Bra kattselar

MrsScabtree

Trådstartare
Jag skulle behöva ha tag i en BRA kattsele. Alla jag hittar har antingen varit i dålig modell/utförande, av dåligt material (hårt läder, sladdrigt nylon) och bara allmänt kassa. Jag är ute efter en sels om sitter bra och som är bekväm för katten och som dom inte kan ta sig ur. Alla svar mottages tacksamt!
 
Sv: Bra kattselar

Funderar på att testa den här typen av sele. Dyr som skrutt, men tydligen det enda som funkar på mina stora tjejer. Iaf andra med samma ras säger så. Hoppas hitta nått liknande i affärer här i stan, så man kan testa.

2447.png


Jag har gett upp dom vanliga selarna, det finns inga som passar på Yoga, dom är för små eller för korta nånstans allihopa.
 
Sv: Bra kattselar

Men det där såg ju rejält och bra ut! Jag har letat efter något liknande en rejäl hundsele..och det där såg ju lite ut sådär..men finns den i andra färger? Bailey är ju en Maine Coon kille..då kan man ju inte ha rosa! ;):D
 
Sv: Bra kattselar

Jag har selar av denna modell:
november%20073.JPG


Fast de är enfärgade. Ingen katt har lyckats smita ur dem, de sitter bra, är lätta att ta av och på och katterna verkar inte bry sig nämnvärt om dem.
 
Sv: Bra kattselar

Jag har en sån för stora katter nu, men tyvärr är den delen som går mellan halsbandet och magbandet för kort. Annars är dom bra.
 
Sv: Bra kattselar

Jag har en sån för stora katter nu, men tyvärr är den delen som går mellan halsbandet och magbandet för kort. Annars är dom bra.

Jag får ju då använda kattungemodellen till mina katter och jag behöver ändå korta in både halsbandet och "magbandet". :D Och jag har inte små devons, jag har normalstora -> stora. :eek:
 
Sv: Bra kattselar

Haha, Devons är pyttiga även när dom är stora :devil:

Abbie fick ett halsband när hon tog BIV:en förrförra gången, det fattades ca 5 cm för att ens gå runt hennes hals
cat-uhh.gif


Det sele jag har här hemma passar runt magen och runt halsen, men pga ryggdelen så dras det fram mot frambenen vilket jag inte riktigt gillar. Huruvida Yoga ogillar det vet jag förstås inte, hon har ju bara rullat runt i det än så länge
laugh2.gif
 
Sv: Bra kattselar

Var har du köpt dem någonstans? Letar efter precis en sådan till vår katt!

Jag hittade den i en vanlig djuraffär. Vet inte om det är exakt samma märke, men det är samma modell iaf. De jag har heter Trixie, ett tyskt märke tror jag.
 
Sv: Bra kattselar

KL

Jag har en Rogz Alleycat-sele med inbyggd reflex och snabbknäppen, som jag tycker fungerar bra. Tyvärr är nog bandet över ryggen en aning kort till min Måns också, men det verkar inte göra eller störa så mycket, så det får gå så länge i alla fall.

1452.png

(Bilden ser kanske lite knepig ut, men det är alltså samma modell som på selen Sol visade tidigare i tråden.)
 
Sv: Bra kattselar

Blev tipsad av Spots och Tobbes förra ägare om å köpa en nosgrimma til hund, vänd den upp och ner, så har du en bra kattsele, den får en lite stryp effekt rundt halsen så dom kan inte ta sig ur, sitter bra annars.
Hon använde det till sina katter (utställning ol)
 
Sv: Bra kattselar

Vi använder en hundsele för mindre hundar på vår tjocka diabeteskisse. Den heter Bull :angel: Sitter superbra, har bra passform o verkar vara väldigt stark o hållbar.
 
Sv: Bra kattselar

Jag har jättebra selar till mina katter, men har tyvärr inget namn eller bild på dem. Ser väl ut som en sele gör mest, men den har hål hela vägen på remmarna och de kan användas både till kattungar o vuxxna då den är så flexibel i storlek. Har riktiga metallspännen med.

Men, oavsett vilken sele du använder, skaffa ett flexikoppel istället för de där korta snörena man får med till en kattsele. Gärna minsta flexikopplet till hund, de är mer robusta än det till katt. Jättebra om katten blir till en :devil: o ska klättra i träd under den annars så lugna promenanden!
 
Senast ändrad:
Sv: Bra kattselar

Om man har en katt som är fenomenal på att krångla sig ur selen, vad har ni då för förslag?
 
Sv: Bra kattselar

Funderar på att testa den här typen av sele. Dyr som skrutt, men tydligen det enda som funkar på mina stora tjejer. Iaf andra med samma ras säger så. Hoppas hitta nått liknande i affärer här i stan, så man kan testa.

2447.png


Jag har gett upp dom vanliga selarna, det finns inga som passar på Yoga, dom är för små eller för korta nånstans allihopa.

Vet du vad den heter? Och var man kan köpa?
 
Sv: Bra kattselar

Det selet jag visar ovan. Har köpt sådana till mina nu, tyvärr passar dom inte helt bra så jag ska lämna tillbaka. Men dom sitter som en smäck (smeck? :p) på om man sätter den rätt.
Du bör ha nått som sitter mellan frambenen också, svårare att ta sig ur då.

edit: Ha,ha, du hittade själv :D
Det finns en billigare variant som heter limex, titta på deras hemsida för återförsäljare. www.limex.se
 
Senast ändrad:
Sv: Bra kattselar

Om man har en katt som är fenomenal på att krångla sig ur selen, vad har ni då för förslag?

Rogz Midget kanske skulle fungera? Den har band som förbinder "ringarna" både över ryggen och under magen, jämfört med de flesta selar som bara har ett band över ryggen:

1440.png
 
Sv: Bra kattselar

Jag har också problem med utrymmarkatt. Och eftersom jag bor i Stockholm City så är det extremt dåligt när hon smiter ut ur selen.

Vi har två olika modeller och ingen sitter fast till hundra procent. En av modellerna är just den du visade aiquen, med två snören som förbinder. Vi letar efter någon sele som man kan spänna 'hårt' vid halsen och inte precis framför frambenen/skuldrorna som den modellen. Dock kanske man skulle prova en kattunge modell - har ju en liten kattdam på ett år.

MissFideli: Är du säker på att den är utbrytarsäker? :D Det vore toppen i så fall. Kanske värt att investera i en sådan. Satt häromdagen och funderade på just den selen på SweCat's hemsida, men priset gjorde att jag inte kända att det var värt att testa grisen i säcken..
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 830
Senast: super
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp