Bra kattselar

Sv: Bra kattselar

Kan ju vara värt att prova. Är så himla jobbigt att gå ut med henne och inte vara säker på selen. Får hon för sig att backa med mig framför sig så kan hon komma ut.

Det hände när hon var ute och gick med matte och husse i buskagen. Så sprang hon runt en buske och nerför en väldigt liten backe. Kopplet fastnade i busken och då vände hon sig mot mig och lyckades komma ut genom att backa. Nu gick det hela bra för hon ville bara springa till parkbänken där hon tålmodigt (tack och lov) väntade in husse som snabbt sprang dit. Matte fick panik och trodde att hon skulle springa bort :grin:.
 
Sv: Bra kattselar

Men hon är ju även katten som kommer ur alla olika slags trattar samt alla halsband, som vi gjort extra hål för att kunna sitta lite tightare.
Senaste halsbandet fransade hon upp helt den biten som stack ut utanför spännet en natt när hon hade tråkigt :love:.
 
Sv: Bra kattselar

Lyfter upp en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Har tänkt köpa en sele till min katt men vilka är egentligen bra och vad ska man tänka på. Såg en XCat på zooplus och undrar om någon vet hur den är?

Tips och bilder mottages tacksamt. :)
 
Sv: Bra kattselar

Kan inte säga något om selen som du funderat på, men jag kan dela med mig av mina erfarenheter av kattselar, då jag provat ett par på sistone. En av mina katter är en riktig utbrytarkung gällande selar och kravlar sig ur alla nästan... Den du kollat på ser ju väldigt behaglig ut, men det känns som den kan vara lite lätt att ta sig ur om katten backar.

"Vanlig" kattsele: Är den som varit svårast för min katt att ta sig ur. Dock verkar hon inte tycka att den är speciellt skön utan går väldigt stelt i den.

Puppiasele (fast annat märke): Tror min var snäppet för stor. Skulle jag ta en storlek mindre gick den inte runt magen och den större blev lite stor i halsen. Dock gillade katten selen, men lyckades ta sig ur den. Väldigt behagligt material.

Senaste inköpet är en come-with-me-kitty. Har inte hunnit prova den ute än, men den verkar sitta bra, och jag hoppas att katten inte kan lirka sig ur den lika lätt. Beställde min via Ebay och den var inte alls så dyr som i Sverige : ).
 
Sv: Bra kattselar

Jag rekommenderar aldrig en vanlig hederlig sele. Den är så dåligt utformad tycker jag, det blir ju ett jättetryck över framsida av hals om katten drar lite.

Jag har en "Easy Walk", som jag tror är den stora varianten av den Marty har beställt.
Där hamnar trycket nedanför halsen, framsida bröstkorg (vad heter det hos katter? :D )
Såhär ser den ut:
kattsele002_4fe0c249ddf2b34430000069.jpg


Sen har jag köpt en Puppia som jag tycker är mycket bra, stadig och ger inte tryck över halsen den heller. :)
 
Sv: Bra kattselar

Tack för tipsen Marty och Sorbe!

Puppian har jag tittat på och den tyckte jag verkade bra. Måste googla "Easy Walk" också. :)
 
Sv: Bra kattselar

Min come-with-me-Kitty ser likadan ut som din så det måste vara ungefär samma, bara olika märken.
 
Sv: Bra kattselar

Kan så vara. Jag tror jag har M i storlek, men den fanns i större också. Hittade dock bara S i djuraffären här, så därför köpte jag på ebay istället :).
 
Sv: Bra kattselar

Har bara hört bra saker om dem!
När jag känner mig säker på att Sami är färdigväxt så ska han få en sån. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 830
Senast: super
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp