Bra innekatter

K

Karlavagnen

Ja, jag och min fästman har planer på att flytta ihop om inte allt för länge och vill då köpa katt, men eftersom vi flyttar till lägenhet är det en fördel om katten är av en ras som trivs bra med att bo inne och ibland komma ut i sele.

Alltså funderar jag på vilka raser (för jag vill gärna ha raskatt) som trivs med att bo inne och ungefär i vilken prisklass dessa ligger, det är alltid bra att börja planera i god tid =)

inga egentliga krav finns på katten förutom att det skall vaar en innekatt , önskemål däremot är att katten är av liet större modell och gärna slank (men absolut inget måste)

alla tips på raser är välkomna =)

Sv: Bra innekatter

De flesta raskatter landar på 5-7000 kr. Alla raser, även huskatter passar som innekatter och få raskatter, åtminstone inte från seriösa uppfödare säljs som utekatter.

Tänk igenom vad du vill ha för katt. Vill du ha en aktiv ras som vill vara med hela tiden, som sitter på diskbänken när du diskar och på badkarskanten när du är på toa eller vill du ha en katt som mest ligger och slappar i soffan? Kan du tänka dig en verbal katt som snackar mycket eller vill du ha en lite tystare katt? Vill du ha en långhårig eller korthårig? Kanske en ras som inte fäller så mycket?

Oavsett val av ras tycker jag att du bör ha minst två katter så dom har sällskap och framförallt en lekkompis. Speciellt om du inte kan vara hemma dygnet runt och underhålla din nya kompis.

Jag motsäger att huskatter generellt trivs som innekatter. Många av dem är alltför livliga för att passa riktigt bra inomhus, även om det ofta funkar ändå.
Jag skulle rekommendera en ras som är känd för att inte gärna "bli blöt om tassarna" och för lägenhetens skull - inte en alltför livlig variant.

Och jag skulle inte döma ut en uppfödare som oseriös, bara för att hen säljer katter för att vara utomhus.

Jag motsäger att huskatter generellt trivs som innekatter. Många av dem är alltför livliga för att passa riktigt bra inomhus, även om det ofta funkar ändå.
Livliga? Varför skulle det vara något negativt? Jag har rexkatter vilka generellt anses som bra mycket livligare än de flesta huskatter och dom trivs utmärkt innomhus men man får jobba lite mer för att hålla dom sysselsatta. En huskatt som inte är van vid att springa vind för våg har inte heller ett behov av det, det är inget medfött beteende att sitta vid dörren och skrika uuuuut, det är inlärt.

Jag vidhåller att seriösa uppfödare inte vill utsätta sina katter för den onödiga risk att släppa ut den vind för våg. Seriösa uppfödare förespråkar rastgård eller koppel vid utevistelse.

Livliga katter vill gärna ha stora ytor att springa på. Förutom att det kan ge otrevliga skador på bostaden, så är det inte riktigt shysst att begränsa utrymmet på en individ som behöver mera.

Jag har släppt ut alla mina huskatter eftersom de hade just behov av det. Skillnaden i harmoniskt beteende efteråt är märkbar.

Det finns många sätt att visa att man inte är tillfreds med tillvaron som innekatt. Bajsa bredvid lådan är ett, att smita ut så fort man får chansen ett annat.

Livliga katter vill gärna ha stora ytor att springa på. Förutom att det kan ge otrevliga skador på bostaden, så är det inte riktigt shysst att begränsa utrymmet på en individ som behöver mera.
Mina katter är i det närmaste hyperaktiva men dom nöjer sig gott med att springa runt i lägenheten, klättra i sina klätterträd mm.
Jag tror inte att en katt som inte är van att gå lös utomhus har några större behov av det, det är ett beov vi skapar när vi släpper ut dom. Anpassar man sig själv och sitt hem efter katten tror jag att det är få individer som (om dom är vana från början) inte trivs med att vara innekatter.

Protestbajsa är det långt ifrån bara innekatter som gör och visst är det en signal till ägaren att något är fel, dock är väl inte bajsande brevid lådan synonymt med "jag vill gå ut". Det går att stimulera katter innomhus (eller i rastgård/koppel) tillräckligt för att katten ska må bra.

Med devisen "det man inte känner till har man inte ont av" kan man komma undan med mycket.
Jag tycker dock inte att det gör det så mycket mer rätt att placera en väldigt aktiv katt inomhus.

I min ena katts fall så var bajsandet utanför en klar adressering till missnöje över att inte få gå mer utrymme.
Vissa individer är inte gjorda för att leva ett begränsat liv. Det måste man respektera.
Många katter är inte avlade i längre led än att uteliv är deras naturliga element.

Med devisen "det man inte känner till har man inte ont av" kan man komma undan med mycket.
Jag tycker dock inte att det gör det så mycket mer rätt att placera en väldigt aktiv katt inomhus.

Visst, man kan göra det lätt för sig och bara öppna dörren.. Eller så kan man aktivera sin katt innomhus alt. rastgård. En aktiv katt kräver mer än en lugnare katt men den kräver inte fritt spring utomhus, den kräver aktivering.

Var och en är salig i sin tro, heter det ju.

Själv ser jag det som ytterst olämpligt med aktiva katter inomhus, oberoende på aktivering, eftersom jag klart förespråkar utekatt.
Du gör inte det.

Det jag ville ha fram var att det inte behöver betyda att en uppfödare är oseriös för att den säljer katter till att vara utomhus. Beroende på ideologi kan det rent av vara tvärtom.

Jag tror man måste skilja på livlighet och livlighet. En katt kan vara väldigt aktiv och ändå klara innelivet perfekt. Och en katt kan vara väldigt lugn och inte alls klara av innelivet.

Tror inte det beror på det kroppsliga energibehovet utan mer på vad den behöver jobba psykiskt med.

Min huskatt var inte speciellt springig av sig, hon lekte förvisso endel men inte mer än mina raskatter. Däremot hade hon starka instinkter och klarade inte av tråkigheten inne. Trots att jag gjorde det mesta, så räckte det inte till för henne.

Men på sätt och vis håller jag med, jag tycker inte man ska säga att huskatter alltid klarar innelivet lika bra som raskatter. Jag tror det är vanligare med huskatter som inte klarar det, än raskatter.

Det jag ville ha fram var att det inte behöver betyda att en uppfödare är oseriös för att den säljer katter till att vara utomhus. Beroende på ideologi kan det rent av vara tvärtom.

Med tanke på att det är olagligt att ha sina husdjur ute utan uppsikt så skulle jag säga att en uppfödare som uppmanar till lagbrott inte är seriös.

Jag tolkar inte lagen som du gör Hakur, men om din tolkning stämmer (vilket prejudicerande domar motsäger) så finns det all anledning att arbeta kraftigt mot att den lagen ändras.

I övrigt håller jag med Miss Fideli.

Jag har som ni nog vet två katter inne i en lägenhet med möjlighet att vara ute på en inhängnad terass. Det är inte litet eller så, men jag VET att mina katter skulle bli urlyckliga om dom fick springa ut, bara upp på taket o jaga fåglar skulle dom älska. MEN det går ju inte, inte inne i stan, här finns bilar, grannar som retar sej på katter och tänk om någon skulle TA mina fina dyra raskatter :eek: Så för min del håller jag dom inte inne för att jag tror att dom blir gladast av det, utan det finns ingen annan lösning! Jag tror inte heller att dom är olyckliga, men när jag kommer till Sverige på sommaren o bor på landet så får dom naturligtvis vara ute (även om man tar en viss risk även då, så är den så liten att det får det vara värt)!!

Nu är jag intet någon expert på området, men min lillkisse som jag hade var till hälften Burma, och hon vägrade gå ut (försökte man bära ut henne på balkongen för lite mys i vårsolen så klöste hon sig fast på en och jamade). Hennes mamma var renrasig Burma och gillade inte heller att gå ut, men på en av de sällsynta turerna ute hade hon lyckats para sig med någon bondkatt i byn, berättade uppfödaren..

På frågan om livlig eller inte spelar det absolut ingen roll. Det finns soffpotatisar som blir stressade om de inte får gå sin runda runt kvarteret, och det finns klängapor som inte alls uppskattar utevistelse. Frågar är vad man vill ha själv. Jag gillar aktiva och "roliga" katter, men det kräver ju att man kan kompromissa med inredningen framförallt när katten är ung. Det måste få vara leksaker framme och undanplockat på farliga prylar om man har en katt som är både högt och lågt.

Vad vill du ha för päls? Min spontana reaktion när jag läser ditt inlägg är Turkisk angora eller Van. Bland de större raserna finns också andra semilånghår; skogkatt, ragdoll, maine coon...

Bland korthåren finns mångder med raser, men det finns inge som stämmer in på både "stor" och "slank". Kroppsformen är också svår att definiera. De flesta icke-utställare anser att våra "atletiska" medelraser är slakformade, men det anser ju inte vi som tycker att en slankformad katt är en cornish eller en siames/oriental. "All världens katter" är en bra bok, kika där och surfa sedan runt på rasringar/uppfödarsidor och gå på utställningar och kika! Det finns så många underbara raser!

tack för svaren allihopa!
Och visst, jag skulel föredra att kunna ha katten ute, men som någon sa, i centrala stan finns det bilar överallt!

Sassy:
Tack för förslagen, har varit lite sugen på en Turkisk Van, men kan också tänka mig en Begal alternativt en Ocicat (de kanske räknas som atletiska och inte slanka?) är väldigt förtjust i deras kroppsform och färg men vill inte gärna gå på enbart utseende, därför är det så grymt bra med tips från folk som kan =)

en stor och slank katt är i mina ögon en katt som har lite storlek och ger ett maffigt med atletiskt intryck (där var det ja, atletiskt ;) )

Bengal och oci är precis vad jag kallar atletisk, precis som min egen ras, korat, och burman. Kroppen ska vara "hård" och utstråla styrka även om framförallt honorna kan vara små i storlek. En kastrathane blir ofta ganska maffig i sitt uttryck (min gamle man är relativt liten, bara 4 kg som fullvuxen men har ändå en enorm pondus och utstrålning som en tiger).

Allihop är aktiva och sällskapliga. Bengalen kanske inte lika mycket "kramkatt" men den vill gärna vara med överallt ändå. Själv älskar jag den här typen av katt, det är maximalt med "katt" man får, men ändå dyrkar de sina människor (eller för all del, all form av sällskap) Pälsvården är minimal, pälsen är blank, tätliggande och fäller inte nämnvärt.

Ja, jag och min fästman har planer på att flytta ihop om inte allt för länge och vill då köpa katt, men eftersom vi flyttar till lägenhet är det en fördel om katten är av en ras som trivs bra med att bo inne och ibland komma ut i sele.

Alltså funderar jag på vilka raser (för jag vill gärna ha raskatt) som trivs med att bo inne och ungefär i vilken prisklass dessa ligger, det är alltid bra att börja planera i god tid =)

inga egentliga krav finns på katten förutom att det skall vaar en innekatt , önskemål däremot är att katten är av liet större modell och gärna slank (men absolut inget måste)

alla tips på raser är välkomna =)

Russian Blue är en medelstor, muskulös men slank katt som funkar bra som innekatt. En kattunge kostar runt 6000, en vuxen omplaceringskatt runt 1000 kr. De ser ut som lite elegantare bondkatter, med silvergrå päls och gräsgröna ögon. De är milda katter med stor leklusta som de bevarar även som vuxna. På minussidan så kan de vara lite försiktiga inför nya miljöer och människor, det tar tid för dem att vänja sig.

Men de flesta katter, oavsett ras, funkar bra som innekatter, särskilt om de har varit innekatter hela livet. Så det går säkert bra med en bondkatt också.

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30