hund ! Cocker ( Jakthund (fågel)

Kan inte se en enda motivation till att blanda dessa raser???

Varför inte köpa en renrasig hund ? Där du kan se tillbaka i stamtavlan vad för individer som ligger bakom ??

Att blanda så många raser är för mig en gåta ? Man har inte en aning om hur sjukdomar kommer att nedärvas eller mentaliteten!!

På dessa raser har du ett antal nedärvningsbara sjuldomar!!!
På renrasiga hundar är dessa kontrollerade , och chansen att dessa valpar som du har hittat kommer få någon av dessa sjukdomar är nog ganska så stor .

Så ett gott råd gå på renrasig så vet man i alla fall lite mer om denna nya individ som kommer hem till en :love:

Tesora

Senast ändrad:

Det är väldigt vanligt. I kombinationen du tänker på finns det många olika raser, alla med olika användningsområden och hälsoproblem.

I ditt fall gäller att alla inblandade hundar (pudel, cocker, JR och sheltie) genomgått de för raserna nödvändiga testerna för att se att de inte har några rasbundna sjukdomar. Vanligtvis, om man har en hund som uppfyller alla krav och är kollad för alla sjukdomar och som anses som en allmänt bra representant för sin ras, då använder man den inom renrasavel. Krasst sagt, hade föräldrarna varit bra (mentalt, hälsomässigt/meriterade osv) så hade de inte använts till denna kombination.

Inom renrasaveln finns också sjukdomar, men en seriös renrasuppfödare känner till vilka dessa sjukdomar är, och du kan kräva att få se tex föräldrar och föräldrars syskon, och tidigare syskon till valpens resultat. (Om de inte visar det frivilligt och glatt, vilket de bör göra.)

Säg till om det blir luddigt.

En kennel som föder upp renrasiga shelties kan tex berätta för dig vad de har för avelsmål, dvs hur deras tidigare valpar blivit, och vilken mall de strävar efter. En buskavlare brukar oftast benämna sina valpar "snälla, bra familjehundar" osv, utan att ta särskilt mkt mer ansvar än just så.

Tack för ditt svar!

Jo, det är sant att man har mer koll med en renrasig hund, men jag är väldigt mkt för blandisar, eftersom det blir ett mer speciellt utseende, och jag har träffat blandraser som är otroligt fina, både menatlt och kroppsligt!

Men det är väl en rejäl chansning iofs..Jag har ingen ide vad jag skulle vilja ha för renrasig vovve då. Skulle vilja ha en blanding av lite olika egenskaper och utseende då..nog därför jag tänkte på denna komb.
Pudels intelligens, jack russelns ivrighet och cockerns trogenhet och arbetslust. Men man kan ju inte bestämma exakt vilka egenskaper som nerärvs..det är jag ju helt på det klara med..och som du säger, fågelhundar och jaktvovvar kanske blir för mkt. Men det kan ju bli lyckat oxå.

Men jag förstår hur du tänker, och uppskattar verkligen ditt svar!

Tack för ditt svar oxå!

Du har mkt rätt i det du skriver tror jag. kan bli mkt som kan gå fel om man nu har riktig otur. Man blir bara lätt kär i utseenden som är speciella, och tänker bara på det som kan gå bra, hur det kan bli om alla bra egenskaper nerärvs, och inte på myntets baksida..

Men vad tror ni skulle passa mig då? Vilken ras..jag har svårt att hitta någon jag verkligen känner: jaaa!Detta passar mig,både tempraments och utseende mässigt.

Vill ju ha en kompis, som är lättlärd, kan vara med i stallet, jobbglad men ändå inte enormt krävande av stimulans hela tiden, agilityvänlig helst, då detta är något jag själv vill göra igen.

En Papillon kanske?
Det är ju aktiva och intelligenta hundar som är väldigt lätta att ha och göra med. Väldigt lättlärda och sociala. De brukar vara rätt bra på agility också. Samtidigt som de är så aktiva och kan vara med på det mesta så fixar de att ta det lugnt utan att må dåligt.

Väldigt trevlig ras!
Glad Pappi efter att ha gått två timmar i snårskog:
Myggapan.jpg

Pappivalp:
Valpis.jpg

Bad-Pappi:
Flugsim.jpg

Jag har tänkt lite på dom oxå, men om jag ska vara ärlig tilltalar dom mig inte riktigt. Dom pappisarna jag träffat, har varit flängiga ,under fötterna och lite osäkra tyvärr. Sen har dom lite för "puttinuttigt" utseende för mej..

Dom är skitsöta,dina bilder var riktigt goa! men jag känner inte att jag skulle vilja ha en själv, tyvärr.

Några andra förslag från bukes hundfolk?

Vill du ha en liten eller stor hund?

Jag har en blandras, Labbe/collie, helt underbar!
Han är lydig, orkar springa med när jag rider, och är van vid att vara i stallet.

Schnauzer är ju en liten hund med krut i, finns i många storlekar.
Labbe är också en hund med mycke motor, samt schäfer.Dobberman, finns ju så mycke fina hundar!
nu har jag även börjat spana på en Svart terrier, men de är en stor hund också jätte fina med motor i.

Jag tycker att det låter som en krävande, jobbig kombination (är MÅTTLIGT förtjust i JRT)

Sen så är jag starkt emot blandrasavel (trots att jag stött på många trevliga blandisar), varför ha en blandras när det finns så många olika renrasiga hundar att välja på, där föräldradjuren dessutom oftast är testade och väl utvalda för att matcha varandra? Med en blandras vet man aldrig vad man får, storlek, typ, lynne m.m. kan skilja kraftigt mellan individerna i en o samma kull....

Tack för dina tips på sidor!

Men än har jag inte hittat nån som känns :wow..

suuck..Bichon havanies ch bolognies är vovvar jag gillar, men dom har lite för lång päls..tyvärr..då hade jag bara trimmat ner dom..hehe..mm..får se..undrar om sambon vill ha en sån hårig vovve oxå..;)

Dvärg pinschen gillar jag oxå..men jag vet inte riktigt hur dom är..inte så håriga iaf;)

Jag vill ha en mellan hund..typ cocker spaniel..Fundera lite på en eng. cocker, men det är för vi har en gammal en på 12 år hemma hos mamma. Han är perfekt i lynne och allt..men jag undrar om domär så bra annars, han ärotroligt underbar. Sen kräver dom ju en del pälsvård, och tyvärr kommer det ju med en del öronbesvär när man har såna långa, tjocka öron..

schnauser är inte så tilltalande..kanske dvärg då..men jag känner inte så mkt för deras utseende heller.

Labbe var det jag tänkt först, men på nåt sätt känns dom för "tråkiga" och lite för tunga för agilyty..kanske har fel

schäfer är tråkigt enligt mej, gilar varken utseende eller dom schäfrar jag träffat..Dobbermann för stor

ser ni..jag e så kräsen!

Jag orkar inte skriva något långt utförligt svar om hur Dvärgpinscher är, så jag länkar till Dvärgpinscherklubbens hemsida istället.
Där finns det en väldigt bra rasbeskrivning.

http://www.dpklubben.se/

Jag tycker att det låter som en krävande, jobbig kombination (är MÅTTLIGT förtjust i JRT)

Sen så är jag starkt emot blandrasavel (trots att jag stött på många trevliga blandisar), varför ha en blandras när det finns så många olika renrasiga hundar att välja på, där föräldradjuren dessutom oftast är testade och väl utvalda för att matcha varandra? Med en blandras vet man aldrig vad man får, storlek, typ, lynne m.m. kan skilja kraftigt mellan individerna i en o samma kull....

Du har säkert rätt i dina tankar..man tänker inte på den infallsvinkeln. Men det är bra att folk får en att se det från en annan vinkel.Har bestämt mej för att kolla renrasiga istället. Har svårt att hitta nån som passar mig dock...

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 622
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka